UCHWAÅA NR XLV/329/2005
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
z dnia 24 listopada 2005 roku
w sprawie Karty wspÃłÅ‚pracy Miasta i Gminy Barlinek z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 1203; Nr 167, poz. 1759; z 2005r. Nr 172, poz. 1441; Nr 175, poz. 1457) oraz art. 5 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873; z 2004r. Nr 64, poz. 593; Nr 116, poz. 1203; Nr 210, poz. 2135; z 2005 r. Nr 155, poz. 1298; Nr 169, poz. 1420) uchwala się, co następuje:
Rozdział I
Postanowienia ogÃłlne.
§1. Uchwala siÄ™ KartÄ™ wspÃłÅ‚pracy Miasta i Gminy Barlinek z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
§2. Karta wspÃłÅ‚pracy okreÅ›la formy, zakres i zasady wspÃłÅ‚pracy organÃłw samorzÄ…dowych Miasta i Gminy Barlinek z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego, a jej wdrożenie jest elementem lokalnego systemu szeroko rozumianej polityki spoÅ‚ecznej.
§3. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
-
ustawie “ należy przez to rozumieć ustawÄ™ z dnia 24 kwietnia 2003r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z pÃłÅºn. zm.);
-
organizacjach pozarzÄ…dowych i innych podmiotach prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego “ należy przez to rozumieć podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z pÃłÅºn. zm.);
-
Karcie wspÃłÅ‚pracy “ należy przez to rozumieć KartÄ™ wspÃłÅ‚pracy Miasta i Gminy Barlinek z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
§4. Gmina Barlinek prowadzi dziaÅ‚alność w sferze zadaÅ„ publicznych okreÅ›lonych w art. 4 ustawy we wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi oraz innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego, w zakresie swoich zadaÅ„, okreÅ›lonych w ustawach. WspÃłÅ‚praca dotyczy organizacji pozarzÄ…dowych oraz innych uprawnionych podmiotÃłw (bez wzglÄ™du na ich siedzibÄ™) prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego na terenie Miasta i Gminy Barlinek i dla jej mieszkaÅ„cÃłw.
§5. Wykaz celÃłw priorytetowych na każdy rok uchwalany jest przez RadÄ™ MiejskÄ… w rocznym programie wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi oraz innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
Rozdział II
Zasady wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi.
§6. WspÃłÅ‚praca Gminy Barlinek z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego opiera siÄ™ na zasadach:
-
pomocniczoÅ›ci i suwerennoÅ›ci stron “ Gmina, respektujÄ…c odrÄ™bność i suwerenność organizacji pozarzÄ…dowych i innych podmiotÃłw prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego, uznaje prawo do samodzielnego definiowania i rozwiÄ…zywania problemÃłw, w tym należących do sfery zadaÅ„ publicznych i wspÃłÅ‚pracuje z tymi podmiotami umożliwiajÄ…c realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych zgodnie z ustawÄ…. Podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność pożytku publicznego zaÅ› gwarantujÄ…, że powierzone zadania wykonajÄ… w sposÃłb rzetelny, efektywny, terminowy i profesjonalny;
-
partnerstwa “ wspÃłÅ‚praca oparta jest na woli i chÄ™ci wzajemnych dziaÅ‚aÅ„ przynoszÄ…cych obopÃłlne korzyÅ›ci, pozwala na wspÃłlne identyfikowanie i definiowanie problemÃłw, ktÃłrych rozwiÄ…zanie stanowi przedmiot zadaÅ„ publicznych;
-
efektywnoÅ›ci “ Gmina przy zlecaniu zadaÅ„ organizacjom pozarzÄ…dowym i innym podmiotom prowadzÄ…cym dziaÅ‚alność pożytku publicznego dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania Å›rodkÃłw publicznych, przestrzegajÄ…c zasad uczciwej konkurencji oraz z zachowaniem wymogÃłw okreÅ›lonych w art. 25 i art. 28 ust. 3 ustawy o finansach publicznych;
-
jawnoÅ›ci “ Gmina udostÄ™pnia informacje o zamiarach, celach i kosztach realizacji zadaÅ„ publicznych, w wykonaniu ktÃłrych zamierza wspÃłÅ‚pracować z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego oraz Å›rodkach zaplanowanych w budżecie Gminy na ich realizacjÄ™, a organizacje pozarzÄ…dowe i podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność pożytku publicznego udostÄ™pniajÄ… Gminie informacje dot. m.in. swojej struktury organizacyjnej, sposobÃłw funkcjonowania, rezultatÃłw prowadzenia dotychczasowej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz sytuacji finansowej.
Rozdział III
Realizatorzy programu.
§7. W realizacji programu uczestniczą:
-
Rada Miejska w Barlinku w zakresie wytyczenia polityki społecznej i finansowej Gminy.
-
Burmistrz Miasta i Gminy w zakresie realizacji polityki społecznej i finansowej Gminy wytyczonej przez Radę Miasta.
-
Kierownicy ReferatÃłw, samodzielne stanowiska pracy UrzÄ™du oraz jednostki organizacyjne Gminy w zakresie bieżącej wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego w ramach swoich kompetencji okreÅ›lonych regulaminowo, statutowo lub wedÅ‚ug zakresu obowiÄ…zkÃłw.
-
Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie realizacji przyjętych zadań publicznych.
§8. FunkcjÄ™ Koordynatora ds. wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego peÅ‚ni Sekretarz Miasta i Gminy Barlinek.
§9. Do zadaÅ„ Koordynatora należy kierowanie wspÃłÅ‚pracÄ… pomiÄ™dzy RadÄ… MiejskÄ…, Burmistrzem Miasta i Gminy oraz poszczegÃłlnymi Referatami UrzÄ™du Miasta i Gminy i jednostkami organizacyjnymi Gminy a organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
Rozdział IV
Formy wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
§10. WspÃłÅ‚praca z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego bÄ™dzie realizowana w nastÄ™pujÄ…cych formach:
-
zlecania realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na ten cel;
-
udzielania rekomendacji organizacjom pozarzÄ…dowym i innymi podmiotom prowadzÄ…cym dziaÅ‚alność pożytku publicznego wspÃłÅ‚pracujÄ…cym z GminÄ…, ktÃłre ubiegajÄ… siÄ™ o dofinansowanie z innych źrÃłdeÅ‚;
-
informowania o możliwoÅ›ci udziaÅ‚u w szkoleniach zewnÄ™trznych lub wspÃłÅ‚organizowanie szkoleÅ„ dotyczÄ…cych w szczegÃłlnoÅ›ci pozyskiwania Å›rodkÃłw z funduszy unijnych;
-
podejmowania inicjatyw integrujÄ…cych organizacje pozarzÄ…dowe i inne podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność pożytku publicznego wokÃłÅ‚ zadaÅ„ ważnych dla lokalnego Å›rodowiska;
-
pomocy w nawiÄ…zywaniu kontaktÃłw z partnerami o podobnym charakterze dziaÅ‚alnoÅ›ci w miastach partnerskich;
-
stworzenia i aktualizacji mapy aktywności - elektronicznej bazy danych nt. organizacji pozarządowych działających na terenie Miasta i Gminy ze wskazaniem zakresu działalności, na podstawie informacji dostarczanych przez te organizacje;
-
wzajemnego informowania siÄ™ o planowanych kierunkach dziaÅ‚alnoÅ›ci i wspÃłÅ‚dziaÅ‚ania w celu zharmonizowania tych kierunkÃłw poprzez:
a. publikowanie ważnych informacji na stronach internetowych, w
Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy lub na
tablicy ogłoszeń Urzędu,
b. informowanie o sesjach Rady Miejskiej, na ktÃłrych podejmowane
będą decyzje odnoszące się do zagadnień związanych z działalnością
pożytku publicznego poprzez umieszczanie informacji na stronach
internetowych Urzędu i tablicy ogłoszeń,
c. przekazywanie przez organizacje pozarzÄ…dowe i inne podmioty
prowadzące działalność pożytku publicznego informacji o
przewidywanych lub realizowanych zadaniach sfery publicznej, o ktÃłrych
mowa w ustawie, a realizacja ktÃłrych odbywać siÄ™ bÄ™dzie w oparciu o
środki pozabudżetowe;
8. tworzenia, w miarę zaistniałej potrzeby, z inicjatywy Burmistrza Miasta i
Gminy Barlinek, wspÃłlnych zespoÅ‚Ãłw o charakterze doradczym i
inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i
innych podmiotÃłw prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego oraz
przedstawicieli organÃłw Gminy;
9. umożliwienia prezentacji lokalnej społeczności działalności i dorobku
rÃłÅ¼nych organizacji dziaÅ‚ajÄ…cych na terenie Gminy Barlinek podczas,
wskazanych przez Burmistrza Miasta i Gminy, imprez organizowanych
przez GminÄ™;
10. organizacji w IV kwartale spotkania z organizacjami pozarzÄ…dowymi w
celu omÃłwienia zaÅ‚ożeÅ„ do rocznego programu wspÃłÅ‚pracy, oceny
dotychczasowej wspÃłÅ‚pracy oraz wskazania dobrych praktyk wspÃłÅ‚pracy
sektora pozarzÄ…dowego i Gminy.
§11. WspÃłÅ‚praca ReferatÃłw UrzÄ™du Miasta i Gminy oraz jednostek organizacyjnych Gminy w szczegÃłlnoÅ›ci polega na:
-
przygotowywaniu i przeprowadzeniu otwartych konkursÃłw ofert dla organizacji pozarzÄ…dowych i podmiotÃłw prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego na realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych finansowanych ze Å›rodkÃłw Gminy, w tym w szczegÃłlnoÅ›ci: przygotowywaniu ogÅ‚oszenia otwartego konkursu ofert, uczestnictwie w pracach komisji konkursowych, sporzÄ…dzaniu umÃłw na wspieranie lub powierzanie zadania publicznego, nadzorowaniu zleconych zadaÅ„ realizowanych przez organizacje pod wzglÄ™dem merytorycznym i finansowym,
-
sporzÄ…dzaniu sprawozdaÅ„ z prowadzonej w danym roku finansowej i pozafinansowej wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i przekazywaniu ich do Koordynatora ds. wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi w terminie do koÅ„ca I kwartaÅ‚u roku nastÄ™pnego.
§12. Organizacje pozarzÄ…dowe i inne podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność pożytku publicznego informujÄ… o swojej gotowoÅ›ci do wspÃłÅ‚pracy i dziaÅ‚aÅ„ na rzecz Gminy poprzez wypeÅ‚nienie i aktualizowanie formularza zgÅ‚oszeniowego/aktualizacyjnego - wedÅ‚ug wzoru okreÅ›lonego zarzÄ…dzeniem Burmistrza MiG.
Rozdział V
Zlecanie realizacji zadań.
§13. Zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym lub innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert ogłoszonego i przeprowadzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy, w formach przewidzianych w ustawie, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.
§14. SzczegÃłÅ‚owe zasady udzielania dotacji z budżetu Miasta i Gminy Barlinek na realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych zleconych organizacjom pozarzÄ…dowym i innym podmiotom prowadzÄ…cym dziaÅ‚alność pożytku publicznego okreÅ›la odrÄ™bna uchwaÅ‚a Rady Miejskiej w Barlinku.
§15. Wysokość Å›rodkÃłw Gminy przewidzianych na dotacje w celu realizacji zadaÅ„ zleconych organizacjom pozarzÄ…dowym i innym podmiotom prowadzÄ…cym dziaÅ‚alność pożytku publicznego zostanie okreÅ›lona corocznie w uchwale budżetowej.
§ 16. Warunkiem podpisania umowy i udzielenia dotacji na realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych jest zabezpieczenie Å›rodkÃłw finansowych w budżecie Gminy.
§ 17. OgÅ‚oszenie i przeprowadzenie konkursÃłw ofert odbywa siÄ™ zgodnie z zasadami okreÅ›lonymi w Rozdziale 2 dziale II ustawy.
§ 18. Treść ogłoszenia o otwartym konkursie ofert zostanie ustalona zarządzeniem Burmistrza MiG.
§ 19. Konkurs przeprowadza powołana przez Burmistrza Miasta i Gminy komisja konkursowa.
§ 20. DecyzjÄ™ o wyborze podmiotÃłw, ktÃłre uzyskajÄ… dotacjÄ™, o wysokoÅ›ci dotacji oraz o wyznaczonych do sprawowania kontroli merytorycznej i finansowej nad realizacjÄ… zadaÅ„ publicznych, Referatach UrzÄ™du Miasta i Gminy oraz gminnych jednostkach organizacyjnych podejmuje Burmistrz Miasta i Gminy w formie zarzÄ…dzenia.
§ 21. W miarę potrzeb, w ciągu roku mogą być ogłaszane kolejne konkursy ofert.
§ 22. Wykaz podmiotÃłw prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego w formie zleconych zadaÅ„, na ktÃłre przyznano dotacje, i kwot przyznanych na realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.
Rozdział VI
Zasady monitorowania wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi.
§ 23. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i form wspÃłÅ‚pracy i przedstawieniu tej oceny Burmistrzowi Miasta i Gminy raz do roku.
§ 24. Miernikami efektywności programu w danym roku będą uzyskane informacje dotyczące:
-
liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności,
-
liczby osÃłb zaangażowanych w realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych (w tym wolontariuszy),
-
liczby osÃłb, ktÃłre byÅ‚y adresatami rÃłÅ¼nych dziaÅ‚aÅ„ publicznych,
-
źrÃłdeÅ‚ finansowania i wysokoÅ›ci Å›rodkÃłw finansowych zaangażowanych w realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych przez organizacje pozarzÄ…dowe.
§ 25. Gromadzone podczas realizacji zaÅ‚ożeÅ„ Karty wspÃłÅ‚pracy informacje, uwagi, wnioski i propozycje bÄ™dÄ… podstawÄ… do wprowadzania zmian dot. zasad wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
§ 26. W celu wymiany informacji i wspÃłÅ‚pracy wykorzystuje siÄ™ mapÄ™ aktywnoÅ›ci. Procedura prowadzenia i aktualizacji mapy aktywnoÅ›ci zostanie wprowadzona zarzÄ…dzeniem Burmistrza Miasta i Gminy.
Rozdział VII
ZespÃłÅ‚ konsultacyjny ds. wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego.
§ 27. Burmistrz Miasta i Gminy, w miarÄ™ zaistniaÅ‚ej potrzeby, na mocy stosownego zarzÄ…dzenia może powoÅ‚ać zespoÅ‚y konsultacyjne ds. wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego, z udziaÅ‚em przedstawicieli:
-
organizacji pozarzÄ…dowych oraz innych podmiotÃłw prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego,
-
Rady Miejskiej w Barlinku,
-
organu administracji samorzÄ…dowej.
§ 28. Zasady funkcjonowania zespołu konsultacyjnego każdorazowo zostaną określone zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy.
§ 29. Celem dziaÅ‚alnoÅ›ci wspÃłlnych zespoÅ‚Ãłw może być w szczegÃłlnoÅ›ci:
-
przedkÅ‚adanie propozycji dot. priorytetÃłw zadaÅ„ z zakresu dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego oraz potrzeb finansowych na ich realizacjÄ™,
-
analiza i ocena wykonywania usług publicznych realizowanych przez sektor pozarządowy,
-
dokonywanie oceny wspÃłÅ‚pracy Gminy z organizacjami pozarzÄ…dowymi
-
przygotowanie lub konsultacja projektÃłw aktÃłw normatywnych w sprawach dotyczÄ…cych dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego,
-
przygotowania opinii w sprawach zwiÄ…zanych z KartÄ… wspÃłÅ‚pracy.
§ 30. Podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność pożytku publicznego majÄ… prawo inicjowania powoÅ‚ywania wspÃłlnych zespoÅ‚Ãłw. InicjatywÄ™ takÄ… zgÅ‚asza siÄ™ pisemnie do Burmistrza Miasta i Gminy poprzez Koordynatora ds. wspÃłÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego, proponujÄ…c cel, dla jakiego dany zespÃłÅ‚ ma zostać powoÅ‚any, wraz z uzasadnieniem potrzeby jego powoÅ‚ania.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe.
§ 31. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Barlinek.
§ 32. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.