UCHWAŁA NR XLVII/716/2009
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
z dnia 29 października 2009 r.
w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Barlinek przez podmioty nie należące do sektora finansów publicznych
oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowościjej wykorzystania
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.), uchwala się co następuje:
§1. Dotacje dla niepublicznych przedszkoli, szkół oraz placówek oświatowych wymienionych w art. 2 pkt. 1, 2a i 2b ustawy o systemie oświaty zwanej dalej ustawą ustala się w wysokości przewidzianej w ustawie z tym, że:
1) Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymanej przez Gminę Barlinek.
2) Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych nie wymienione w pkt. 1 otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości 50% ustalonych w budżecie miasta wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.
3) Niepubliczne przedszkola w wysokości co najmniej 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Niepubliczne przedszkola prowadzące wychowanie przedszkolne w formach , o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14a, ust.7 ustawy, otrzymują dotację na każdego ucznia w wysokości 40% ustalonych w budżecie miasta wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym ze na ucznia niepełnosprawnego wysokości równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
4) Od stycznia do momentu przekazania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacji o wysokości finansowego standardu „A” podziału części oświatowej subwencji ogólnej obowiązującego w roku udzielenia dotacji, przy ustalaniu wysokości kwoty dotacji uwzględnia się wysokość standardu finansowego „A” obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. W miesiącu następującym po miesiącu przekazania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacji o wysokości standardu finansowego „A” dokonuje się wyrównania kwot dotacji.
§2. 1) Dotację udziela się na wniosek osoby prawnej lub fizycznej prowadzącej przedszkole, szkołę, placówkę, na druku stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały, przedstawiony organowi dotującemu nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, wraz z określeniem:
a) nazwy i adresu podmiotu prowadzącego szkołę, przedszkole, placówkę;
b) daty i numeru zezwolenia na założenie publicznej szkoły lub placówki z art. 58 ust. 3 ustawy;
c) daty i numeru zaświadczenia o wpisie niepublicznej szkoły lub placówki do ewidencji prowadzonej przez Gminę, art. 82 ustawy oraz numeru i daty decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej;
d) planowej liczby uczniów;
e) nazwy i numeru konta bankowego, na które ma być przekazywana dotacja.
2) Do wniosku, o którym mowa w art. 1 dołącza się zobowiązanie wnioskodawcy do informowania organu dotującego o zmianach:
a) w nazwie i numerze konta bankowego, na które ma być przekazywana dotacja;
b) nazwy adresu osoby prawnej lub fizycznej prowadzącej szkołę lub placówkę;
c) adresu szkoły lub placówki.
§3. Dotacja przekazywana będzie w dwunastu miesięcznych ratach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.
§4. 1) Podmiot prowadzący przedszkole, szkołę, placówkę przekazuje informacją o aktualnej miesięcznej liczbie uczniów w terminie do dnia 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni na druku stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały, oraz rozliczenie dotacji, raz na kwartał, na druku stanowiącym załącznik nr 3 do uchwały.
2) Kwota nadpłaconej dotacji miesięcznej zaliczana będzie w poczet dotacji udzielonej na miesiąc, w którym przedkładana jest informacja.
3) Brak rozliczenia dotacji, oraz informacji o aktualnej miesięcznej liczbie uczniów, stanowi podstawę do wstrzymania wypłaty kolejnych rat dotacji.
4) Ostatecznego rozliczenia udzielonych dotacji za okres roczny dokonuje się w oparciu o dane z informacji z ust. 1 w terminie do 31 stycznia roku następnego.
5) W ramach rozliczenia z ust.4 w terminie do 28 lutego, podmiotowi uprawnionemu przekazuje się wyrównanie kwoty dotacji należnej za rok poprzedni.
6) Dotacje udzielone, w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi na rachunek Gminy Barlinek odpowiednio do dnia 15 lutego następnego roku.
7) W przypadku likwidacji szkoły lub placówki i występującej nadpłaty podmiot prowadzący szkołę lub placówkę zobowiązany jest w terminie do 30 dni od daty likwidacji do zwrotu kwoty dotacji nadpłaconej za rok poprzedni.
8) Zwrot dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości nastąpi do 28 lutego następującego po roku, w którym udzielono dotacji wraz z odsetkami, liczonymi jak od zaległości podatkowych.
9) Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi nalicza się począwszy od dnia:
a) przekazania z budżetu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem;
b) stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji.
§5. 1) Prawidłowość wykorzystania dotacji podlega kontroli.
2) Nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym osoba upoważniona przez Burmistrza Barlinka przeprowadzi kontrolę niepublicznego przedszkola.
3) Kontrola taka obejmuje dokumentację finansową, organizacyjną i dokumentację przebiegu nauczania, poprzez sprawdzenie zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazanych w informacjach, o których mowa w § 1 ust.1,2 i 3 oraz sprawdzenia prawidłowości wykorzystania dotacji zgodnie z zasadami określonymi w art. 90, ust.3 d ustawy o systemie oświaty.
4) Wynik przeprowadzonej kontroli przedstawia się w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz otrzymuje osoba prowadząca przedszkole, szkolę, placówkę oświatową.
§6. 1) Jeżeli do przedszkola niepublicznego uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem Gminy Barlinek, gmina której mieszkańcem jest uczeń pokrywa koszty dotacji udzielonej uprzednio przedszkolu niepublicznemu przez Gminę Barlinek w wysokości przypadającej na jednego ucznia obliczoną wg zasad podanych w § 1, ust.3.
2) Podmiot prowadzący przedszkole, szkołę, placówkę w przypadku uczęszczania ucznia niebędącego mieszkańcem Gminy Barlinek przekazuje informację na druku stanowiącym załącznik nr 4 do uchwały.
§7. Traci moc Uchwała Nr XVII/176/2008 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 24 stycznia 2008 roku.
§8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Barlinka.
§9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.