UCHWAŁA NR XI/91/2007
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
z dnia 30 sierpnia 2007 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Barlinek
Na podstawie art. 53, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 zm. z 2002 r. Dz U Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327), oraz art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz U Nr 249, poz. 2104, , zm. z 2005 r. Dz U Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832 i z 2007 r. Nr 88, poz. 587), uchwala się co następuje:
§ 1. 1. Ustala się szczegółowy tryb i zakres prac nad projektem uchwały budżetowej na następny rok budżetowy, zwany rokiem planowym, ujętych w harmonogramie stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
2. Kierownicy referatów, dyrektorzy i kierownicy jednostek gminnych opracowują plany rzeczowe oraz projekty planów finansowych w odniesieniu do nadzorowanych i wykonywanych zadań, oddzielnie dla każdej jednostki organizacyjnej, i przedkładają je Skarbnikowi Barlinka w terminach wynikających z harmonogramu, o których mowa w ust. 1.
§ 2. Projekty planów, o których mowa w § 1, ust. 2 opracowywane są na podstawie:
1/ wskazówek Rady Miejskiej do projektu budżetu,
2/ aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opłat i podatków), z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowego,
3/ zakładanej prognozy wzrostu cen w roku planowym,
4/ istniejącego w roku poprzedzającym rok planowy stanu organizacyjnego jednostek finansowanych z budżetu gminy, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do utworzenia bądź likwidacji w roku planowym,
5/ przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok planowy,
6/ stawek wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy.
§ 3. Na podstawie przedłożonych materiałów planistycznych a także prognozy kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej, oraz subwencji ogólnej z budżetu państwa, Skarbnik Barlinka sporządza wstępne zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu, w terminie wynikającym z harmonogramu, o którym mowa w § 1, ust. 1.
§ 4. 1. Burmistrz Barlinka przygotowuje:
1/ projekt uchwały budżetowej na podstawie materiałów sporządzonych przez Skarbnika Barlinka,
2/ informację o stanie mienia komunalnego.
2. Projekt uchwały budżetowej oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok planowy:
1/ Radzie Miejskiej;
2/ Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Szczecinie celem zaopiniowania.
§ 5. 1. Burmistrz w terminie 7 dni od przedłożenia Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, przekazuje podległym jednostkom gminnym niezbędne informacje do opracowania skorygowanych projektów ich planów finansowych.
2. Dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych w terminie 15 dni od otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1, ale nie później niż do 7 grudnia roku poprzedzającego rok planowy, opracowują ostateczne projekty planów finansowych i przekazują je Burmistrzowi.
§ 6. 1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1/ prognozowane dochody budżetu Gminy, z wyodrębnieniem dochodów własnych oraz dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i pozostałe, w podziale na działy, rozdział i paragrafy klasyfikacji budżetowej, oraz na dochody bieżące i majątkowe,
2/ wydatki budżetu Gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne oraz na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i pozostałe, z wyszczególnieniem:
a/ wydatków bieżących, w tym:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu gminy,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
b/ wydatków majątkowych;
3/ źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
4/ przychody i rozchody budżetu gminy,
5/ wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
6/ wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi,
7/ plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
8/ plany wydatków szkół podstawowych i gimnazjów, z podziałem na dział, rozdziały i paragrafy.
9/ plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
10/ limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 82, ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dn. 30 czerwca 2005 r.
11/ upoważnienia dla Burmistrza do zaciągania zobowiązań:
a/ na finansowanie wydatków, o których mowa w art. 166 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r.
b/ z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
12/ zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
13/ Zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji przez zakłady budżetowe
2. Uchwała budżetowa Gminy może zawierać:
1/ upoważnienie dla Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,
2/ upoważnienie dla Burmistrza do:
a/ dokonywania innych zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
b/ przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym gminy.
3/ upoważnienie dla Burmistrza do przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
4/ inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.
§ 7. Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz załącza:
1/ objaśnienia do projektu budżetu,
2/ informację o stanie mienia komunalnego.
§ 8. Objaśnienia o których mowa w § 7 pkt. 1 obejmują:
1/ opis prognozowanych kwot dochodów ze wskazaniem sposobu i podstawy ich ustalania,
2/ opis planowanych kwot wydatków z podaniem zasad ich kalkulowania,
3/ informacje o źródłach przychodów oraz kierunkach wydatków zakładów budżetowych, dochodów własnych jednostek budżetowych i funduszy celowych,
4/ omówienie kwot przychodów przeznaczonych na pokrycie deficytu budżetowego bądź kierunków rozdysponowania nadwyżki budżetowej.
§ 9. Informacja o stanie mienia komunalnego gminy obejmuje dane dotyczące:
1/ przysługujących gminie praw własności,
2/ innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach, oraz posiadania,
3/ zmian w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4/ dochodów uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania
5/ innych danych i informacji o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego gminy.
§ 10. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymany projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania stałym Komisjom Rady.
2. Komisje Rady w terminie określonym w harmonogramie o którym mowa w § 1, ust. 1 odbywają posiedzenia, na których opiniują projekt uchwały budżetowej.
3. Wprowadzenie zgłoszonych przez Komisje Rady propozycji zmian do projektu budżetu, polegających na zwiększeniu wydatków nie mających pokrycia w planowanych kwotach dochodów lub zwiększenie planowanych dochodów, może nastąpić tylko za zgodą Burmistrza, po wskazaniu przez komisje dodatkowych źródeł dochodów.
4. Opinie poszczególnych komisji merytorycznych stanowią podstawę do sformułowania opinii o projekcie budżetu przez Komisję Finansowo – Budżetową i Planowania Gospodarczego.
§ 11. 1. Komisja Finansowo – Budżetowa i Planowania Gospodarczego przekazuje niezwłocznie Burmistrzowi pisemną opinię o projekcie uchwały budżetowej.
2. Burmistrz w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii o której mowa w ust. 1, ale nie później niż do 15 grudnia, dokonuje ewentualnych poprawek w projekcie uchwały budżetowej.
§ 12. Projekt porządku sesji, na której uchwalany jest budżet, winien obejmować następujące punkty:
1/ odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2/ przedstawienie opinii komisji oraz wniosków radnych,
3/ odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4/ przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii komisji, opinii RIO i wniosków radnych, 5/ dyskusję nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
6/ głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
§ 13. Traci moc uchwała Nr X/71/99 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 31 sierpnia 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Miasta i Gminy Barlinek.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Barlinka.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.