UCHWAÅA NR XI/91/2007
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
z dnia 30 sierpnia 2007 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Barlinek
Na podstawie art. 53, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 zm. z 2002 r. Dz U Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327), oraz art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz U Nr 249, poz. 2104, , zm. z 2005 r. Dz U Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832 i z 2007 r. Nr 88, poz. 587), uchwala się co następuje:
§ 1. 1. Ustala siÄ™ szczegÃłÅ‚owy tryb i zakres prac nad projektem uchwaÅ‚y budżetowej na nastÄ™pny rok budżetowy, zwany rokiem planowym, ujÄ™tych w harmonogramie stanowiÄ…cym zaÅ‚Ä…cznik do niniejszej uchwaÅ‚y.
2. Kierownicy referatÃłw, dyrektorzy i kierownicy jednostek gminnych opracowujÄ… plany rzeczowe oraz projekty planÃłw finansowych w odniesieniu do nadzorowanych i wykonywanych zadaÅ„, oddzielnie dla każdej jednostki organizacyjnej, i przedkÅ‚adajÄ… je Skarbnikowi Barlinka w terminach wynikajÄ…cych z harmonogramu, o ktÃłrych mowa w ust. 1.
§ 2. Projekty planÃłw, o ktÃłrych mowa w § 1, ust. 2 opracowywane sÄ… na podstawie:
1/ wskazÃłwek Rady Miejskiej do projektu budżetu,
2/ aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opÅ‚at i podatkÃłw), z uwzglÄ™dnieniem zmian wchodzÄ…cych w życie z dniem 1 stycznia roku planowego,
3/ zakładanej prognozy wzrostu cen w roku planowym,
4/ istniejącego w roku poprzedzającym rok planowy stanu organizacyjnego jednostek finansowanych z budżetu gminy, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do utworzenia bądź likwidacji w roku planowym,
5/ przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzajÄ…cego rok planowy,
6/ stawek wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy.
§ 3. Na podstawie przedÅ‚ożonych materiaÅ‚Ãłw planistycznych a także prognozy kwoty dochodÃłw wÅ‚asnych gminy, dotacji celowych na realizacjÄ™ zadaÅ„ wÅ‚asnych i zadaÅ„ z zakresu administracji rzÄ…dowej, oraz subwencji ogÃłlnej z budżetu paÅ„stwa, Skarbnik Barlinka sporzÄ…dza wstÄ™pne zestawienie dochodÃłw i wydatkÃłw do projektu budżetu, w terminie wynikajÄ…cym z harmonogramu, o ktÃłrym mowa w § 1, ust. 1.
§ 4. 1. Burmistrz Barlinka przygotowuje:
1/ projekt uchwaÅ‚y budżetowej na podstawie materiaÅ‚Ãłw sporzÄ…dzonych przez Skarbnika Barlinka,
2/ informacjÄ™ o stanie mienia komunalnego.
2. Projekt uchwały budżetowej oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok planowy:
1/ Radzie Miejskiej;
2/ Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Szczecinie celem zaopiniowania.
§ 5. 1. Burmistrz w terminie 7 dni od przedÅ‚ożenia Radzie Miejskiej projektu uchwaÅ‚y budżetowej, przekazuje podlegÅ‚ym jednostkom gminnym niezbÄ™dne informacje do opracowania skorygowanych projektÃłw ich planÃłw finansowych.
2. Dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych w terminie 15 dni od otrzymania informacji, o ktÃłrych mowa w ust. 1, ale nie pÃłÅºniej niż do 7 grudnia roku poprzedzajÄ…cego rok planowy, opracowujÄ… ostateczne projekty planÃłw finansowych i przekazujÄ… je Burmistrzowi.
§ 6. 1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1/ prognozowane dochody budżetu Gminy, z wyodrÄ™bnieniem dochodÃłw wÅ‚asnych oraz dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rzÄ…dowej i pozostaÅ‚e, w podziale na dziaÅ‚y, rozdziaÅ‚ i paragrafy klasyfikacji budżetowej, oraz na dochody bieżące i majÄ…tkowe,
2/ wydatki budżetu Gminy w podziale na dziaÅ‚y, rozdziaÅ‚y i paragrafy klasyfikacji budżetowej, z wyodrÄ™bnieniem wydatkÃłw na zadania wÅ‚asne oraz na zadania zlecone z zakresu administracji rzÄ…dowej i pozostaÅ‚e, z wyszczegÃłlnieniem:
a/ wydatkÃłw bieżących, w tym:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatkÃłw na obsÅ‚ugÄ™ dÅ‚ugu gminy,
- wydatkÃłw z tytuÅ‚u porÄ™czeÅ„ i gwarancji udzielonych przez gminÄ™,
b/ wydatkÃłw majÄ…tkowych;
3/ źrÃłdÅ‚a pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
4/ przychody i rozchody budżetu gminy,
5/ wydatki zwiÄ…zane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrÄ™bnieniem wydatkÃłw na finansowanie poszczegÃłlnych programÃłw,
6/ wydatki na programy i projekty realizowane ze Å›rodkÃłw pochodzÄ…cych z budżetu Unii Europejskiej oraz Å›rodkÃłw pochodzÄ…cych ze źrÃłdeÅ‚ zagranicznych, nie podlegajÄ…cych zwrotowi,
7/ plany przychodÃłw i wydatkÃłw zakÅ‚adÃłw budżetowych i dochodÃłw wÅ‚asnych jednostek budżetowych,
8/ plany wydatkÃłw szkÃłÅ‚ podstawowych i gimnazjÃłw, z podziaÅ‚em na dziaÅ‚, rozdziaÅ‚y i paragrafy.
9/ plany przychodÃłw i wydatkÃłw funduszy celowych,
10/ limit zobowiÄ…zaÅ„ z tytuÅ‚u zaciÄ…ganych kredytÃłw i pożyczek oraz emitowanych papierÃłw wartoÅ›ciowych, o ktÃłrych mowa w art. 82, ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dn. 30 czerwca 2005 r.
11/ upoważnienia dla Burmistrza do zaciągania zobowiązań:
a/ na finansowanie wydatkÃłw, o ktÃłrych mowa w art. 166 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r.
b/ z tytuÅ‚u umÃłw, ktÃłrych realizacja w roku nastÄ™pnym jest niezbÄ™dna dla zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci dziaÅ‚ania jednostki i termin zapÅ‚aty upÅ‚ywa w roku nastÄ™pnym,
12/ zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
13/ Zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztÃłw realizacji inwestycji przez zakÅ‚ady budżetowe
2. Uchwała budżetowa Gminy może zawierać:
1/ upoważnienie dla Burmistrza do zaciÄ…gania kredytÃłw i pożyczek oraz emisji papierÃłw wartoÅ›ciowych na pokrycie wystÄ™pujÄ…cego w ciÄ…gu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,
2/ upoważnienie dla Burmistrza do:
a/ dokonywania innych zmian w planie wydatkÃłw, z wyÅ‚Ä…czeniem przeniesieÅ„ wydatkÃłw miÄ™dzy dziaÅ‚ami,
b/ przekazania niektÃłrych uprawnieÅ„ do dokonywania przeniesieÅ„ planowanych wydatkÃłw innym jednostkom organizacyjnym gminy.
3/ upoważnienie dla Burmistrza do przekazania uprawnieÅ„ jednostkom organizacyjnym gminy do zaciÄ…gania zobowiÄ…zaÅ„ z tytuÅ‚u umÃłw, ktÃłrych realizacja w roku nastÄ™pnym jest niezbÄ™dna dla zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci dziaÅ‚ania jednostki i termin zapÅ‚aty upÅ‚ywa w roku nastÄ™pnym,
4/ inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.
§ 7. Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz załącza:
1/ objaśnienia do projektu budżetu,
2/ informacjÄ™ o stanie mienia komunalnego.
§ 8. ObjaÅ›nienia o ktÃłrych mowa w § 7 pkt. 1 obejmujÄ…:
1/ opis prognozowanych kwot dochodÃłw ze wskazaniem sposobu i podstawy ich ustalania,
2/ opis planowanych kwot wydatkÃłw z podaniem zasad ich kalkulowania,
3/ informacje o źrÃłdÅ‚ach przychodÃłw oraz kierunkach wydatkÃłw zakÅ‚adÃłw budżetowych, dochodÃłw wÅ‚asnych jednostek budżetowych i funduszy celowych,
4/ omÃłwienie kwot przychodÃłw przeznaczonych na pokrycie deficytu budżetowego bÄ…dź kierunkÃłw rozdysponowania nadwyżki budżetowej.
§ 9. Informacja o stanie mienia komunalnego gminy obejmuje dane dotyczące:
1/ przysługujących gminie praw własności,
2/ innych niż wÅ‚asność praw majÄ…tkowych, w tym w szczegÃłlnoÅ›ci o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnoÅ›ciach, udziaÅ‚ach w spÃłÅ‚kach, akcjach, oraz posiadania,
3/ zmian w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4/ dochodÃłw uzyskanych z tytuÅ‚u wykonywania praw wÅ‚asnoÅ›ci i innych praw majÄ…tkowych oraz z wykonywania posiadania
5/ innych danych i informacji o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego gminy.
§ 10. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymany projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania stałym Komisjom Rady.
2. Komisje Rady w terminie okreÅ›lonym w harmonogramie o ktÃłrym mowa w § 1, ust. 1 odbywajÄ… posiedzenia, na ktÃłrych opiniujÄ… projekt uchwaÅ‚y budżetowej.
3. Wprowadzenie zgÅ‚oszonych przez Komisje Rady propozycji zmian do projektu budżetu, polegajÄ…cych na zwiÄ™kszeniu wydatkÃłw nie majÄ…cych pokrycia w planowanych kwotach dochodÃłw lub zwiÄ™kszenie planowanych dochodÃłw, może nastÄ…pić tylko za zgodÄ… Burmistrza, po wskazaniu przez komisje dodatkowych źrÃłdeÅ‚ dochodÃłw.
4. Opinie poszczegÃłlnych komisji merytorycznych stanowiÄ… podstawÄ™ do sformuÅ‚owania opinii o projekcie budżetu przez KomisjÄ™ Finansowo “ BudżetowÄ… i Planowania Gospodarczego.
§ 11. 1. Komisja Finansowo “ Budżetowa i Planowania Gospodarczego przekazuje niezwÅ‚ocznie Burmistrzowi pisemnÄ… opiniÄ™ o projekcie uchwaÅ‚y budżetowej.
2. Burmistrz w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii o ktÃłrej mowa w ust. 1, ale nie pÃłÅºniej niż do 15 grudnia, dokonuje ewentualnych poprawek w projekcie uchwaÅ‚y budżetowej.
§ 12. Projekt porzÄ…dku sesji, na ktÃłrej uchwalany jest budżet, winien obejmować nastÄ™pujÄ…ce punkty:
1/ odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2/ przedstawienie opinii komisji oraz wnioskÃłw radnych,
3/ odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4/ przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii komisji, opinii RIO i wnioskÃłw radnych, 5/ dyskusjÄ™ nad wniesionymi poprawkami i ich przegÅ‚osowanie,
6/ głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
§ 13. Traci moc uchwała Nr X/71/99 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 31 sierpnia 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Miasta i Gminy Barlinek.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Barlinka.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.