Podstawa prawna:
- Art. 23 i art. 24, art.26 ustawy zdnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.),
- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. z 2012r., poz.1475 ze zm.)
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące” – (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) z potwierdzeniem dokonanym przez właściciela lokalu, domu lub osobą dysponującą tytułem prawnym do lokalu. Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia
druk zgłoszenia stanowi załącznik do niniejszej procedury.
Do wglądu:
- Dokumenty potwierdzające status cudzoziemca (odpowiednio):
- paszport lub karta pobytu, a w przypadku obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państwa członkowskiego EFTA i Szwajcarii także inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
- tytuł prawny do lokalu – np. decyzja o przydziale lokalu, umowa najmu, akt własności budynku mieszkalnego, wypis z księgi wieczystej, akt notarialny
Karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na osiedlenie się, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich, ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt tolerowany lub nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej,
- zezwolenie na osiedlenie się,
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
- decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej,
- decyzja o udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany.
- W przypadku obywatela państwa członkowskiego UE ważny dokument potwierdzający prawo stałegopobytu.
- Tytuł prawny lokalu ( np. umowa cywilno - prawna , wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu).
Oryginały ww. dokumentów należy przedłożyć do wglądu.
Zameldowanie na pobyt stały:
- dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw członkowskiego EFTA i Szwajcarii – dokument potwierdzający prawo stałego pobytu,
- dla obywateli innych państw – karta pobytu wydana w związku z zezwoleniem na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lud decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej , udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany
Przy zameldowaniu na pobyt czasowy:
- dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państwa członkowskiego EFTA i Szwajcarii – zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu lub dokument potwierdzający prawo stałego pobytu,
- dla obywateli innych państw – karta pobytu, wiza, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany.
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
- dowód osobisty pełnomocnika lub w uzasadnionym przypadku inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości
Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy obejmuje wyłącznie cudzoziemców nie będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw EFTA oraz Szwajcarii.
Zameldowanie na pobyt czasowy zgłasza się ustnie w obecności właściciela lub najemcy lokalu z zachowaniem pozostałych wymogów wskazanych do zameldowania pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące. Cudzoziemcy innych państw, których obywatele mogą podróżować do Polski bez wiz – przy zameldowaniu na okres do 3 miesięcy nie przedstawiają wizy lub innego dokumentu zezwalającego na pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
II. OPŁATY:
Nie pobiera się,
1. Opłata za udzielenie pełnomocnictwa 17,00 zł.
Opłatę można uiścić w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu
nr konta: 34835500090000038720000016
III. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Niezwłocznie, w obecności wnioskodawcy.
IV. JEDNOSTKA ODPOWIEZDZIALNA:
Biuro Ewidencji Ludności, tel. 095 7462-450 w.588 oraz 589.
V. TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie dotyczy.
VI. UWAGI:
1.Zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, kartę pobytu oraz zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE wydaje Wojewoda Zachodniopomorski. Wnioski składa się w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim - Wydział spraw obywatelskich i Cudzoziemców w Szczecinie u. Wały Chrobrego 4.
UWAGI:
Zameldowania należy dokonać najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do miejsca pobytu stałego lub czasowego. Cudzoziemiec będący innego państwa niż Unii Europejskiej zobowiązany jest zameldować się najpóźniej w 4 dniu licząc od dnia przybycia. Zwalnia się od zameldowania cudzoziemca, którego pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.
|