logo
Wersja dla niedowidzących
Informacja dla niesłyszących
  Urząd Miejski w Barlinku
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 MIASTO I GMINA BARLINEK
minus Dane teleadresowe
 RADA MIEJSKA
minus Radni
minus Komisje
minus Głosowania
minus Interpelacje i zapytania
minus Kalendarz posiedzeń
minus Transmisja i nagrania
minus Projekty Uchwał
plus Protokoły Rady Miejskiej
minus Uchwały
 ORGANA WŁADZY
minus Burmistrz Barlinka
minus Zastępca Burmistrza
minus Sekretarz
minus Skarbnik
plus Rada Miejska
minus Zadania i kompetencje
plus Oświadczenia majątkowe
 PRAWO LOKALNE
minus Statut
minus Regulamin organizacyjny
plus Uchwały
plus Zarządzenia
plus Plany, strategie i programy
 PODMIOTY GMINY
minus Jednostki organizacyjne
plus Jednostki pomocnicze
 URZĄD MIEJSKI
minus Struktura organizacyjna
minus Przyjęcia interesantów
minus Godziny urzędowania
 INFORMACJE
plus Jak załatwić sprawę ?
plus Sprawozdania Burmistrza
plus Raport o stanie Gminy Barlinek
plus Organizacje pozarządowe
plus Przeciwdziałanie uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie
plus Budżet
plus Kontrole
plus Ogłoszenia
plus Zamówienia publiczne
plus Nabór na wolne stanowiska urzędnicze
minus Obwieszczenia
plus Obrót nieruchomościami gminnymi
plus Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
plus Rejestry i ewidencje
plus Ochrona środowiska
plus Podatki lokalne
minus Nieodpłatna pomoc prawna
minus Informacje nieudostępnione
plus Instrukcja obsługi biuletynu
plus RODO
minus Przejrzysta Polska
plus DOBRE PRAWO - DOBRA GMINA
plus Petycje, skargi, wnioski
plus Zgromadzenia
minus Zarządzanie kryzysowe
 WYBORY
plus Wybory do Sejmu i Senatu 2019
plus Wybory Ławników /kadencja 2020 - 2023/
plus Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019
plus Wybory Samorządowe 2018
 AKTY PRAWNE I PORADNIKI
minus Dziennik Ustaw
minus Monitor Polski
minus Dziennik Urzędowy Woj. Zachodniopomorskiego
 INNE
minus Redakcja Biuletynu
 Urzędy Centralne
minus Spis adresów
A A A


STATUT MIASTA I GMINY BARLINEK


 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE


 

§ 1. Gmina Barlinek jest wspólnotą samorządową osób mieszkających w jej granicach administracyjnych.
 
§ 2. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
§ 4. Gminę tworzą miasto - Barlinek oraz sołectwa, których granice oraz granicę gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
 
§ 5. Uznaje się dzień 25 stycznia - Świętem Barlinka.
§ 6. Siedzibą organów gminy jest miasto Barlinek.
§ 7. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
-  statucie, należy przez to rozumieć statut Miasta i Gminy Barlinek;
-  Radzie, należy przez to rozumieć Radę Miejską;
-  Burmistrzu, należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Barlinek;
-  ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 8. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 9. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy, realizując zadania własne, zadania zlecone oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.
§ 10. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w formie i przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

 

II. WŁADZE GMINY
 
§ 11. Organami gminy są:
a)    Rada Miejska w Barlinku,
b)    Burmistrz Miasta i Gminy Barlinek.
§ 12. 1. Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
2. Jej kadencja trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa odrębna ustawa.
§ 13. 1. Działalność organów Gminy jest jawna, a ograniczanie jawności może wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do:
a)    uzyskiwania informacji,
b)    wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej Komisji,
c)    dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej.
3. W Referacie Ogólnoorganizacyjnym i Spraw Obywatelskich - Biurze Rady udostępniane są:
a)    protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej,
b)    protokoły z posiedzeń Komisji Rady Miejskiej,
c)    uchwały Rady Miejskiej.
4. Określone w ust. 3 dokumenty udostępniane są w obecności pracownika merytorycznego, w dniach i godzinach pracy Urzędu.
§ 14. 1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju. Na sesji tej dokonuje się wyboru Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
2. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".
3. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo: "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg".
4. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 15. W sprawach odwołania Rady przed upływem kadencji, odwołania Burmistrza przed upływem kadencji, samoopodatkowania oraz innych ważnych dla gminy sprawach, mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w drodze referendum przeprowadzonego na zasadach i w trybie określonym ustawą z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985).
§ 16. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 17. 1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej polowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący Rady:
a)    organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady,
b)    czuwa nad przygotowaniem materiałów na obrady, zaprasza gości do udziału w sesji,
c)    opracowuje projekt planu pracy Rady,
d)    (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 17 ust. 2 lit. d Statutu)
e)    składa w imieniu Rady oświadczenia w prasie w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady,
f)    (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 17 ust. 2 lit. f Statutu)
W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje upoważniony Wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy w trybie określonym w ust. 1.
4. W przypadku rezygnacji złożonej przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od złożenia rezygnacji.
5. Nie podjęcie uchwały o przyjęciu rezygnacji w ciągu miesiąca od dnia jej złożenia przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 18. 1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Przewodniczący obowiązany jest również zwołać sesję w ciągu 7 dni na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Do wniosku o zwołanie sesji powinien być dołączony porządek obrad wraz z projektami uchwał.
3. Przewodniczący zawiadamia pisemnie członków Rady oraz Burmistrza co najmniej na 7 dni przed terminem sesji, wskazując miejsce, dzień i godzinę jej rozpoczęcia, podając jednocześnie porządek obrad wraz z projektami uchwał.
4. Informacje o zwołaniu sesji zamieszcza się również na tablicy informacyjnej Urzędu Miasta i Gminy.
5. Sesje Rady są jawne. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawie.
6. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy określa "Regulamin Rady Miejskiej w Barlinku", stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
§ 19. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
  1)  uchwalanie statutu gminy i statutu sołectw;
  2)  ustalanie zasad wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
  3)  na wniosek Burmistrza powoływanie i odwoływanie Sekretarza oraz Skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu;
  4)  powoływanie Kierownika i Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego;
  5)  powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji;
  6)  uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielania lub nieudzielania absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu;
  7)  uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  8)  uchwalanie programów gospodarczych i strategii rozwoju;
  9)  ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;
  10) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;
  11) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a)    określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne, nie stanowią inaczej i wyrażanie zgody na zbycie nieruchomości i określanie zasad ich zbycia,
b)    emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania, wykupu przez Burmistrza,
c)    zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)    ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
e)    zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f)    tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g)    określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
h)    tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i)    ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielonych przez Burmistrza w roku budżetowym,
  12) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  13) podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
  14) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
  15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
  16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
  17) powoływanie stałych i doraźnych komisji do określonych zadań, ustalanie przedmiotu ich działania oraz składu osobowego,
  18) uchwalanie przepisów gminnych w granicach ustawowego upoważnienia,
  19) podejmowanie uchwał w sprawie zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego,
  20) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia na podstawie porozumień zadań, z zakresu właściwości powiatu, zadań z zakresu właściwości województwa oraz zadań z zakresu administracji rządowej,
  21) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
  22) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
  23) a także stanowienie w innych sprawach, które w ustawach zostały zastrzeżone do jej wyłącznej kompetencji;
§ 20. 1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną, w skład której wchodzą radni, z wyjątkiem pełniących funkcje, o których mowa w § 17 ust. 1.
2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.
4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa "Regulamin Komisji Rewizyjnej" stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.
§ 21. Rada powołuje następujące komisje stałe:
  1)  Komisję Finansowo-Budżetową i Planowania Gospodarczego;
  2)  Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Praworządności;
  3)  Komisję Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Budownictwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska;
  4)  Komisję Rewizyjną.
§ 22. 1. Komisje Rady wykonują swe funkcje pomocnicze wobec Rady, a w szczególności:
  1)  rozpatrują i opiniują sprawy przekazane przez Radę i Burmistrza oraz poszczególnych członków komisji;
  2)  mogą przygotowywać projekty uchwał Rady;
  3)  kontrolują realizację wniosków i uchwał Rady;
  4)  sprawują funkcję kontrolną w zakresie spraw, dla których zostały powołane.
2. Komisje podlegają Radzie, przedkładając jej plan pracy oraz sprawozdania ze swej działalności.
 
§ 23. 1. W skład komisji wchodzą członkowie Rady.
2. Rada wybiera Przewodniczącego komisji spośród członków komisji.
3. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji oraz zwołuje jej posiedzenie nie rzadziej niż raz w miesiącu. Komisja zobowiązana jest po dostarczeniu wniosków organów gminy do ich zaopiniowania na najbliższym posiedzeniu.
4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 24. 1. Ustalenia komisji Rady mają charakter opiniodawczy i doradczy.
2. W przypadku powołania komisji doraźnych, uchwała o powołaniu komisji ustala przedmiot i zakres działania tej komisji, jej skład osobowy, zakres działania oraz formę w jakiej ma przedstawić Radzie sprawozdanie.
§ 25. 1. Radni reprezentują wyborców, utrzymują stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmują zgłaszane postulaty i przedstawiają je organom do rozpatrzenia. Nie są jednak związani instrukcjami wyborców.
2. Ponadto radni obowiązani są brać udział w pracach Rady i jej organów oraz tych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.
3. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Miasta i Gminy, w której radny uzyskał mandat. Burmistrz nie może powierzyć radnemu Gminy, wykonywanie pracy na podstawie umowy cywilno - prawnej.
4. Przepis ust. 3 dotyczy również kierowników oraz ich zastępców gminnych jednostek organizacyjnych.
5. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 3 i 4 jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
6. Radni korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
§ 26. 1. Radni w ilości co najmniej 3 osób mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w ust. 2 i 3.
2. Przynależność do Klubu jest dobrowolna oparta na wspólnych zainteresowaniach i popieraniu wspólnych inicjatyw gminnych (gospodarczych, społecznych, politycznych, kulturalnych i innych).
3. O powstaniu i składzie osobowym Klubu należy powiadomić Radę.
4. Przedstawiciel Klubu może przedstawiać opinie, wnioski i stanowisko Klubu na sesjach Rady.
§ 27. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
§ 28. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 29. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę.
§ 30. 1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady oraz zadania określone przepisami prawa.
2. W szczególności do zadań Burmistrza należy:
  1)  przygotowywanie projektów uchwał Rady wraz z uzasadnieniem;
  2)  określenie sposobu wykonywania uchwał;
  3)  gospodarowanie mieniem komunalnym;
  4)  opracowywanie projektu budżetu i jego wykonywanie;
  5)  prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej Gminy;
  6)  zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. W realizacji zadań własnych Gminy, Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
 
§ 31. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy, którego organizację i zasady określa regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
§ 32. 1. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz, który wydaje decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji poprzez udzielone na piśmie pełnomocnictwo.
3. Od decyzji administracyjnych wydawanych przez Burmistrza, służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
4. Burmistrz zobowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia.
5. Burmistrz zobowiązany jest przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w pkt 4, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Burmistrza oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby.
 
§ 33. 1. Jako jednostki pomocnicze w gminie tworzone są sołectwa.
2. Sołectwo tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. W tym samym trybie następuje łączenie, podział i znoszenie sołectw.
3. Przy podziale gminy na sołectwa, a także przy łączeniu, podziale i znoszeniu sołectw uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne, istniejące więzi między mieszkańcami oraz wspólne cele społeczno-gospodarcze.
4. Konsultacja, o której mowa w ust. 2, jest swobodną wymianą poglądów na ogólnie dostępnym zebraniu mieszkańców z przedstawicielami Rady Miejskiej.
5. Inicjatywa, o której mowa w ust. 2, wyrażona jest w formie uchwały zebrania wiejskiego.
6. O terminie, miejscu i temacie zebrania Rada powiadamia mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie.
7. Zakres działania sołectwa, organy sołectwa oraz zakres czynności, jakich mogą dokonywać samodzielnie, określa statut sołectwa.
8. Członkowie organu wykonawczego jednostki pomocniczej mogą brać udział w pracach Rady poprzez uczestnictwo w sesjach bez prawa udziału w głosowaniu.
9. Osobom, o których mowa w ust. 8, przysługuje dieta na warunkach ustalonych przez Radę.
 
 
III. GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 34. Dla realizacji zadań, Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa.
§ 35. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 5 do niniejszego statutu.
 
 
IV. MIENIE GMINY
 
§ 36. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
§ 37. 1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy, w zakresie zarządu mieniem, składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
2. Dla zaciągnięcia zobowiązań pieniężnych konieczna jest kontrasygnata Skarbnika. Odmowa kontrasygnaty może być uchylona przez wydanie pisemnego polecenia Burmistrza. Skarbnik wykonując przymusową kontrasygnatę, zawiadamia Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.
§ 38. Gmina nie może ponosić odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
§ 39. Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

 
V. GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
 
§ 40. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
 
§ 41. 1. Zgodnie z wcześniej ustaloną przez Radę procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Burmistrz przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 42. 1. Dochodami gminy są:
  1)  podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy;
  2)  dochody z majątku gminy;
  3)  subwencje ogólne z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
  1)  dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych;
  2)  wpływy z samoopodatkowania mieszkańców;
  3)  spadki, zapisy i darowizny;
  4)  inne dochody.
§ 43. 1. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
2. Uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 2 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
§ 44. Dyspozycja środkami pieniężnymi Gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
§ 45. 1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.
2. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
  1)  zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę;
  2)  emitowania papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez Radę;
  3)  dokonywanie wydatków budżetowych;
  4)  zgłaszanie propozycji zmian w budżecie Gminy;
  5)  dysponowanie rezerwami budżetu Gminy;
  6)  blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
3. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
4. Burmistrz informuje mieszkańców przez ogłoszenie w prasie lokalnej i ogłoszeniach na tablicy ogłoszeń o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

 
 
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 
§ 46. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Gmina może wchodzić w związki komunalne oraz zawierać porozumienia komunalne w trybie ustalonym obowiązującymi przepisami.
§ 47. 1. Przepisy gminne wchodzą w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, za wyjątkiem przepisów porządkowych, które wchodzą w życie po upływie 3 dni od ich ogłoszenia.
2. Przepisy gminne ogłaszane są przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych i na tablicy informacyjnej Urzędu.
3. Urząd Miasta i Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych, dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
§ 48. Zmiana do Statutu wymaga podjęcia uchwały Rady.
§ 49. Postanowienia Statutu wchodzą w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 1

MAPA GMINY BARLINEK

 

 
 
 
 
ZAŁĄCZNIK Nr 2
 
SOŁECTWA W GMINIE BARLINEK
 
  1.  Dziedzice
  2.  Dzikowo
  3.  Dzikówko
  4.  Jarząbki
  5.  Krzynka
  6.  Lutówko
  7.  Łubianka
  8.  Moczkowo
  9.  Moczydło
  10. Mostkowo
  11. Okunie
  12. Osina
  13. Ożar
  14. Płonno
  15. Równo
  16. Rychnów
  17. Strapię
  18. Swadzim
  19. Żydowo.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 3

REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
 
§ 1. Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej, zwanej dalej Radą.
 
§ 2. 1. Podczas sesji Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji.
2. Sesja Rady odbywa się zasadniczo podczas jednego posiedzenia. W szczególnych przypadkach może być przeniesiona na więcej posiedzeń. O takiej decyzji zawiadamia Przewodniczący obrad ustnie.
§ 3. 1. Obrady sesji otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony Wiceprzewodniczący.
2. Dla sprawniejszego przebiegu sesji Przewodniczący obrad zarządza wybór Sekretarza obrad.
3. Wyboru Sekretarza dokonuje Rada większością głosów w głosowaniu jawnym.
4. Sekretarz nadzoruje prowadzenie protokołu obrad, oblicza wyniki głosowania jawnego a także wykonuje inne czynności zlecone przez Przewodniczącego obrad.
5. Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz zajmują miejsca przy stole prezydialnym.
6. W sali obrad zapewnia się miejsca dla radnych, Burmistrza, pracowników Urzędu, zaproszonych gości i oddzielne miejsca dla osób, które chcą obserwować obrady.
 
§ 4. 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia porządek obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić każdy członek Rady. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Do zmiany porządku sesji zwołanej na wniosek Burmistrza lub na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
4. W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji jest przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, w tym celu protokół powinien być dostępny w okresie między sesjami w Biurze Rady, a na posiedzeniu winien być wyłożony w sali obrad.
5. Na sesji Burmistrz składa sprawozdanie ze swojej działalności oraz sprawozdanie z załatwienia wniosków złożonych przez Komisję Rady.
6. Porządek dzienny przewiduje punkt: "Zapytania i wolne wnioski". Jest to prawo radnych do żądania wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady. Odpowiedzi udziela Przewodniczący Rady, lub merytoryczni przewodniczący poszczególnych komisji, lub Burmistrz bądź wyznaczony pracownik Urzędu.
7. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dni. Radny może żądać, aby odpowiedź była przedmiotem obrad Rady.
8. Mieszkańcom gminy przysługuje prawo do zadawania pytań i składania wniosków na tematy związane z zadaniami i funkcjonowaniem Gminy.
9. Czas wystąpienia mieszkańców nie może przekroczyć pięciu minut.
§ 5. 1. W obradach Rady, oprócz Burmistrza uczestniczą: Zastępca Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik, Radca Prawny, kierownicy referatów Urzędu i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
2. W obradach mogą też brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady oraz mieszkańcy miasta i gminy.
 
§ 6. 1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.
2. Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłócają porządek obrad sesji bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego "do rzeczy", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady, zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu, Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
 
§ 7. 1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.
2. W ciągu całej sesji Przewodniczący obrad udziela poza kolejnością głosu w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
  1)  stwierdzenia quorum;
  2)  wycofania określonego tematu z porządku obrad;
  3)  zakończenia dyskusji;
  4)  zamknięcia listy mówców;
  5)  ustalenia czasu wystąpień dyskutantów;
  6)  przeliczenia głosów;
  7)  zamknięcia listy kandydatów przy wyborach;
  8)  zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały;
  9)  zarządzenia przerwy;
  10) przestrzegania regulaminu obrad.
3. Wnioski o charakterze formalnym Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie zaraz po ich zgłoszeniu. W dyskusji nad wnioskiem formalnym dopuszcza się jeden głos popierający wniosek i jeden głos przeciwny.
4. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.
5. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw", głosowanie powtarza się, a w razie dalszego nie rozstrzygnięcia sprawy, głosowanie przeprowadza się na następnej sesji.
6. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania ustalonymi do danego głosowania zgodnie z procedurą podaną przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej i przyjętą przez Radę.
7. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad przy pomocy swoich zastępców i Sekretarza.
8. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych w głosowaniu jawnym.
9. W przypadku braku quorum do przeprowadzenia głosowania Przewodniczący obrad przerywa obrady i wyznacza nowy termin sesji. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja została przerwana.
10. W przypadku stwierdzenia, że zabierający głos wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi Przewodniczący obrad może odebrać głos występującemu. Od tej decyzji służy odwołanie do Rady, która rozstrzyga w głosowaniu jawnym. Przewodniczący obrad poucza osobę zainteresowaną o tym uprawnieniu.
§ 8. 1. Podczas obrad wszystkie uchwały poddawane są głosowaniu.
2. W głosowaniu uczestniczą jedynie członkowie Rady.
3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, co oznacza, że uchwałę uważa się za uchwaloną wówczas, gdy "za" przyjęciem opowiedziała się większa liczba głosujących, niż głosujących "przeciw", z wyłączeniem tych, którzy wstrzymali się od głosu. Obliczenia głosów dokonuje Sekretarz obrad, a wyniki ogłasza Przewodniczący.
4. Głosowanie tajne przeprowadza się, gdy przepisy ustawy tak stanowią.
5. Przy zgłaszaniu kilku różnych wniosków w pierwszej kolejności głosuje się wniosek najdalej idący. Ta sama zasada obowiązuje przy głosowaniu nad wnioskami do uchwał.
6. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie.
7. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
8. Uchwały Rady są odrębnymi dokumentami. Tylko uchwały o charakterze proceduralnym mogą być odnotowane w protokole.
9. Uchwała Rady powinna zawierać: datę, tytuł, podstawę prawną, postanowienia merytoryczne, termin wejścia w życie. Dodatkowo może zawierać: określenie zadań i środki realizacji organów odpowiedzialnych za jej wykonanie, czas obowiązywania.
10. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.
11. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji w Biurze Rady.
12. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi do realizacji.
§ 9. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący obrad zamyka sesję.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uznaje się za czas trwania sesji.
§ 10. Warunki organizacyjno-techniczne niezbędne dla sprawnej pracy Rady na sesji zapewnia Burmistrz.
§ 11. 1. Z każdego posiedzenia Rady - Biuro Rady sporządza protokół, który zawiera:
  1)  numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał;
  2)  stwierdzenie prawomocności posiedzenia oraz imię i nazwisko prowadzącego sesję;
  3)  imię i nazwisko Sekretarza obrad;
  4)  nazwiska nieobecnych członków Rady;
  5)  stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia;
  6)  przyjęty porządek obrad;
  7)  przebieg obrad;
  8)  tekst zgłoszonych wniosków;
  9)  czas trwania posiedzenia;
  10) podpis Przewodniczącego i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, natomiast uchwały arabskimi.
3. Numerację prowadzi się w ciągu kadencji.
4. Protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady oraz na każdej następnej sesji. Każdy zainteresowany ma prawo wglądu do protokołu.
5. Radni mogą zgłaszać do protokołu poprawki i uzupełnienia.
§ 12. 1. Odpis protokołu wraz z uchwałami winien być przesłany Burmistrzowi najpóźniej do 7 dnia po sesji.
2. Wyciągi z protokołu Burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. Protokół z obrad przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej.
§ 13. 1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe i, w miarę potrzeby, doraźne komisje.
2. Posiedzenia komisji są jawne.
3. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji powinno być podane do wiadomości mieszkańców na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy.
§ 14. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 14 Regulaminu Rady Miejskiej)
§ 15. Rada nie może przekazać komisjom prawa decydowania w jej imieniu.
§ 16. 1. Komisje pracują poprzez swoich członków badających poszczególne sprawy oraz na posiedzeniach komisji zwoływanych w miarę potrzeb przez Przewodniczącego Komisji.
2. Radni mogą być członkami więcej niż jednej komisji.
 
§ 17. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala ich porządek Przewodniczący Komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz w miesiącu.
§ 18. 1. Decyzje komisji mogą być podejmowane w formie: uchwał, opinii, wniosków.
2. Decyzje komisji zapadają: zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 19. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 19 Regulaminu Rady Miejskiej)
§ 20. 1. Dla sprawnego działania Rady, komisji stałych i radnych służy Biuro Rady. Wykonuje ono zadania organizacyjno-techniczne na rzecz Rady i komisji stałych.
2. Do zakresu działania Biura Rady należy w szczególności:
  1)  dbanie o zachowanie terminów ustalonych przez Radę i komisje;
  2)  gromadzenie i udostępnianie materiałów dla potrzeb radnych i członków komisji spoza Rady;
  3)  obsługa biurowo-techniczna posiedzeń Rady.
3. Protokoły z obrad Sesji Rady przechowuje się w Biurze Rady.
4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu z sesji.
5. Biuro Rady jest czynne codziennie w godzinach pracy Urzędu i dostępne jest dla wszystkich radnych.
6. Przewodniczący Rady pełni dyżury w Biurze Rady trzy razy w tygodniu.
7. Biuro Rady prowadzi rejestr uchwał.
§ 21. 1. Radni zobowiązani są brać udział w pracach Rady i jej organach oraz innych instytucjach samorządowych, do których zostali wybrani lub delegowani.
2. Swoją obecność na sesjach Rady i na posiedzeniach komisji radni potwierdzają podpisem na liście obecności.
3. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniu komisji - radni powinni w ciągu 7 dni usprawiedliwić swoją nieobecność odpowiednio u Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 4

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

 
§ 1. 1. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej (zwana dalej Komisją) jest stałą komisją, powołaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji dla oceny działalności Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja kontroluje działalność Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek pod względem:
  1)  legalności;
  2)  gospodarności;
  3)  rzetelności;
  4)  celowości;
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
4. Komisja, kontrolując Burmistrza i podporządkowane mu jednostki, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Miasta i Gminy.
5. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także kontroli zewnętrznych.
6. Komisja kontroluje realizację wniosków pokontrolnych powstałych na skutek wcześniejszych kontroli.
 
§ 2. 1. W skład Komisji wchodzą: Przewodniczący, jego Zastępca oraz pozostali członkowie w liczbie 5.
2. Zastępca Przewodniczącego wykonuje prawa i obowiązki Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub niemożności działania.
 
§ 3. 1. Przewodniczący, jego Zastępca oraz pozostali członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. O wyłączeniu Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje Komisja w głosowaniu tajnym.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
5. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
 
§ 4. 1. Komisja podlega Radzie Miejskiej.
2. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
3. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
  1)  terminy odbywania posiedzeń;
  2)  terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
4. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
5. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem pracy Komisji.
6. Rada może nakazać Komisji nie przeprowadzanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonania poszczególnych czynności kontrolnych.
7. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
8. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 5-7 wykonywane są niezwłocznie.
9. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych jak i problemowych.
10. Kontrola winna być zakończona nie później niż 45 dni roboczych - kompleksowa, lub 14 dni roboczych - problemowa oraz sprawdzająca - od daty podjęcia uchwały przez Radę. Rada może przedłużyć terminy, o których wyżej mowa.
11. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 4 ust. 11 Regulaminu Komisji Rewizyjnej)
§ 5. 1. Komisja składa Radzie, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
  1)  liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
  2)  wykaz najważniejszych nieprawidłowości, wykrytych w toku kontroli;
  3)  wykaz uchwał podjętych przez Komisję;
  4)  wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
  5)  ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
 
§ 6. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji, drogą listowną.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady, jak również:
  1)  nie mniej niż 1/4 składu Rady;
  2)  nie mniej niż 3 członków Komisji.
4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenie osoby nie będące członkami Komisji.
6. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji, uczestniczących w posiedzeniu.
§ 7. 1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 składu Komisji.
2. Głosowanie jest jawne.
 
§ 8. Obsługę biurową Komisji zapewnia Burmistrz.
 
§ 9. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
 
§ 10. 1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
  1)  kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;
  2)  problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;
  3)  sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
2. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
3. O przedmiocie i terminie kontroli Komisja powiadamia kontrolowanego na piśmie, co do terminu i przedmiotu kontroli.
 
§ 11. 1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne, składające się co najmniej z trzech członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być prowadzone przez trzech członków Komisji.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
 
§ 12. 1. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza, kontrolujący zawiadamiają Przewodniczącego Rady.
§ 13. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 1 ust. 4.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, wyjaśnienia świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
 
§ 14. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osób kontrolujących pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, regulują obowiązujące przepisy prawa.
 
§ 15. Obowiązki, przypisane niniejszym Regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu, mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
 
§ 16. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
 
§ 17. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 5 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
a)    nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
b)    imiona i nazwiska kontrolujących;
c)    daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
d)    określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
e)    imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
f)    przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
g)    datę i miejsce podpisania protokołu;
h)    podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn;
i)    protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
 
§ 18. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on - na zasadach wyżej wymienionych - wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.
 
§ 19. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
 
§ 20. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
 
§ 21. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 5

 
WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
 
I. Jednostki budżetowe:
  1.  Urząd Miasta i Gminy w Barlinku
  2.  Ośrodek Pomocy Społecznej w Barlinku
  3.  Szkoła Podstawowa Nr 1 w Barlinku
  4.  Szkoła Podstawowa Nr 4 w Barlinku
  5.  Szkoła Podstawowa w Dziedzicach
  6.  Szkoła Podstawowa w Mostkowie
  7.  Szkoła Podstawowa w Osinie
  8.  Szkoła Podstawowa w Płonnie
  9.  Szkoła Podstawowa w Rychnowie
  10. Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Barlinku
  11. Gimnazjum Nr 1 w Barlinku
  12. Gimnazjum Nr 2 w Barlinku
 
II. Zakłady budżetowe:
  1.  Przedszkole Miejskie Nr 1 w Barlinku
  2.  Przedszkole Miejskie Nr 2 w Barlinku
  3.  Barlinecki Ośrodek Kultury
  4.  Barlinecki Ośrodek Sportu, Turystyki i Rekreacji
III. Spółki prawa handlowego z udziałem Gminy:
  1.  Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Barlinku
  2.  Barlineckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Barlinku
  3.  Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Barlinku

 

Podmiot udostępniający: UM w Barlinku
Osoba, która wytworzyła informację: Administrator
Osoba, która wprowadzała dane: Administrator
Data ostatniej aktualizacji: 2008-04-09 14:12:41

Wersja do wydruku...

corner   corner