PLANOWANIE I ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE
Sprawy formalno-prawne z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, a więc dotyczące:
ŻĆ¼ sporzÄ…dzania i zmiany studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
ŻĆ¼ sporzÄ…dzania i zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
ŻĆ¼ wydawania decyzji o warunkach zabudowy,
ŻĆ¼ wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
reguluje ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r, Nr 80, poz. 717; ze zmianami z 2004 r. Nr 6, poz. 41
i Nr 141, poz. 1492; 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087; z 2006 r. Nr 45, poz. 319
i Nr 225, poz. 1635; z 2007 r. Nr 127, poz. 880; z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, Nr 201, poz. 1237 i Nr 220, poz. 1413) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy:
-Ż€ RozporzÄ…dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowaÅ„ kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz.U. z 2004 r. Nr 118, poz. 1233),
- RozporzÄ…dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U z 2003 r. Nr 164, poz. 1587),
-Ż€ RozporzÄ…dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagaÅ„ dotyczÄ…cych nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r. Nr 164, poz.1588),
-Ż€ RozporzÄ…dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie oznaczeÅ„ i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy (Dz.U. z 2003 r. Nr 164, poz. 1589).
W zakresie regulacji prawnych odnoszÄ…cych siÄ™ do studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy - istotne znaczenie majÄ… regulacje prawne zawarte w przytoczonej wyżej ustawie w art. 9- 14.
WyjaÅ›nić należy, iż Studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego w sposób ogólny okreÅ›la planowany sposób zagospodarowania caÅ‚ego terytorium gminy (jako jednostki podziaÅ‚u terytorialnego paÅ„stwa), zawierajÄ…cy informacje o poÅ‚ożeniu obszarów przeznaczonych pod zabudowÄ™ i inne funkcje, o przebiegu gÅ‚ównych szlaków komunikacyjnych, terenów chronionych itp.
Studium przyjmowane jest jako uchwała rady gminy. Nie posiada jednak rangi przepisu prawa miejscowego.
Stanowi jednak ono podstawÄ™ do opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a wiÄ™c jest dokumentem poprzedzajÄ…cym sporzÄ…dzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W studium formułuje się zasady polityki przestrzennej danej gminy oraz integruje dokumenty programowe i wizje związane z jej rozwojem gospodarczym i społecznym.
Jak już wczeÅ›niej wspomniano - Studium nie jest prawem, ale zobowiÄ…zaniem wÅ‚adzy lokalnej do dziaÅ‚aÅ„ zgodnie z wyznaczonymi kierunkami. Stanowi wiÄ™c zespóÅ‚ zapisów, ustalonych i uzgodnionych jako nienaruszalne uwarunkowania i kierunki zagospodarowania, przyjÄ™te jako podstawa do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten zawiera bardzo szeroki zakres informacji na temat Å›rodowiska naturalnego gminy, jej spoÅ‚ecznoÅ›ci i gospodarki.
Przedmiotem studium są treści:
ŻĆ¼ zwiÄ…zane ze stanem istniejÄ…cym, czyli diagnoza aktualnej sytuacji spoÅ‚eczno–gospodarczej gminy i uwarunkowaÅ„ jej rozwoju, dajÄ…ca rozpoznanie obiektywnych okolicznoÅ›ci rozwoju,
ŻĆ¼ okreÅ›lajÄ…ce kierunki rozwoju przestrzennego i zasady polityki przestrzennej, czyli podstawowe reguÅ‚y dziaÅ‚ania w przestrzeni przyjÄ™te przez samorzÄ…d lokalny.
W zakresie regulacji prawnych odnoszÄ…cych siÄ™ do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - istotne znaczenie majÄ… regulacje prawne zawarte w przytoczonej wyżej ustawie w art. 14, 15, 17, 18, 19, 20, 29, 32, 35, 36, 37 wskazanej wyżej ustawy.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawÄ™ planowania przestrzennego w gminie. Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest aktem prawa miejscowego. Przy sporzÄ…dzaniu planów miejscowych wiążące sÄ… ustalenia studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, pod rygorem nieważnoÅ›ci planu.
Jeżeli dana nieruchomość objęta jest obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - możliwości jej zainwestowania można sprawdzić wyłącznie w oparciu o zapisy tego planu.
Sam proces zwiÄ…zany z przygotowywaniem inwestycji obejmuje uzyskanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, stanowiÄ…cych postawÄ™ do uzyskania pozwolenia na budowÄ™.
Za sporzÄ…dzenie wypisu i wyrysu pobierane sÄ… opÅ‚aty skarbowe na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opÅ‚acie skarbowej (Dz.U.Nr 225, poz. 1635 z późniejszymi zmianami).
Ocena aktualnoÅ›ci studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Barlinek i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wykonana na podstawie art. 32, zostaÅ‚a przyjÄ™ta przez RadÄ™ MiejskÄ… w Barlinku w dniu 26 października 2006 r. UchwaÅ‚Ä… Nr LVI/429/2006. Poniżej link do strony bip ze wskazanÄ… UchwaÅ‚Ä…:
http://gmina.barlinek.sisco.info/zalaczniki/1769/Zalacznik__do__Uchwaly_nr_LVI_429_2006.doc
Poza wymienionymi w treści ww. Uchwały planami zagospodarowania przestrzennego - Gmina Barlinek przystąpiła:
1. Na podstawie Uchwały Nr LII/375/2006 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia
29 czerwca 2006 r. przystÄ…piÅ‚a do sporzÄ…dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru poÅ‚ożonego na terenie miasta i gminy Barlinek pomiÄ™dzy ulicami SzosowÄ…, PrzemysÅ‚owÄ…, OkrÄ™towÄ… i SzosÄ… do Lipian. Podstawowym celem tego planu miejscowego jest wskazanie nowych terenów pod dalszy rozwój funkcji produkcyjno-skÅ‚adowej i usÅ‚ugowej, usankcjonowanie istniejÄ…cej zabudowy mieszka-niowej, usÅ‚ugowej i produkcyjnej oraz okreÅ›lenie zasad realizacji i modernizacji infrastruktury technicznej i komunikacyjnej. Projekt planu obejmuje obszar o powierzchni okoÅ‚o 126,96 ha. Przewidywany termin zakoÅ„czenia prac nad sporzÄ…dzeniem planu - 30 czerwiec 2009 r.
2. Na podstawie Uchwały Nr XIV/120/2007 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia
25 października 2007 r. do sporzÄ…dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla strefy 1.13. w Studium – tzw. „Osiedla Moczkowo”. Przedmiotem tego planu bÄ™dzie przede wszystkim: wyznaczenie terenów niezbÄ™dnych pod realizacjÄ™ obwodnicy wewnÄ™trznej miasta, powiÄ™kszenie terenów zabudowy jednorodzinnej, wytworzenie strefy koncentracji usÅ‚ug, urzÄ…dzenie terenu ogólnodostÄ™pnej zieleni, a także ustalenie zasad obsÅ‚ugi tych terenów w zakresie infrastruktury komunikacyjnej
i technicznej. Projekt planu obejmuje obszar o powierzchni około 39 ha. Przewidywany termin zakończenia nad sporządzeniem planu - III kwartał 2009 r.
Natomiast w 2008 r. - na mocy UchwaÅ‚y nr XXV/324/2008 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 28 sierpnia 2008 r. zmienione zostaÅ‚o Studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Barlinek, przyjÄ™te UchwaÅ‚Ä… Nr XLV/426/2002 Rady Miejskiej
w Barlinku z dnia 30 września 2002 r., w obszarze położonym w obrębie Krzynka i Płonno
w gminie Barlinek. Przedmiotem tej zmiany Studium byÅ‚o jest przede wszystkim wyznaczenie odpowiedniego obszaru dla eksploatacji zÅ‚óż w obrÄ™bie Krzynka i PÅ‚onno
gm. Barlinek. Zmiana Studium objęła obszar około 300 ha.
***
Ustalenia przeznaczenia terenu oraz okreÅ›lenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy okreÅ›la rozdziaÅ‚ 5 w przytoczonej wyżej ustawie.
Art. 4 w/w ustawy wskazuje, że ustalenia przeznaczenia terenu oraz okreÅ›lenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu nastÄ™puje w miejscowym planie, a w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizacjÄ™ inwestycji celu publicznego ustala siÄ™ w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala siÄ™ w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
Ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego lub sposobu zagospodarowania terenu i warunków zabudowy dla innych inwestycji nastÄ™puje na wniosek inwestora.
Przez inwestycjÄ™ celu publicznego rozumie siÄ™ dziaÅ‚ania o znaczeniu lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym (wojewódzkim, krajowym) stanowiÄ…ce realizacjÄ™ n/w celów, które zostaÅ‚y okreÅ›lone w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomoÅ›ciami (Dz.U. z 2004 r. poz. 261, Nr .2603 jednolity tekst).
Podczas opracowywania projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dokonuje siÄ™ analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikajÄ…cych z przepisów szczególnych, oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje siÄ™ realizacjÄ™ inwestycji.
W przypadku decyzji o warunkach zabudowy muszą być spełnione łącznie warunki określone w art. 61 ust. 1 ustawy.
SÄ… to:
1) co najmniej jedna dziaÅ‚ka sÄ…siednia, dostÄ™pna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalajÄ…cy na okreÅ›lenie wymagaÅ„ dotyczÄ…cych nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników ksztaÅ‚towania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywnoÅ›ci wykorzystania terenu;
2) teren ma dostęp do drogi publicznej;
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu, z uwzględnieniem ust. 5, jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianÄ™ przeznaczenia gruntów rolnych i leÅ›nych na cele nierolnicze i nieleÅ›ne albo jest objÄ™ty zgodÄ… uzyskanÄ… przy sporzÄ…dzaniu miejscowych planów, które utraciÅ‚y moc na podstawie art. 67 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1;
5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu
w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r. Nr 164, poz.1588) w celu ustalenia wymagaÅ„ dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu wyznacza siÄ™ wokóÅ‚ dziaÅ‚ki budowlanej, której dotyczy wniosek o ustalenie warunków zabudowy, obszar analizowany i przeprowadza na nim analizÄ™ funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu tzn. linii zabudowy, wielkoÅ›ci powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni dziaÅ‚ki albo terenu, szerokoÅ›ci elewacji frontowej, wysokoÅ›ci górnej krawÄ™dzi elewacji frontowej, geometrii dachu.
PostÄ™powanie administracyjne w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego lub warunków zabudowy można zawiesić na okres nie dÅ‚uższy niż 12 m-cy od dnia zÅ‚ożenia wniosku. Burmistrz podejmuje postÄ™powanie i wydaje decyzjÄ™, jeżeli:
1) w ciÄ…gu dwóch miesiÄ™cy od dnia zawieszenia postÄ™powania rada gminy nie podjęła uchwaÅ‚y o przystÄ…pieniu do sporzÄ…dzenia planu miejscowego albo
2) w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono planu miejscowego.
SporzÄ…dzenie projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i warunkach zabudowy powierza siÄ™ osobie wpisanej na listÄ™ izby samorzÄ…du zawodowego urbanistów albo architektów.
Zgodnie z ust. 1 art. 63. ustawy w odniesieniu do tego samego terenu decyzję o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy, doręczając odpis decyzji do wiadomości pozostałym wnioskodawcom i właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości.
Decyzja o warunkach zabudowy nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa wÅ‚asnoÅ›ci i uprawnieÅ„ osób trzecich. InformacjÄ™ tej treÅ›ci zamieszcza siÄ™ w decyzji.
Ponadto organ, który wydaÅ‚ decyzjÄ™, o której mowa w art. 59 ust. 1, jest obowiÄ…zany, za zgodÄ… strony, na rzecz której decyzja zostaÅ‚a wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji. Stronami w postÄ™powaniu o przeniesienie decyzji sÄ… jedynie podmioty, miÄ™dzy którymi ma być dokonane jej przeniesienie.
Organ, który wydaÅ‚ decyzjÄ™ o warunkach zabudowy albo decyzjÄ™ o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, stwierdza jej wygaÅ›niÄ™cie, jeżeli:
1) inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę;
2) dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia sÄ… inne niż w wydanej decyzji.