logo
Wersja dla niedowidzących
Informacja dla niesłyszących
  Urząd Miejski w Barlinku
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 MIASTO I GMINA BARLINEK
minus Dane teleadresowe
 RADA MIEJSKA
minus Radni
minus Komisje
minus Głosowania
minus Interpelacje i zapytania
minus Kalendarz posiedzeń
minus Transmisja i nagrania
minus Projekty Uchwał
plus Protokoły Rady Miejskiej
minus Uchwały
 ORGANA WŁADZY
minus Burmistrz Barlinka
minus Zastępca Burmistrza
minus Sekretarz
minus Skarbnik
plus Rada Miejska
minus Zadania i kompetencje
plus Oświadczenia majątkowe
 PRAWO LOKALNE
minus Statut
minus Regulamin organizacyjny
plus Uchwały
plus Zarządzenia
plus Plany, strategie i programy
 PODMIOTY GMINY
minus Jednostki organizacyjne
plus Jednostki pomocnicze
 URZĄD MIEJSKI
minus Struktura organizacyjna
minus Przyjęcia interesantów
minus Godziny urzędowania
 INFORMACJE
plus Jak załatwić sprawę ?
plus Sprawozdania Burmistrza
plus Raport o stanie Gminy Barlinek
plus Organizacje pozarządowe
plus Przeciwdziałanie uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie
plus Budżet
plus Kontrole
plus Ogłoszenia
plus Zamówienia publiczne
plus Nabór na wolne stanowiska urzędnicze
minus Obwieszczenia
plus Obrót nieruchomościami gminnymi
plus Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
plus Rejestry i ewidencje
plus Ochrona środowiska
plus Podatki lokalne
minus Nieodpłatna pomoc prawna
minus Informacje nieudostępnione
plus Instrukcja obsługi biuletynu
plus RODO
minus Przejrzysta Polska
plus DOBRE PRAWO - DOBRA GMINA
plus Petycje, skargi, wnioski
plus Zgromadzenia
minus Zarządzanie kryzysowe
 WYBORY
plus Wybory do Sejmu i Senatu 2019
plus Wybory Ławników /kadencja 2020 - 2023/
plus Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019
plus Wybory Samorządowe 2018
 AKTY PRAWNE I PORADNIKI
minus Dziennik Ustaw
minus Monitor Polski
minus Dziennik Urzędowy Woj. Zachodniopomorskiego
 INNE
minus Redakcja Biuletynu
 Urzędy Centralne
minus Spis adresów
A A A


Projekt


UCHWAŁA NR ......./......./2009
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
Z DNIA ....... 2009

 

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Barlinek.


Na podstawie art. 35 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; zm. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 1203; Nr 167, poz. 1759; z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. nr 17, poz. 128; Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458) uchwala się, co następuje:

 


ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

 

§ 1. Gmina Barlinek, zwana dalej „GminÄ…”, jest wspólnotÄ… samorzÄ…dowÄ… obejmujÄ…cÄ… jej mieszkaÅ„ców.

§ 2. GminÄ™ tworzÄ… miasto Barlinek oraz soÅ‚ectwa.

§ 3. SiedzibÄ… wÅ‚adz Gminy jest miasto Barlinek.

§ 4. 1. Gmina Barlinek posiada herb i flagÄ™.
2. Wzory herbu i flagi ustala Rada Miejska odrębną uchwałą.

§ 5. Uznaje siÄ™ dzieÅ„ 25 stycznia – ÅšwiÄ™tem Barlinka.

§ 6. 1. Gmina posiada osobowość prawnÄ….
2. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

 

ROZDZIAŁ II

Zadania i zakres działania Gminy

§ 7. 1. Do zakresu dziaÅ‚ania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Gmina wykonuje zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
3. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadaÅ„ wÅ‚asnych Gminy.

§ 8. 1. Gmina realizuje zadania wÅ‚asne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rzÄ…dowej wynikajÄ…ce z ustaw oraz zadania przyjÄ™te w drodze porozumienia z organami administracji rzÄ…dowej.
2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci powiatu oraz zadania z zakresu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci województwa na podstawie porozumieÅ„ z tymi jednostkami samorzÄ…du terytorialnego.
3. Porozumienia, o których mowa w ust. 1 i 2, muszÄ… okreÅ›lać szczegóÅ‚owe zasady i tryb przekazywania Gminie Å›rodków finansowych w wysokoÅ›ci koniecznej do wykonania przyjÄ™tych zadaÅ„.

§ 9. 1. W celu wykonywania zadaÅ„ Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarzÄ…dowymi.
2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonej w odrębnych ustawach.

§ 10. 1. Wykonywanie zadaÅ„ publicznych może być realizowane w drodze wspóÅ‚dziaÅ‚ania miÄ™dzy jednostkami samorzÄ…du terytorialnego.
2. W celu realizacji zadaÅ„ publicznych Gmina może wspóÅ‚tworzyć zwiÄ…zki gmin i stowarzyszenia jednostek samorzÄ…du terytorialnego lub przystÄ™pować do nich.

 

ROZDZIAŁ III

WÅ‚adze gminy

§ 11. MieszkaÅ„cy Gminy podejmujÄ… rozstrzygniÄ™cia w gÅ‚osowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za poÅ›rednictwem organów Gminy.

§ 12. 1. W referendum gminnym mieszkaÅ„cy Gminy wyrażajÄ…, w drodze gÅ‚osowania, swojÄ… wolÄ™ co do sposobu rozstrzygniÄ™cia sprawy dotyczÄ…cej Gminy, mieszczÄ…cej siÄ™ w zakresie zadaÅ„ i kompetencji jej organów, a także w sprawie odwoÅ‚ania Rady Miejskiej lub Burmistrza.
2. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa.

§ 13. 1. Organami Gminy sÄ…: Rada Miejska i Burmistrz Barlinka, zwany dalej „Burmistrzem”.
2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Miejskiej oraz wyboru Burmistrza okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne ustawy.

 


ROZDZIAŁ IV

1. Jawność dziaÅ‚ania organów

§ 14. 1. DziaÅ‚alność organów Gminy jest jawna. Ograniczenie jawnoÅ›ci może wynikać wyÅ‚Ä…cznie z ustaw.
2. Jawność dziaÅ‚ania organów Gminy obejmuje w szczególnoÅ›ci prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstÄ™pu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostÄ™pu do dokumentów wynikajÄ…cych z wykonywania zadaÅ„ publicznych, w tym protokoÅ‚ów posiedzeÅ„ Rady Miejskiej i komisji Rady oraz zarzÄ…dzeÅ„ Burmistrza.
3. UdostÄ™pnianie dokumentów organów Gminy, wynikajÄ…cych z wykonywania zadaÅ„ polega na:
1) zamieszczaniu ich w Biuletynie Informacji Publicznej
2) umożliwianiu zapoznania się z nimi, przeglądania i sporządzania z nich notatek na miejscu w Urzędzie Miejskim
3) wydawaniu kopii lub wydruków dokumentów.
4. UdostÄ™pnianie dokumentów odbywa siÄ™ na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, wskazujÄ…cy sposób udostÄ™pnienia dokumentów.
5. UdostÄ™pnianie dokumentów w sposób okreÅ›lony w ust. 3 pkt 2 odbywa siÄ™:
1) w Biurze Rady – w zakresie uchwaÅ‚ Rady Miejskiej, protokoÅ‚ów z sesji, posiedzeÅ„ komisji i innych dokumentów Rady Miejskiej, zawierajÄ…cych informacje o sprawach publicznych;
2) u Kierowników Referatów UrzÄ™du – w zakresie wykonywania przez Burmistrza uchwaÅ‚ Rady Miejskiej, zarzÄ…dzeÅ„ Burmistrza i innych dokumentów gminnych zawierajÄ…cych informacje o sprawach publicznych.
6. UdostÄ™pnianie dokumentów w sposób okreÅ›lony w ust. 3 pkt 3 jest odpÅ‚atne. Wysokość opÅ‚at ustala Burmistrz w drodze zarzÄ…dzenia. UdostÄ™pnienie nastÄ™puje po wniesieniu należnej opÅ‚aty.


2. Rada Miejska

§ 15. Organem stanowiÄ…cym i kontrolnym w Gminie jest Rada Miejska, zwana dalej „RadÄ…”, do której należy rozstrzyganie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, majÄ…cych na celu zaspokajanie potrzeb mieszkaÅ„ców Gminy, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.


§ 16. 1
. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesja może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
3. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej sześciu radnych, Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 17. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwaÅ‚ wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, okreÅ›lone odpowiednimi przepisami.

§ 18. Rada uchwala ramowy kadencyjny program dziaÅ‚ania, okreÅ›lajÄ…c w nim gÅ‚ówne kierunki pracy i sposoby realizacji zadaÅ„.

§ 19. 1. O sesji powiadamia siÄ™ radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad, wysyÅ‚ajÄ…c zawiadomienia zawierajÄ…ce dane o miejscu i czasie rozpoczÄ™cia obrad, porzÄ…dek sesji oraz projekty uchwaÅ‚ i niezbÄ™dne materiaÅ‚y zwiÄ…zane z przedmiotem sesji.
2. O sesji zawiadamia siÄ™ pisemnie soÅ‚tysów, wskazujÄ…c miejsce, dzieÅ„ i godzinÄ™ oraz planowany porzÄ…dek obrad.
3. Zawiadomienie o zwołaniu sesji podaje się do publicznej wiadomości wraz z planowanym porządkiem obrad przez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu, co najmniej na 3 dni przed terminem jej odbycia.
4. Terminy dalszych posiedzeń w ramach tej samej sesji ustala Przewodniczący Rady za zgodą Rady i zawiadamia o nich ustnie na posiedzeniu. Przerwa między posiedzeniami nie może trwać dłużej niż 7 dni.

§ 20. Przygotowanie materiaÅ‚ów na sesjÄ™ Rady zapewnia Burmistrz, a caÅ‚ość obsÅ‚ugi organizacyjno – technicznej UrzÄ…d Miejski.

§ 21. Na sali obrad należy zapewnić wÅ‚aÅ›ciwÄ… liczbÄ™ miejsc dla radnych. PrzewodniczÄ…cy Rady wspólnie z wiceprzewodniczÄ…cymi zajmuje miejsce przy stole prezydialnym. Należy zapewnić osobne miejsca dla publicznoÅ›ci.

§ 22. 1. PierwszÄ… sesjÄ™ nowo wybranej Rady zwoÅ‚uje PrzewodniczÄ…cy Rady poprzedniej kadencji w ciÄ…gu 7 dni po ogÅ‚oszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze caÅ‚ego kraju lub w wypadku wyborów przedterminowych w ciÄ…gu 7 dni po ogÅ‚oszeniu wyników wyborów do Rady.
2. PierwszÄ… sesjÄ™ nowo wybranej Rady, do czasu wyboru PrzewodniczÄ…cego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 23. 1. Otwarcie sesji nastÄ™puje po wypowiedzeniu przez przewodniczÄ…cego obrad formuÅ‚y: „Otwieram (podaje numer) sesjÄ™ Rady Miejskiej w Barlinku”.
2. Po otwarciu sesji PrzewodniczÄ…cy obrad stwierdza na podstawie listy obecnoÅ›ci quorum, a w przypadku braku quorum, zamyka obrady, wyznaczajÄ…c nowy termin sesji. W protokole odnotowuje siÄ™ przyczyny, z powodu których sesja nie odbyÅ‚a siÄ™.

§ 24. 1. Rada może obradować i podejmować uchwaÅ‚y w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy ogólnej liczby radnych (quorum).
2. PrzewodniczÄ…cy obrad podejmuje decyzjÄ™ o przerwaniu sesji w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznacza nowy termin sesji.
3. Z wnioskiem o stwierdzenie quorum może wystąpić tylko radny.
4. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuÅ›cili obrady, co spowodowaÅ‚o przerwanie sesji ze wzglÄ™du na brak quorum, odnotowuje siÄ™ w protokole.

§ 25. Po stwierdzeniu quorum, PrzewodniczÄ…cy obrad przedstawia porzÄ…dek obrad. Z wnioskiem o uzupeÅ‚nienie, bÄ…dź zmianÄ™ porzÄ…dku obrad, może wystÄ…pić radny oraz Burmistrz.

§ 26. 1 Dla sprawniejszego przebiegu obrad PrzewodniczÄ…cy Rady zarzÄ…dza wybór sekretarza obrad.
2. Wyboru sekretarza obrad dokonuje Rada w gÅ‚osowaniu jawnym wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów.
3. Sekretarz nadzoruje prowadzenie protokołu obrad, oblicza wyniki głosowania jawnego a także wykonuje inne czynności zlecone przez Przewodniczącego Rady.

§ 27. W obradach Rady uczestniczy Burmistrz, ZastÄ™pca Burmistrza, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz pracownicy wyznaczeni przez Burmistrza do referowania spraw i udzielania wyjaÅ›nieÅ„. W obradach mogÄ… uczestniczyć soÅ‚tysi oraz przedstawiciele instytucji, urzÄ™dów lub przedsiÄ™biorstw, których dotyczÄ… sprawy stanowiÄ…ce przedmiot obrad Rady.

§ 28. UchwaÅ‚y Rady zapadajÄ… zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów w gÅ‚osowaniu jawnym, przez podniesienie rÄ™ki, w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy ustawowego skÅ‚adu Rady, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

§ 29. 1 Z inicjatywÄ… podjÄ™cia uchwaÅ‚y może wystÄ…pić grupa co najmniej szeÅ›ciu radnych, Burmistrz, staÅ‚e komisje Rady oraz grupa co najmniej 100 mieszkaÅ„ców Gminy Barlinek wpisanych do staÅ‚ego rejestru wyborców, o którym mowa w art. 11 Ordynacji wyborczej do Sejmu RP i Senatu RP.
2. Projekt uchwaÅ‚y z podpisami osób podejmujÄ…cych inicjatywÄ™ skÅ‚ada siÄ™ PrzewodniczÄ…cemu Rady.
3. Projekt uchwaÅ‚y zÅ‚ożony przez grupÄ™ mieszkaÅ„ców powinien zawierać:
1) listÄ™ mieszkaÅ„ców popierajÄ…cych przedkÅ‚adany projekt zawierajÄ…cy: imiÄ™ i nazwisko, adres, PESEL i wÅ‚asnorÄ™czny podpis każdego z mieszkaÅ„ców,
2) na każdej stronie listy winna być umieszczona informacja o projekcie uchwaÅ‚y, którego podpisy dotyczÄ…,
3) winien być wskazany peÅ‚nomocnik do reprezentowania projektodawców do kontaktów w sprawie przedkÅ‚adanego projektu uchwaÅ‚y, w tym do wprowadzania w nim autopoprawek,
4) Projekt uchwaÅ‚y zÅ‚ożony przez grupÄ™ mieszkaÅ„ców PrzewodniczÄ…cy Rady, w czasie nie dÅ‚uższym niż 14 dnia od zÅ‚ożenia, kieruje do Burmistrza celem sprawdzenia liczby mieszkaÅ„ców udzielajÄ…cych poparcia, zaopiniowania wskazanego źródÅ‚a pokrycia finansowego dziaÅ‚aÅ„ bÄ™dÄ…cych przedmiotem inicjatywy uchwaÅ‚odawczej oraz zaopiniowania projektu przez radcÄ™ prawnego. Po uzyskaniu opinii radcy prawnego i wydaniu wÅ‚aÅ›ciwych opinii przez Burmistrza, projekt zostaje przekazany przez Burmistrza do Rady Miejskiej w celu rozpatrzenia i zaopiniowania przez wÅ‚aÅ›ciwe Komisje Rady.
5) Po zakończeniu prac Komisji, projekt uchwały rozpatruje Rada Miejska na najbliższej sesji.
6) Projekt, którego przedmiot regulacji jest niezgodny z prawem lub nie uzyskaÅ‚ poparcia wymaganej liczby mieszkaÅ„ców albo nie zostaÅ‚a zachowana forma zbierania podpisów, o której mowa w ust.3 nie jest dalej rozpatrywany.
7) Projekt uchwaÅ‚y z inicjatywy mieszkaÅ„ców winien zostać rozpatrzony przez RadÄ™ nie później niż w terminie trzech miesiÄ™cy od dnia jego zÅ‚ożenia. W wyjÄ…tkowych przypadkach, jeżeli nie bÄ™dzie możliwe zachowanie terminu trzymiesiÄ™cznego, np. w przypadkach wymagajÄ…cych zasiÄ™gniÄ™cia opinii ekspertów lub innych organów, PrzewodniczÄ…cy Rady jest obowiÄ…zany powiadomić peÅ‚nomocnika wnioskodawców o przewidywanym terminie rozpatrzenia uchwaÅ‚y.
8) Nie będzie przyjmowany do rozpatrzenia projekt złożony w okresie 3 miesięcy poprzedzających upływ kadencji Rady Miejskiej.

§ 30. 1. Projekty uchwaÅ‚ przedkÅ‚ada siÄ™ PrzewodniczÄ…cemu Rady co najmniej na 7 dni przed wniesieniem na sesjÄ™ Rady.
2. W przypadku projektów uchwaÅ‚ wnoszonych przez Burmistrza termin, o którym mowa w ust. 1 może być skrócony.

§ 31. Sprawozdanie z dziaÅ‚alnoÅ›ci skÅ‚ada osobiÅ›cie Burmistrz lub wyznaczony pracownik, a sprawozdanie komisji – PrzewodniczÄ…cy komisji lub wyznaczony przez komisjÄ™ sprawozdawca.

§ 32. 1. PorzÄ…dek dzienny sesji winien zawierać punkt „wolne wnioski i zapytania”, oraz odpowiedzi na nie. Każdy radny ma prawo zgÅ‚aszania interpelacji ustnej lub pisemnej.
2. Zapytanie ustne dopuszcza możliwość udzielenia odpowiedzi ustnej. Zapytanie pisemne wymaga udzielenia odpowiedzi pisemnej nie później niż w ciÄ…gu 14 dni od daty jego otrzymania.
3. Przewodniczący Rady na wniosek adresata interpelacji może, w uzasadnionych przypadkach, wyrazić zgodę na przedłużenie terminu udzielenia odpowiedzi do 2 miesięcy od daty wniesienia. O powyższym jest powiadamiany wnoszący.
4. Biuro Rady prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.
5. Radny ma prawo prowadzenia korespondencji w sprawach objętych interpelacją za pośrednictwem Biura Rady.

§ 33. 1. PrzewodniczÄ…cy obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że w swoim wystÄ…pieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, PrzewodniczÄ…cy może przywoÅ‚ać go „do rzeczy”, a po dwukrotnym przywoÅ‚aniu, odebrać mu gÅ‚os.
3. Jeżeli sposób lub treść wystÄ…pienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakÅ‚óca porzÄ…dek obrad, bÄ…dź uchybia powadze sesji, PrzewodniczÄ…cy przywoÅ‚uje radnego do porzÄ…dku, a gdy przywoÅ‚anie nie odnosi skutku, może poddać pod gÅ‚osowanie wniosek o odebranie gÅ‚osu. Fakt ten odnotowuje siÄ™ w protokole sesji.
4. Postanowienie ust. 2 stosuje siÄ™ odpowiednio do osób spoza Rady wystÄ™pujÄ…cych na sesji.

§ 34. 1. PrzewodniczÄ…cy obrad może udzielać gÅ‚osu osobom obecnym na sesji w punkcie „wolne wnioski i zapytania” po uprzednim zgÅ‚oszeniu przez nich chÄ™ci wystÄ…pienia.

2. PrzewodniczÄ…cy obrad może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystÄ…pieniami zakÅ‚ócajÄ… porzÄ…dek, bÄ…dź naruszajÄ… powagÄ™ sesji.

§ 35. 1. PrzewodniczÄ…cy obrad prowadzi obrady wedÅ‚ug uchwalonego porzÄ…dku; w uzasadnionych przypadkach, za zgodÄ… Rady, może dokonywać zmian w kolejnoÅ›ci realizacji poszczególnych punktów.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. W ciÄ…gu caÅ‚ej sesji PrzewodniczÄ…cy obrad udziela gÅ‚osu poza kolejnoÅ›ciÄ… w sprawie zgÅ‚oszenia wniosków o charakterze formalnym.
4. PrzewodniczÄ…cy obrad poddaje wniosek pod gÅ‚osowanie; Rada przyjmuje lub odrzuca wniosek w gÅ‚osowaniu jawnym zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów.

§ 36. 1. Po wyczerpaniu porzÄ…dku obrad, PrzewodniczÄ…cy obrad koÅ„czy sesjÄ™, wypowiadajÄ…c formuÅ‚Ä™: „Zamykam (podaje numer) sesjÄ™ Rady Miejskiej w Barlinku”. Czas od otwarcia sesji do jej zakoÅ„czenia uznaje siÄ™ za czas trwania sesji.
2. Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła wiÄ™cej niż jedno posiedzenie.

§ 37. 1. Z każdej sesji pracownik Biura Rady sporzÄ…dza protokóÅ‚ stanowiÄ…cy urzÄ™dowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokoÅ‚u doÅ‚Ä…cza siÄ™ listÄ™ obecnoÅ›ci radnych, soÅ‚tysów i osób spoza Rady oraz podjÄ™te przez RadÄ™ uchwaÅ‚y i stanowiska. Dla prawidÅ‚owego sporzÄ…dzenia protokoÅ‚u, pracownik Biura Rady korzysta z dźwiÄ™kowego zapisu przebiegu obrad.
2. Na wniosek zainteresowanego protokóÅ‚ może odzwierciedlać dosÅ‚owny zapis jego wypowiedzi.
3. ProtokóÅ‚ wykÅ‚ada siÄ™ do wglÄ…du radnym w siedzibie Rady.
4. Radni mogÄ… zgÅ‚aszać poprawki i uzupeÅ‚nienia do protokoÅ‚u. O przyjÄ™ciu lub odrzuceniu poprawek bÄ…dź uzupeÅ‚nieÅ„ decyduje Rada w gÅ‚osowaniu jawnym, zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów.
5. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
6. ProtokóÅ‚ z sesji Rady zostaje przyjÄ™ty w drodze gÅ‚osowania na nastÄ™pnej sesji.


3. Tryb głosowania

§ 38. Rada, stosownie do przepisów ustawy o samorzÄ…dzie gminnym oraz postanowieÅ„ niniejszego Statutu, podejmuje uchwaÅ‚y w gÅ‚osowaniu jawnym, w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy ustawowego skÅ‚adu Rady.

§ 39. 1. W gÅ‚osowaniu jawnym radni gÅ‚osujÄ… przez podniesienie rÄ™ki. Za gÅ‚osy ważne uznaje siÄ™ te, które oddano „za”, „przeciw” oraz „wstrzymujÄ…ce siÄ™”.
2. W gÅ‚osowaniu tajnym radni gÅ‚osujÄ… na kartkach. Za gÅ‚osy ważne uznaje siÄ™ te, które oddano w każdorazowo okreÅ›lony sposób i na kartkach ustalonych dla danego gÅ‚osowania.

§ 40. 1. ZwykÅ‚a wiÄ™kszość gÅ‚osów, tj. wiÄ™ksza liczba gÅ‚osów „za” od liczby gÅ‚osów „przeciw”.
2. BezwzglÄ™dna wiÄ™kszość gÅ‚osów oznacza co najmniej o jeden gÅ‚os wiÄ™cej „za” od sumy pozostaÅ‚ych ważnie oddanych gÅ‚osów tzn. „przeciwnych” i „wstrzymujÄ…cych siÄ™”.

§ 41. 1. GÅ‚osowanie jawne przeprowadza PrzewodniczÄ…cy obrad, w razie potrzeby przy pomocy sekretarza obrad.
2. GÅ‚osowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powoÅ‚ana na sesji spoÅ›ród radnych.
3. Wyniki głosowania Przewodniczący ogłasza bezzwłocznie.


4. Uchwały Rady

§ 42. 1. Rada rozstrzyga, w drodze uchwaÅ‚, sprawy rozpatrywane na sesjach.
2. UchwaÅ‚y sÄ… odrÄ™bnymi dokumentami, z wyjÄ…tkiem uchwaÅ‚ o charakterze proceduralnym, które mogÄ… być odnotowane tylko w protokole sesji.

§ 43. 1. Projekt uchwaÅ‚y, jak i podjÄ™ta uchwaÅ‚a Rady powinna zawierać przede wszystkim:
1) datę i tytuł;
2) podstawÄ™ prawnÄ…;
3) okreÅ›lenie zadaÅ„ i Å›rodków jej realizacji;
4) okreÅ›lenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwaÅ‚y oraz organów sprawujÄ…cych nadzór nad jej realizacjÄ…;
5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania;
6) przepisy przejściowe i końcowe;
7) uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcÄ™;
8) opiniÄ™ radcy prawnego.
2. W uchwałach podaje się: numer sesji, numer uchwały według kolejności jej podjęcia oraz rok podjęcia.
3. Uchwały podpisuje Przewodniczący obrad.
4. Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołem sesji Biuro Rady.
5. Uchwały przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji.


5. Radni

§ 44. 1. Na pierwszej sesji radny skÅ‚ada Å›lubowanie zgodnie z rotÄ… zawartÄ… w ustawie.
2. Radny jest obowiÄ…zany brać udziaÅ‚ w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucjach samorzÄ…dowych do których zostaÅ‚ wybrany bÄ…dź desygnowany.
3. Radnemu przysÅ‚uguje dieta oraz zwrot kosztów podróży sÅ‚użbowych na zasadach ustalonych odrÄ™bnÄ… uchwaÅ‚Ä… Rady.

§ 45. SwojÄ… obecność na sesjach Rady bÄ…dź posiedzeniach komisji radni stwierdzajÄ… podpisem.

§ 46. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.


6. PrzewodniczÄ…cy Rady

§ 47. 1. Na pierwszej sesji po wyborach Rada wybiera ze swego grona bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów w sposób tajny PrzewodniczÄ…cego Rady.
2. Wiceprzewodniczącego Rady wybiera się wg zasad określonych w ust. 1 na drugiej sesji Rady.
3. Wybór na funkcje wymienione w ust. 1 i 2 stwierdza siÄ™ odrÄ™bnymi uchwaÅ‚ami.
4. PrzewodniczÄ…cy Rady, organizuje pracÄ™ Rady, przewodniczy jej obradom wspóÅ‚pracuje z wiceprzewodniczÄ…cymi Rady i PrzewodniczÄ…cymi komisji oraz klubów radnych, czuwa nad zapewnieniem radnym warunków niezbÄ™dnych do wykonywania mandatu.

§ 48. PrzewodniczÄ…cy z tytuÅ‚u peÅ‚nienia swej funkcji odpowiada przed RadÄ….

§ 49. 1. Rada może dokonywać w toku kadencji zmian na stanowiskach, o których mowa w § 47, w trybie wÅ‚aÅ›ciwym dla wyboru. Z wnioskiem w takiej sprawie może wystÄ…pić szeÅ›ciu radnych.
2. W przypadku złożenia rezygnacji przez radnych zajmujących stanowiska Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji i przeprowadza wybory na te stanowiska.


7. Komisje Rady

§ 50. 1. W celu sprawnego wykonywania zadaÅ„ Rada ze swego grona powoÅ‚uje staÅ‚e komisje ustalajÄ…c przedmiot ich dziaÅ‚ania oraz skÅ‚ad osobowy.
2. Rada może powołać komisje doraźne określając ich skład osobowy, zakres i przedmiot działania oraz czas funkcjonowania.
3. Rada w głosowaniu jawnym wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji.

§ 51. Rada powoÅ‚uje nastÄ™pujÄ…ce komisje staÅ‚e:
1) Komisję Finansowo-Budżetową i Planowania Gospodarczego,
2) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Praworządności,
3) KomisjÄ™ Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Budownictwa, Rolnictwa i Ochrony Åšrodowiska,
4) KomisjÄ™ RewizyjnÄ…

§ 52. Do zadaÅ„ komisji staÅ‚ych należy:
1) opiniowanie projektów uchwaÅ‚ Rady ,
2) sprawowanie kontroli realizacji uchwał Rady,
3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez RadÄ™, Burmistrza, Komisje Rady oraz spraw przedkÅ‚adanych przez czÅ‚onków komisji i mieszkaÅ„ców gminy,
4) wystÄ™powanie z inicjatywÄ… uchwaÅ‚odawczÄ… oraz przygotowanie projektów uchwaÅ‚ Rady.

§ 53. 1. Dla realizacji zadaÅ„ o charakterze kompleksowym należącym do wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci kilku komisji podejmujÄ… one wspóÅ‚pracÄ™ odbywajÄ…c wspólne posiedzenia i kontrole lub dziaÅ‚ajÄ… w inny sposób wypracowujÄ…c opinie i wnioski.
2. Posiedzenia komisji są jawne chyba, że ograniczenia jawności wynikają z ustawy.
3. Komisje rozpatrujÄ… sprawy w siedzibie Rady. Ze wzglÄ™du na szczególny charakter rozpatrywanej sprawy komisja może:

a) zapraszać na posiedzenia przedstawicieli organizacji spoÅ‚ecznych, ekonomicznych, mieszkaÅ„ców itp.,
b) odbywać posiedzenia poza siedzibÄ… Rady tzw. „posiedzenia wyjazdowe”, na których rozpatrywane sÄ… problemy z udziaÅ‚em miejscowej ludnoÅ›ci.

§ 54. 1. Komisje podlegajÄ… wyÅ‚Ä…cznie Radzie, przedkÅ‚adajÄ… jej do zatwierdzenia roczne plany pracy oraz skÅ‚adajÄ… Radzie sprawozdania ze swej dziaÅ‚alnoÅ›ci.
2. Komisje odbywają posiedzenia zgodnie z planem pracy, rozpatrując sprawy należące do ich właściwości ustalając opinie i wnioski.
3. Przewodniczący komisji może w każdym czasie polecić zwołanie posiedzenia komisji.

§ 55. Komisje dziaÅ‚ajÄ… na posiedzeniach oraz w okresach pomiÄ™dzy posiedzeniami przez swych czÅ‚onków wykonujÄ…cych zlecone im zadania.

§ 56. 1. Posiedzenia prowadzi PrzewodniczÄ…cy komisji, a w razie jego nieobecnoÅ›ci zastÄ™pca.
2. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej poÅ‚owa skÅ‚adu komisji, dotyczy to również posiedzeÅ„ komisji doraźnych powoÅ‚anych przez RadÄ™.
3. Biuro Rady jest zobowiązane do protokołowania posiedzeń komisji oraz prowadzenia spraw kancelaryjnych. Dla prawidłowego sporządzenia protokołu pracownik Biura Rady może korzystać z dźwiękowego zapisu przebiegu obrad komisji. Po przyjęciu protokołu zapis dźwiękowy ulega likwidacji. Protokoły przechowuje Biuro Rady.

8. Komisja Rewizyjna


§ 57. 1.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej (zwana dalej Komisją) jest stałą komisją, powołaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji dla oceny działalności Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja kontroluje działalność Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek pod względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
4. Komisja, kontrolujÄ…c Burmistrza i podporzÄ…dkowane mu jednostki, bada w szczególnoÅ›ci gospodarkÄ™ finansowÄ…, w tym wykonanie budżetu Miasta i Gminy.
5. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także kontroli zewnętrznych.
6. Komisja kontroluje realizacjÄ™ wniosków pokontrolnych powstaÅ‚ych na skutek wczeÅ›niejszych kontroli.

§ 58. 1. W skÅ‚ad Komisji wchodzÄ…: PrzewodniczÄ…cy, jego ZastÄ™pca oraz pozostali czÅ‚onkowie w liczbie 5.
2. Zastępca Przewodniczącego wykonuje prawa i obowiązki Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub niemożności działania.

§ 59. 1. PrzewodniczÄ…cy, jego ZastÄ™pca oraz pozostali czÅ‚onkowie Komisji podlegajÄ… wyÅ‚Ä…czeniu od udziaÅ‚u w dziaÅ‚aniach Komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. O wyÅ‚Ä…czeniu ZastÄ™pcy PrzewodniczÄ…cego Komisji oraz poszczególnych czÅ‚onków decyduje Komisja w gÅ‚osowaniu tajnym.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
5. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 60. 1. Komisja podlega Radzie Miejskiej.
2. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
3. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń;
2) terminy i wykaz jednostek, które zostanÄ… poddane kontroli kompleksowej.
4. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
5. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem pracy Komisji.
6. Rada może nakazać Komisji nie przeprowadzanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez KomisjÄ™. Powyższe dotyczy także wykonania poszczególnych czynnoÅ›ci kontrolnych.
7. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
8. UchwaÅ‚y Rady, o których mowa w ust. 5-7 wykonywane sÄ… niezwÅ‚ocznie.
9. Komisja jest obowiÄ…zana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjÄ™cia takiej decyzji przez RadÄ™. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych jak i problemowych.
10. Kontrola winna być zakoÅ„czona nie później niż 45 dni roboczych - kompleksowa, lub 14 dni roboczych - problemowa oraz sprawdzajÄ…ca - od daty podjÄ™cia uchwaÅ‚y przez RadÄ™. Rada może przedÅ‚użyć terminy, o których wyżej mowa.

§ 61. 1. Komisja skÅ‚ada Radzie, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbÄ™, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości, ustalonych w toku kontroli;
3) informacje o wniesionych przez czÅ‚onków Komisji uwagach lub zdaniach odrÄ™bnych;
4) informacje o wyjaśnieniach złożonych przez podmioty kontrolowane;
5) wykaz uchwał podjętych przez Komisję;
6) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
7) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 62. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoÅ‚ywanych przez PrzewodniczÄ…cego zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarÄ™ potrzeb.
2. PrzewodniczÄ…cy zwoÅ‚uje posiedzenia Komisji, które nie sÄ… objÄ™te planem pracy Komisji, drogÄ… listownÄ….
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogÄ… być zwoÅ‚ywane z wÅ‚asnej inicjatywy PrzewodniczÄ…cego Komisji, a także na pisemny wniosek PrzewodniczÄ…cego Rady, jak również:
1) nie mniej niż 1/4 składu Rady;
2) nie mniej niż 3 czÅ‚onków Komisji.
4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenie osoby nie będące członkami Komisji.
6. Z posiedzenia Komisji należy sporzÄ…dzić protokóÅ‚, który winien być podpisany przez wszystkich czÅ‚onków Komisji, uczestniczÄ…cych w posiedzeniu.

§ 63. 1. UchwaÅ‚y Komisji zapadajÄ… zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów w obecnoÅ›ci co najmniej 1/2 skÅ‚adu Komisji.
2. GÅ‚osowanie jest jawne.

§ 64. 1. Każde posiedzenie Komisji Rewizyjnej jest protokoÅ‚owane przez pracownika Biura Rady.
2. Dla prawidłowego sporządzania protokołu pracownik Biura Rady może skorzystać z dźwiękowego zapisu przebiegu obrad. Po przyjęciu protokołu zapis dźwiękowy ulega likwidacji.
3. Protokoły przechowuje Biuro Rady.

§ 65. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadajÄ…cych wiedzÄ™ fachowÄ… w zakresie zwiÄ…zanym z przedmiotem kontroli.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych Å›rodków wymaga zawarcia odrÄ™bnej umowy i dokonania wypÅ‚aty wynagrodzenia ze Å›rodków gminnych, PrzewodniczÄ…cy Komisji przedstawia sprawÄ™ na posiedzeniu Rady, celem podjÄ™cia uchwaÅ‚y zobowiÄ…zujÄ…cej osoby zarzÄ…dzajÄ…ce mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 66. 1. Komisja przeprowadza nastÄ™pujÄ…ce rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujÄ…ce caÅ‚ość dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespóÅ‚ dziaÅ‚aÅ„ tego podmiotu;
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
2. Kontroli Komisji nie podlegajÄ… zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególnoÅ›ci dotyczy projektów dokumentów majÄ…cych stanowić podstawÄ™ okreÅ›lonych dziaÅ‚aÅ„ (kontrola wstÄ™pna).
3. O przedmiocie i terminie kontroli Komisja powiadamia kontrolowanego na piśmie, co do terminu i przedmiotu kontroli.

§ 67. 1. Kontroli kompleksowych dokonujÄ… w imieniu Komisji zespoÅ‚y kontrolne, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ co najmniej z trzech czÅ‚onków Komisji.
2. PrzewodniczÄ…cy Komisji wyznacza na piÅ›mie kierownika zespoÅ‚u kontrolnego, który dokonuje podziaÅ‚u czynnoÅ›ci pomiÄ™dzy kontrolujÄ…cych.
3. Kontrole problemowe i sprawdzajÄ…ce mogÄ… być prowadzone przez trzech czÅ‚onków Komisji.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. KontrolujÄ…cy obowiÄ…zani sÄ…, przed przystÄ…pieniem do czynnoÅ›ci kontrolnych, okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

§ 68. 1.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza, kontrolujący zawiadamiają Przewodniczącego Rady.

§ 69. 1.
PostÄ™powanie kontrolne przeprowadza siÄ™ w sposób umożliwiajÄ…cy bezstronne ustalenie stanu faktycznego w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenÄ™ kontrolowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci wedÅ‚ug kryteriów okreÅ›lonych w § 57 ust. 3.
2. Stan faktyczny ustala siÄ™ na podstawie dowodów zebranych w toku postÄ™powania kontrolnego.
3. Jako dowody mogÄ… być wykorzystane w szczególnoÅ›ci: dokumenty, wyniki oglÄ™dzin, wyjaÅ›nienia Å›wiadków, opinie biegÅ‚ych oraz pisemne wyjaÅ›nienia i oÅ›wiadczenia kontrolowanych.

§ 70. 1.
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiÄ…zany jest w szczególnoÅ›ci przedkÅ‚adać na żądanie kontrolujÄ…cych dokumenty i materiaÅ‚y niezbÄ™dne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolujÄ…cym wstÄ™pu do obiektów i pomieszczeÅ„ kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynnoÅ›ci, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiÄ…zany jest do niezwÅ‚ocznego zÅ‚ożenia na rÄ™ce osób kontrolujÄ…cych pisemnego wyjaÅ›nienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, regulują obowiązujące przepisy prawa.
6. Kontrolowanemu przysługuje prawo uczestniczenia w kontroli na każdym jej etapie.
7. Kontrolowany ma prawo wnieść wyjaÅ›nienia do zadawanych pytaÅ„, stawianych zarzutów, stwierdzonych nieprawidÅ‚owoÅ›ci lub stawianych wniosków. WyjaÅ›nienia winny znaleźć siÄ™ w protokole.

§ 71.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 72.
KontrolujÄ…cy sporzÄ…dzajÄ… z przeprowadzonej kontroli - w terminie 5 dni od daty jej zakoÅ„czenia - protokóÅ‚ pokontrolny, który zawiera:
1) nazwÄ™ i adres kontrolowanego podmiotu;
2) imiona i nazwiska kontrolujÄ…cych;
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) imiÄ™ i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
6) przebieg i wynik czynnoÅ›ci kontrolnych, a w szczególnoÅ›ci wnioski kontroli wskazujÄ…ce na stwierdzone nieprawidÅ‚owoÅ›ci w dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzajÄ…cych ustalenia zawarte w protokole oraz wskazuje przepisy prawa, które zostaÅ‚y naruszone;
7) wyjaśnienia podmiotu kontrolowanego
8) datę i miejsce podpisania protokołu;
9) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn;
10) protokóÅ‚ pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usuniÄ™cia stwierdzonych nieprawidÅ‚owoÅ›ci.

§ 73. 1.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. WyjaÅ›nienia, o których mowa w ust. 1 skÅ‚ada siÄ™ na rÄ™ce PrzewodniczÄ…cego Komisji. Jeżeli podpisania protokoÅ‚u odmówiÅ‚ PrzewodniczÄ…cy Komisji, skÅ‚ada on - na zasadach wyżej podanych - wyjaÅ›nienie na rÄ™ce PrzewodniczÄ…cego Rady.

§ 74. 1.
Kierownik kontrolowanego podmiotu może zÅ‚ożyć na rÄ™ce PrzewodniczÄ…cego Rady uwagi dotyczÄ…ce kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 skÅ‚ada siÄ™ w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokoÅ‚u pokontrolnego do podpisania.

§ 75.
ProtokóÅ‚ pokontrolny sporzÄ…dza siÄ™ w trzech egzemplarzach, które - w terminie trzech dni od daty sporzÄ…dzenia protokoÅ‚u - otrzymujÄ…: PrzewodniczÄ…cy Rady, PrzewodniczÄ…cy Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 76.
Komisja może wystÄ™pować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez RegionalnÄ… IzbÄ™ ObrachunkowÄ…, NajwyższÄ… IzbÄ™ Kontroli lub przez inne organy kontroli.


9. Kluby radnych

§ 77. Radni mogÄ… tworzyć kluby radnych w celu realizacji wspólnych zamierzeÅ„ programowych. Radny może być czÅ‚onkiem tylko jednego klubu radnych. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 3 radnych.

§ 78. Powstanie klubu należy zgÅ‚osić PrzewodniczÄ…cemu Rady na piÅ›mie podajÄ…c jego skÅ‚ad osobowy oraz wÅ‚adze upoważnione do jego reprezentowania.

§ 79. W imieniu klubu wystÄ™puje PrzewodniczÄ…cy klubu.

§ 80. 1. Tryb i wewnÄ™trznÄ… organizacjÄ™ pracy okreÅ›la klub na podstawie wÅ‚asnego regulaminu.
2. Każdorazową zmianę w składzie osobowym lub we władzach klubu należy zgłosić niezwłocznie Przewodniczącemu Rady.


10. Burmistrz

§ 81. 1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz Barlinka, zwany dalej „Burmistrzem”.
2. Burmistrz jest pracownikiem samorzÄ…dowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.
3. Warunki płacy Burmistrza określa Rada odrębną uchwałą.
4. Po upÅ‚ywie kadencji Burmistrz peÅ‚ni swojÄ… funkcjÄ™ do czasu objÄ™cia obowiÄ…zków przez nowo wybranego Burmistrza.
5. ObjÄ™cie obowiÄ…zków przez Burmistrza nastÄ™puje z chwilÄ… zÅ‚ożenia Å›lubowania wobec Rady.

§ 82. 1. Burmistrz w drodze zarzÄ…dzenia powoÅ‚uje oraz odwoÅ‚uje swojego zastÄ™pcÄ™.
2. Organizację funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa Regulamin Organizacyjny wydany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

§ 83. 1. NawiÄ…zanie stosunku pracy z Burmistrzem nastÄ™puje z chwilÄ… zÅ‚ożenia przez niego Å›lubowania.
2. Czynności związane z nawiązaniem stosunku pracy z Burmistrzem wykonuje Przewodniczący Rady .

§ 84. 1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje jÄ… na zewnÄ…trz.
2. Burmistrz jest zwierzchnikiem sÅ‚użbowym w stosunku do pracowników UrzÄ™du oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Burmistrz wnioskuje do Rady o powołanie i odwołanie Sekretarza i Skarbnika Gminy.
4. Sekretarz i Skarbnik Gminy są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy na podstawie powołania. Stosunek pracy nawiązuje Burmistrz.

§ 85. 1. Burmistrz wykonuje zadania i czynnoÅ›ci zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.
2. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
3. Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
4. Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpoÅ›redniego niebezpieczeÅ„stwa dla życia ludzi lub mienia, Burmistrz może zarzÄ…dzić ewakuacjÄ™ z obszarów bezpoÅ›rednio zagrożonych.
5. W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, Burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 86. Burmistrz wykonuje uchwaÅ‚y Rady i realizuje zadania gminy okreÅ›lone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rzÄ…dowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

§ 87. W realizacji zadaÅ„ wÅ‚asnych gminy Burmistrz podlega wyÅ‚Ä…cznie Radzie .

§ 88. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy UrzÄ™du Miejskiego oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 89. 1. Burmistrz jest kierownikiem UrzÄ™du Miejskiego.
2. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy.
3. Status prawny pracowników samorzÄ…dowych okreÅ›la odrÄ™bna ustawa.

§ 90. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadajÄ…cy osobowoÅ›ci prawnej dziaÅ‚ajÄ… jednoosobowo na podstawie peÅ‚nomocnictwa udzielonego przez Burmistrza .

§ 91. Burmistrz może upoważnić swojego zastÄ™pcÄ™ lub innych pracowników UrzÄ™du do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych.

 

Rozdział V
Jednostki organizacyjne i pomocnicze Gminy

§ 92. Rada Miejska tworzy jednostki organizacyjne. Wykaz jednostek dziaÅ‚ajÄ…cych na terenie gminy stanowi zaÅ‚Ä…cznik nr 1 do Statutu.

§ 93. 1. W gminie tworzy siÄ™ jednostki pomocnicze: soÅ‚ectwa. Wykaz soÅ‚ectw stanowi zaÅ‚Ä…cznik nr 2.
2. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej rozstrzyga Rada, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami określa uchwała Rady.

§ 94. 1. UchwaÅ‚a w sprawie okreÅ›lonej w § 93 ust.2 powinna wskazywać nazwy, obszar, granice organów jednostek pomocniczych.
2. Granice jednostek pomocniczych w miarę możliwości powinny uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 95. 1. OrganizacjÄ™ i zakres dziaÅ‚ania jednostki pomocniczej okreÅ›la statut uchwalony przez RadÄ™.
2. Burmistrz zasięga opinii rad sołeckich, w sprawach dotyczących zakresu ich działania, określonych statutami sołectw.
3. Burmistrz zapewnia środki finansowe, materialne i organizacyjne do prowadzenia podstawowej działalności statutowej przez organy wykonawcze jednostek pomocniczych.

§ 96. 1. Organem uchwaÅ‚odawczym w soÅ‚ectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - SoÅ‚tys. DziaÅ‚alność SoÅ‚tysa wspomaga Rada SoÅ‚ecka.
2. SoÅ‚tys oraz czÅ‚onkowie Rady SoÅ‚eckiej wybierani sÄ… w gÅ‚osowaniu tajnym, bezpoÅ›rednim, spoÅ›ród nieograniczonej liczby kandydatów przez staÅ‚ych mieszkaÅ„ców soÅ‚ectwa uprawnionych do gÅ‚osowania. Zasady i tryb wyboru SoÅ‚tysa i Rady SoÅ‚eckiej oraz ich odwoÅ‚ania okreÅ›la Statut SoÅ‚ectwa.
3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

§ 97. 1. SoÅ‚ectwa nie tworzÄ… wÅ‚asnych budżetów.
2. Sołectwo korzysta z mienia komunalnego, przekazanego przez Burmistrza każdorazowo na realizację danego zadania.
3. Dochody z mienia komunalnego jednostki pomocnicze odprowadzają do budżetu gminy.
 

Rozdział VI
Uchwalanie i zmiany w Statucie


§ 98. Uchwalenie Statutu nastÄ™puje w gÅ‚osowaniu jawnym zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy skÅ‚adu Rady.

§ 99. Zmiany w Statucie uchwala siÄ™ na zasadach okreÅ›lonych w § 98.

§ 100. W sprawach nie uregulowanych w Statucie majÄ… zastosowanie przepisy ustawy o samorzÄ…dzie gminnym oraz inne przepisy powszechnie obowiÄ…zujÄ…ce.

§ 101. Traci moc uchwaÅ‚a Nr VIII/79/2003 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 22 maja 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Barlinek (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 58, poz. 1033).

§ 102. UchwaÅ‚a wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogÅ‚oszenia w Dzienniku UrzÄ™dowym Województwa Zachodniopomorskiego.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

1. UrzÄ…d Miejski w Barlinku
2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Barlinku
3. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Barlinku
4. Szkoła Podstawowa Nr 4 w Barlinku
5. Szkoła Podstawowa w Mostkowie
6. Publiczne Gimnazjum Nr 1 w Barlinku
7. Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Barlinku
8. Przedszkole Miejskie Nr 1 w Barlinku
9. Przedszkole Miejskie Nr 2 w Barlinku
10. Barlinecki Ośrodek Kultury

SpóÅ‚ki prawa handlowego z udziaÅ‚em Gminy:
1. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Barlinku
2. Barlineckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Barlinku
3. Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Barlinku
4. Przedsiębiorstwo Wodociągowo-Kanalizacyjne "PŁONIA" Sp. z o.o. w Barlinku

  ZAŁĄCZNIK Nr 2

SOŁECTWA W GMINIE BARLINEK

1. Jarząbki z miejscowościami: Jarząbki, Żelice
2. Równo z miejscowoÅ›ciami: Laskówko, Rówienko, Równo
3. Dziedzice z miejscowościami: Niewstąp , Stara Dziedzina, Dziedzice
4. Strąpie z miejscowościami: Nowa Dziedzina, Strąpie
5. Żydowo z miejscowościami: Niepołcko, Wilcze, Żydowo.
6. Mostkowo z miejscowoÅ›ciami: Kornatka, Podgórze, Mostkowo
7. Swadzim z miejscowoÅ›ciami: Wiewiórki, Swadzim
8. Dzikowo z miejscowościami: Pustać, Dzikowo
9. Dzikówko z miejscowoÅ›ciami: Dzikówko
10. Ożar z miejscowościami: Ożar
1 1. Osina z miejscowościami: Jaromierki, Osina
12. Lutówko z miejscowoÅ›ciami: Janowo, Lutówko
1 3. Płonno z miejscowościami: Płonno
1 4. Rychnów z miejscowoÅ›ciami: Rychnów
15. Moczkowo z miejscowościami: Moczkowo, Brunki
1 6. Okunie z miejscowościami: Kryń, Okno, Sucha, Okunie
17. Krzynka z miejscowościami: Krzynka
18. Łubianka z miejscowościami: Słowicze, Więcław, Łubianka
19. Moczydło z miejscowościami: Moczydło

Nazwa dokumentu: Projekt Uchwały
Skrócony opis: w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Barlinek.
Podmiot udostępniający: UM Barlinek
Osoba, która wytworzyła informację: Gaździcka Danuta
Osoba, która odpowiada za treść: Gaździcka Danuta
Osoba, która wprowadzała dane: Piotr Uberman
Data wytworzenia informacji: 2009-03-11 14:38:04
Data udostępnienia informacji: 2009-03-11 14:38:04
Data ostatniej aktualizacji: 2009-03-12 07:15:39

Wersja do wydruku...

corner   corner