Uchwała Nr LVII/771/2014
Rady Miejskiej w Barlinku
z dnia 28 sierpnia 2014 r.
w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na tworzenie nowych miejsc pracy
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych1#) (Dz. U. z 2010r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) u c h w a l a s i ę, co następuje:
§ 1. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości, na zasadach określonych w niniejszej uchwale, grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej przez podatników tworzących nowe miejsca pracy na terenie gminy Barlinek.
2. Zwolnienie ma zastosowanie w przypadku utworzenia nowych miejsc pracy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały.
§ 2. 1. W odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną i sposób finansowania zwolnienie stanowi pomoc de minimis i jest udzielane przy zachowaniu warunków Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r.).
2. Przy zachowaniu wszystkich przesłanek określonych w niniejszej uchwale, przedsiębiorca może uzyskać pomoc w jej ramach, jeżeli wartość tej pomocy brutto, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez niego w bieżącym roku kalendarzowym, tj. w tym, w którym podatnik złożył wniosek o udzielenie pomocy oraz w dwóch poprzedzających latach, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro, a w zakresie przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze drogowego transportu towarów odpowiednio 100 tys. euro, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku, gdy przedsiębiorca uzyskał pomoc inną niż de minimis na inwestycję, o której mowa w § 1 ust 1, nie może otrzymać pomocy w ramach niniejszej uchwały, jeżeli jej wartość powodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności lub wielkości pomocy określonej dla tej inwestycji.
4. Równowartość pomocy w euro ustala się zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§ 3. 1. Zwolnienie, o którym mowa w § 1 przysługuje:
1) na okres 2 lat jeżeli:
a) utworzono co najmniej 1 nowe miejsce pracy - w przypadku mikroprzedsiębiorcy,
b) utworzono co najmniej 3 nowe miejsca pracy - w przypadku małego przedsiębiorcy,
c) utworzono co najmniej 5 nowych miejsc pracy - w przypadku średniego przedsiębiorcy,
d) utworzono co najmniej 10 nowych miejsc pracy - w przypadku innego niż mikro, mały i średni przedsiębiorca;
2) na okres 5 lat - jeżeli liczba utworzonych nowych miejsc pracy jest wyższa niż 100, bez względu na wielkość przedsiębiorcy.
2. W przypadku nabycia prawa do zwolnienia w trakcie roku podatkowego, zwolnienie przysługuje do wysokości należnej kwoty podatku, przypadającej proporcjonalnie do ilości miesięcy z danego roku podatkowego, odpowiadającym okresowi zwolnienia.
3. Zwolnienie od podatku od nieruchomości przysługuje, jeżeli kwota poniesionych kosztów, o których mowa w ust. 4, przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, jest wyższa od kwoty zwolnienia od podatku od nieruchomości.
4. Przez koszty zatrudnienia nowych pracowników należy rozumieć dwuletnie koszty wynagrodzeń brutto oraz obowiązkowe składki związane z zatrudnieniem, poniesione przez podatnika, pomniejszone o pomoc otrzymaną na ten cel z innych środków publicznych.
§ 4. Zwolnienie przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utworzono nowe miejsca pracy na zasadach określonych w § 3.
§ 5. 1. Podatnik nabywa prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 1, po spełnieniu następujących przesłanek :
1) wniosek o udzielenie pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy złożony zostanie nie później niż w terminie trzech miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym utworzono nowe miejsca pracy;
2) nastąpi wzrost liczby pracowników u danego podatnika w odniesieniu do średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy przed miesiącem, w którym utworzono nowe miejsca pracy, w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy, a w przypadku prowadzących działalność w okresie krótszym niż 12 miesięcy, nastąpi wzrost zatrudnienia do średniego zatrudnienia z okresu działalności podatnika;
3) zwiększony stan zatrudnienia na nowo utworzonych miejscach pracy utrzymany będzie przez okres obowiązywania zwolnienia;
4) na nowo utworzonych miejscach pracy zostaną zatrudnione osoby na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, w terminie 3 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym utworzono nowe miejsca pracy.
2. Przy obliczaniu średniego stanu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 uwzględnia się wyłącznie pracowników zatrudnionych i wykonujących pracę na terenie gminy Barlinek.
3. Liczba pracowników zatrudnionych u danego podatnika, w przeliczeniu na pełne etaty, liczona będzie z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku w oparciu o metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu, tzn. sumowany stan zatrudnienia z każdego dnia w miesiącu, łącznie z niedzielami i świętami, dla których przyjmuje się stan z dnia poprzedniego, dzielony przez ilość dni w miesiącu.
§ 6. 1. Podatnik ubiegający się o zwolnienie od podatku od nieruchomości zobowiązany jest do przedłożenia:
1) wniosku zawierającego podstawowe informacje o przedsiębiorcy, według wzoru określonego w Załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały nie później niż w terminie 3 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym utworzono nowe miejsca pracy;
2) oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia, według wzoru określonego w Załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały, nie później niż do końca miesiąca, w którym zatrudnione zostały osoby na nowoutworzonych miejscach pracy.
2. Wraz z wnioskiem podatnik ma obowiązek przedłożyć:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy;
2) pozostałe informacje niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (DzU Nr 53, poz. 311).
3) dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości objętej zwolnieniem oraz inne dokumenty, o które wystąpi organ udzielający pomocy, w celu uwiarygodnienia prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości.
3. Podatnik zobowiązany jest do przedkładania, na żądanie organu udzielającego pomocy, dodatkowych informacji, niezbędnych dla oceny pomocy, jej prawidłowego nadzorowania i monitorowania oraz innych dokumentów potwierdzających prawo do korzystania ze zwolnienia.
§ 7. 1. Podatnik korzystający ze zwolnienia w ramach uchwały zobowiązany jest do:
1) przedkładania, po zakończeniu każdego roku, w którym korzystał ze zwolnienia, w terminie do 31 stycznia roku następnego:
a) udokumentowanej informacji o wielkości poniesionych kosztów na nowo utworzone miejsca pracy, o których mowa w § 3 ust. 4, za miniony rok podatkowy;
b) oświadczenia o utrzymaniu zwiększonego stanu zatrudnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 wraz z drukiem stanu zatrudnienia ZUS DRA;
2) przekazywania informacji o otrzymanej pomocy de minimis poza niniejszą uchwałą, przez cały okres objęty przedmiotowym zwolnieniem, w terminie 14 dni od otrzymania pomocy;
3) pisemnego powiadamiania o utracie prawa do zwolnienia, w terminie 14 dni od daty powstania okoliczności powodujących taką utratę;
4) powiadamiania o możliwości przekroczenia granic dopuszczalnej pomocy de minimis w okresie objętym zwolnieniem;
5) składania informacji o uzyskaniu pomocy innej niż de minimis na koszty zatrudnienia, o których mowa w § 3 ust. 4;
2. Przy zachowaniu wszystkich przesłanek wynikających z niniejszej uchwały, organ udzielający pomocy wydaje przedsiębiorcy zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Na podatniku ciąży obowiązek wykazania organowi udzielającemu pomocy, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.
§ 8. 1. W przypadku utraty uprawnienia do zwolnienia, podatnik jest zobowiązany powiadomić o tym pisemnie Burmistrza Barlinka w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujących utratę prawa do zwolnienia.
2. Utrata nabytego prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, następuje od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa, w przypadku:
1) niespełnienia przesłanek określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, 3, 4;
2) niedopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2;
3) niedopełnienia obowiązku złożenia dokumentów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, pomimo pisemnego ponaglenia i wyznaczenia dodatkowego 14 dniowego terminu na ich złożenie;
4) przekroczenia progu pomocy de minimis, o którym mowa w § 2 ust. 2 i 3.
3. Zwolnienia otrzymane do czasu utraty prawa do zwolnienia zachowują moc.
4. Utrata prawa do zwolnienia za cały okres korzystania ze zwolnienia następuje w przypadku wprowadzenia w błąd organu udzielającego pomocy co do spełniania prawa do zastosowania zwolnienia.
5. W przypadku utraty prawa do zwolnienia, podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku za okres, w którym nienależnie korzystał ze zwolnienia wraz z odsetkami za zwłokę, należnymi od ustawowych terminów płatności podatku.
§ 9. Zwolnienia od podatku od nieruchomości w zakresie określonym w niniejszej uchwale nie stosuje się, jeżeli podatnik zalega z zapłatą podatków lub innych należności pieniężnych wobec Gminy Barlinek.
§ 10. Burmistrz Barlinka ma prawo kontroli spełniania przez podatnika prawa do zwolnienia.
§ 11. Uchwała obowiązuje od dnia wejścia w życie do dnia 30 czerwca 2021 r.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Barlinka.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014 r.
|
Przewodniczący Rady Miejskiej w Barlinku
mgr Dariusz Zieliński
|
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LVII/771/2014
Rady Miejskiej w Barlinku
z dnia 28 sierpnia 2014 r.
.............................................................Barlinek, dnia......................................
/ nazwa przedsiębiorcy/
...................................................................................
/adres siedziby/
............................................................
/miejsce prowadzenia działalności
na terenie gminy Barlinek/
Burmistrz Barlinka
WNIOSEK
Na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Barlinku Nr …../……/2014 z dnia …………………….. 2014 r. wnoszę o zwolnienie od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na tworzenie nowych miejsc pracy.
I. INFORMACJE O PRZEDSIĘBIORCY
Pełna nazwa przedsiębiorstwa zgodnie z dokumentem rejestracyjnym
|
|
Forma prawna prowadzonej działalności (właściwe zaznaczyć):
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
Spółka cywilna
Spółka jawna
Spółka partnerska
Spółka komandytowa
Spółka komandytowo-akcyjna
Spółdzielnia
Spółka z o.o.
Spółka akcyjna
Inna forma prawna (jaka?) …………………………
|
NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej)
|
|
REGON
|
|
Numer w rejestrze przedsiębiorców KRS lub rejestrze ewidencji gospodarczej
|
|
Adres do korespondencji (jeśli inny niż adres siedziby)
|
|
Telefon i faks
|
|
E-mail
|
|
Nazwisko i imię osoby/osób upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorcy
|
|
Kwota pomocy publicznej o charakterze de mini mis otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku
|
|
Rodzaj działalności (kod PKD lub EKD oraz opis)
|
|
|
|
|
II. CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘBIORCY
1. Rok założenia firmy i podjęcia działalności gospodarczej:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. .
2. Profil działania firmy:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. .
3. Krótka charakterystyka sytuacji finansowej przedsiębiorstwa:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… .
III. PODSTAWOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE AKTUALNEGO STANU ZATRUDNIENIA
1. Średnia liczba pracowników z ostatnich 12 miesięcy przed miesiącem w którym utworzono nowe miejsca pracy, u przedsiębiorcy wynosi* ……… .
2. Aktualna liczba pracowników, na dzień złożenia wniosku o zwolnienie od podatku od nieruchomości wynosi ………, a po zatrudnieniu dodatkowych osób, wyniesie……….. .
IV. DANE DOTYCZĄCE UTWORZENIA NOWYCH MIEJSC PRACY
1. Liczba osób zatrudnionych na nowoutworzonych miejscach pracy lub osób planowanych do zatrudnienia, z podaniem daty zatrudnienia, miejsca i rodzaju zadań wykonywanych, z podziałem na stanowiska pracy:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Przewidywane dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników:
Lp.
|
Data zatrudnienia
|
Okres zatrudnienia
|
Stanowisko
|
Przewidywane dwuletnie koszty pracy nowo
zatrudnionych pracowników
w tym:
|
Przewidywana
pomoc na
zatrudnienie
nowych
pracowników
z innych źródeł publicznych
|
Ogółem
|
Wynagrodzenie
brutto
|
Obowiązkowe składki związane
z zatrudnieniem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Imię i nazwisko, telefon osoby odpowiedzialnej za współpracę z Gminą Barlinek:
............................................................................................................................................................................................................................................................................................ .
Do wniosku należy dołączyć:
1) kserokopię dokumentu poświadczającego formę prawną przedsiębiorcy;
2) kserokopię decyzji o nadaniu nr Regon;
3) deklarację DRA z ostatniego miesiąca przed miesiącem, w którym utworzono nowe miejsca pracy;
4) informację o uzyskaniu pomocy innej niż de minimis na koszty zatrudnienia, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 5 uchwały.
Barlinek, dnia…………………
...................................................
(pieczątka i podpis wnioskodawcy)
*w przypadku prowadzących działalność w okresie krótszym niż 12 miesięcy – średnie zatrudnienie z okresu działalności przedsiębiorcy.