logo
Wersja dla niedowidzących
Informacja dla niesłyszących
  Urząd Miejski w Barlinku
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 MIASTO I GMINA BARLINEK
minus Dane teleadresowe
 RADA MIEJSKA
minus Radni
minus Komisje
minus Głosowania
minus Interpelacje i zapytania
minus Kalendarz posiedzeń
minus Transmisja i nagrania
minus Projekty Uchwał
plus Protokoły Rady Miejskiej
minus Uchwały
 ORGANA WŁADZY
minus Burmistrz Barlinka
minus Zastępca Burmistrza
minus Sekretarz
minus Skarbnik
plus Rada Miejska
minus Zadania i kompetencje
plus Oświadczenia majątkowe
 PRAWO LOKALNE
minus Statut
minus Regulamin organizacyjny
plus Uchwały
plus Zarządzenia
plus Plany, strategie i programy
 PODMIOTY GMINY
minus Jednostki organizacyjne
plus Jednostki pomocnicze
 URZĄD MIEJSKI
minus Struktura organizacyjna
minus Przyjęcia interesantów
minus Godziny urzędowania
 INFORMACJE
plus Jak załatwić sprawę ?
plus Sprawozdania Burmistrza
plus Raport o stanie Gminy Barlinek
plus Organizacje pozarządowe
plus Przeciwdziałanie uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie
plus Budżet
plus Kontrole
plus Ogłoszenia
plus Zamówienia publiczne
plus Nabór na wolne stanowiska urzędnicze
minus Obwieszczenia
plus Obrót nieruchomościami gminnymi
plus Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
plus Rejestry i ewidencje
plus Ochrona środowiska
plus Podatki lokalne
minus Nieodpłatna pomoc prawna
minus Informacje nieudostępnione
plus Instrukcja obsługi biuletynu
plus RODO
minus Przejrzysta Polska
plus DOBRE PRAWO - DOBRA GMINA
plus Petycje, skargi, wnioski
plus Zgromadzenia
minus Zarządzanie kryzysowe
 WYBORY
plus Wybory do Sejmu i Senatu 2019
plus Wybory Ławników /kadencja 2020 - 2023/
plus Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019
plus Wybory Samorządowe 2018
 AKTY PRAWNE I PORADNIKI
minus Dziennik Ustaw
minus Monitor Polski
minus Dziennik Urzędowy Woj. Zachodniopomorskiego
 INNE
minus Redakcja Biuletynu
 Urzędy Centralne
minus Spis adresów
A A A


Zaproszenie do skÅ‚adania wnioskÃłw  w ramach Programu WspÃłÅ‚pracy w Regionie Morza BaÅ‚tyckiego 2003, Fundusz MaÅ‚ych ProjektÃłw ogÅ‚aszany przez Euroregion Pomerania.

Termin skÅ‚adania wnioskÃłw upÅ‚ywa 14 stycznia 2005 r. o godzinie 15:00.

 

Zaproszenie do skÅ‚adania wnioskÃłw

w ramach Programu WspÃłÅ‚pracy w Regionie Morza BaÅ‚tyckiego 2003, Fundusz MaÅ‚ych ProjektÃłw
ogłaszane przez Euroregion Pomerania

nr ref.: PL2003/005-873_pomerania-Reg.M.Baltyckiego

 

 

Euroregion Pomerania ogÅ‚asza nabÃłr propozycji projektÃłw o pozytywnym wpÅ‚ywie transgranicznym, zgodnie z nastÄ™pujÄ…cymi priorytetami:

a)       rozwÃłj gospodarczy;
b)       demokracja lokalna;
c)       szkolenia zawodowe oraz zatrudnienie;
d)       wymiana kulturalna;
e)       badania z zakresu planowania i rozwoju;
f)         ochrona Å›rodowiska;
g)       turystyka;
h)       sprawy spoÅ‚eczne.


z obszaru polskiej strony Euroregionu Pomerania w ramach wsparcia finansowego dla Programu WspÃłÅ‚pracy w Regionie Morza BaÅ‚tyckiego 2003, Fundusz MaÅ‚ych ProjektÃłw “ programu Unii Europejskiej.

SzczegÃłÅ‚owe informacje sÄ… zawarte w „Wytycznych dla WnioskodawcÃłw” dostÄ™pnych do wglÄ…du w siedzibie Euroregionu:

Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pomerania
ul. Wojska Polskiego 164
71-335 Szczecin
Tel. +48 91 486 08 23
Fax. +48 91 486 24 39

oraz na stronie internetowej pod adresem: www.pomerania.org.pl.

Termin skÅ‚adania wnioskÃłw upÅ‚ywa 14 stycznia 2005 r. o godzinie 15:00.

 

Wybrane informacje z „wytycznych dla wnioskodawcÃłw”

I. Wielkość grantÃłw

ZostaÅ‚ Å›ciÅ›le okreÅ›lony minimalny i maksymalny prÃłg dofinansowania indywidualnego grantu w ramach Funduszu:

§         Minimalna wartość: 20 000 EUR
§         Maksymalna wartość: 50 000 EUR

Jednakże grant nie może być wiÄ™kszy niż 80% wartoÅ›ci caÅ‚ego projektu (zobacz rÃłwnież pkt. 2.1.4.). PozostaÅ‚a część musi być finansowana ze źrÃłdeÅ‚ wÅ‚asnych wnioskodawcy lub partnerÃłw krajowych, lub ze źrÃłdeÅ‚ innych niż budżet WspÃłlnoty Europejskiej.

WspÃłÅ‚finansowanie musi być widoczne w dokumentach ksiÄ™gowych wnioskodawcy i/ lub partnera (Ãłw).

II.                  Zasady dotyczÄ…ce naboru projektÃłw

Niniejsze Wytyczne przedstawiajÄ… zasady dotyczÄ…ce sposobu skÅ‚adania, wyboru oraz wdrażania projektÃłw realizowanych w ramach Funduszu, zgodnie z postanowieniami zawartymi w „Praktycznym Przewodniku po Procedurach ZamÃłwieÅ„ Publicznych i Grantach w ramach Funduszy Przedakcesyjnych”[1].

2.1               Kryteria kwalifikacji

IstniejÄ… trzy grupy kryteriÃłw kwalifikacji, ktÃłre dotyczÄ…:

§         organizacji, ktÃłre mogÄ… ubiegać siÄ™ o grant,
§         propozycji projektÃłw, na ktÃłre granty mogÄ… zostać przeznaczone,
§         rodzajÃłw wydatkÃłw kwalifikujÄ…cych siÄ™ do otrzymania wsparcia.

2.1.1        KwalifikujÄ…ce siÄ™ organizacje “ kto może skÅ‚adać wniosek

(1) Wnioskodawca musi speÅ‚niać nastÄ™pujÄ…ce warunki, aby mÃłc ubiegać siÄ™ o dofinansowanie w ramach Funduszu:

§         posiadać charakter niedochodowy;
§         posiadać osobowość prawnÄ…;
§         posiadać siedzibÄ™ lub oddziaÅ‚* na terenie polskiej części Euroregionu Pomerania (patrz zaÅ‚Ä…cznik III);
§         być bezpoÅ›rednio odpowiedzialnym za przygotowanie i zarzÄ…dzanie projektem, nie wystÄ™pować jako poÅ›rednik;
§         posiadać stabilne i wystarczajÄ…ce źrÃłdÅ‚o finansowania zapewniajÄ…ce kontynuacjÄ™ po zakoÅ„czeniu projektu oraz “ jeÅ›li to niezbÄ™dne “ być w stanie wesprzeć jÄ… finansowo;
§         posiadać doÅ›wiadczenie i przedstawić swoje możliwoÅ›ci w zakresie zarzÄ…dzania odpowiadajÄ…ce rozmiarom projektu zÅ‚ożonego do udzielenia grantu.

* Uwaga:  oddziaÅ‚y  muszÄ… posiadać numery ÂśREGON” oraz ÂśNIP” w celu rozliczania siÄ™ z podatku VAT. 

 

Przykładowe kwalifikujące się organizacje:

§         Publiczne wÅ‚adze w regionie przygranicznym,
§         Lokalne i regionalne organizacje publiczne,
§         ZwiÄ…zki i stowarzyszenia miÄ™dzy- miejskie/ miÄ™dzy- gminne,
§         Izby Handlowe,
§         Organizacje zawodowe,
§         Organizacje pozarzÄ…dowe (stowarzyszenia, fundacje etc.) etc.

Jednostki centralne/ rzÄ…dowe nie kwalifikujÄ… siÄ™.

(2) Potencjalni wnioskodawcy nie majÄ… prawa uczestniczyć w naborze projektÃłw i otrzymać grantu, jeżeli:

(a)     ogÅ‚osili upadÅ‚ość lub znajdujÄ… siÄ™ w stanie likwidacji, znajdujÄ… siÄ™ pod zarzÄ…dem komisarycznym, zawarli ugodÄ™ z wierzycielami, zawiesili swojÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, albo znajdujÄ… siÄ™ w jakiejkolwiek analogicznej sytuacji, wynikajÄ…cej z podobnej procedury przewidzianej przez prawo lub przepisy danego kraju;

(b)     zostali skazani za przestÄ™pstwo dotyczÄ…ce dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej wyrokiem, ktÃłry ma moc res judicata (tj. przeciwko ktÃłrej nie ma możliwoÅ›ci apelacji); 

(c)     zostali uznani winnymi nieprawidÅ‚owego postÄ™powania zawodowego na podstawie jakichkolwiek dowodÃłw, ktÃłre instytucja kontraktujÄ…ca może uznać;

(d)     nie dopeÅ‚nili zobowiÄ…zaÅ„ dotyczÄ…cych zapÅ‚aty skÅ‚adek na ubezpieczenia spoÅ‚eczne zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w ktÃłrym zostaÅ‚y one stworzone lub nie dopeÅ‚nili zobowiÄ…zaÅ„ dotyczÄ…cych zapÅ‚aty podatkÃłw zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w ktÃłrym zostaÅ‚y one stworzone;

(e)     sÄ… przedmiotem postÄ™powania, ktÃłre skutkuje wyrokiem o mocy res judicata za oszustwo, korupcjÄ™, udziaÅ‚ w organizacji przestÄ™pczej lub inne nielegalne dziaÅ‚ania szkodliwe dla interesu finansowego WspÃłlnoty Europejskiej;

(f)       uznano, iż sÄ… oni winni poważnego naruszenia warunkÃłw umowy z powodu nie wywiÄ…zywania siÄ™ ze zobowiÄ…zaÅ„ wynikajÄ…cych z innej umowy zawartej z tÄ… samÄ… instytucjÄ… kontraktujÄ…cÄ… albo innej umowy zawartej z ta samÄ… instytucjÄ… kontraktujÄ…cÄ… albo innej umowy finansowanej z funduszy WspÃłlnoty Europejskiej.

Wnioskodawcy sÄ… rÃłwnież wyÅ‚Ä…czeni z uczestnictwa w naborze projektÃłw i otrzymania grantu jeÅ›li w trakcie naboru projektÃłw:

(g)     sÄ… przedmiotem konfliktu interesu;

(h)     zostali uznani winnymi zÅ‚ożenia nieprawdziwego oÅ›wiadczenia przy dostarczaniu informacji wymaganych przez jednostki kontraktujÄ…ce, a stanowiÄ…cych warunek wziÄ™cia udziaÅ‚u w naborze projektÃłw lub warunek zawarcia umowy;

(i)       podejmowali prÃłbÄ™ uzyskania informacji poufnej albo wywarcia wpÅ‚ywu na KomisjÄ™ OceniajÄ…cÄ… lub jednostkÄ™ kontraktujÄ…cÄ…  podczas procesu oceny w ramach bieżącego lub poprzednich naborÃłw projektu.

W przypadku punktÃłw (a), (c), (d), (f), (h) i (i) okres wyÅ‚Ä…czenia trwa dwa lata od momentu odkrycia naruszenia. W przypadku punktÃłw (b) i (e) okres wyÅ‚Ä…czenia trwa cztery lata od momentu otrzymania zawiadomienia  wyroku.

Wnioskodawcy musza załączyć oświadczenie, że nie mają wobec nich zastosowania przypadki opisane w punktach od (a) do (f).

(patrz Formularz Wniosku pkt. IV)

 2.1.2       Partnerstwo i kryteria kwalifikacji partnerÃłw

Wnioskodawcy muszÄ… wystÄ™pować z wnioskiem w porozumieniu z partnerem w nastÄ™pujÄ…cy sposÃłb:

§         minimalna liczba partnerÃłw “ 2 (w tym wnioskodawca);
§         maksymalna liczba partnerÃłw “ nie jest ograniczona.

Wnioskodawca musi posiadać przynajmniej 1 kwalifikującego się partnera zagranicznego pochodzącego z Regionu Morza Bałtyckiego (Dania, Estonia, Finlandia, Niemcy, Łotwa, Litwa oraz Szwecja).

Projekty speÅ‚niajÄ…ce powyższe kryterium mogÄ… zawierać dodatkowych partnerÃłw zagranicznych z regionÃłw przygranicznych Rosji (ObwÃłd Kaliningradzki) i/ lub BiaÅ‚orusi (rejon MiÅ„ski, GrodzieÅ„ski, Brzeski, Witebski) i/ lub Norwegii, w szczegÃłlnoÅ›ci, gdy wkÅ‚ad partnera z Rosji/ BiaÅ‚orusi/ Norwegii finansowany jest z ProgramÃłw Tacis lub Interreg lub innych źrÃłdeÅ‚.

Partnerzy wnioskodawcy muszą spełniać te same kryteria kwalifikacji, co wnioskodawca, z tym wyjątkiem, że partner (-rzy) zagraniczny nie musi być zarejestrowany w Polsce oraz posiadać siedzibę lub oddział w polskiej części odpowiedniego Euroregionu. Partnerzy krajowi biorący udział w projektach realizowanych w ramach Programu Interreg IIIB nie muszą pochodzić z terytorium polskiej części Euroregionu Pomerania (zgodnie z zasadani Inicjatywy Interreg IIIB, całe terytorium Polski kwalifikuje się do uczestnictwa w Inicjatywie).

Wnioskodawca oraz każdy partner muszÄ… podpisać Deklaracje Partnerstwa. Deklaracje Partnerstwa, w przypadku partnerÃłw uczestniczÄ…cych w projektach komplementarnych w ramach Interreg IIIB/ Tacis/ Phare, podpisywane sÄ… tylko przez partnera wiodÄ…cego w imieniu wszystkich partnerÃłw.

uwaga: Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pomerania, polska część Euroregionu Pomerania nie może być partnerem krajowym dla żadnego wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie organizacją wiodącą oraz “ w przypadku zatwierdzenia wniosku o dofinansowanie “ stroną podpisującą umowę (œBeneficjentem”).

Koszty, jakie poniosÄ… krajowi partnerzy wnioskodawcy uczestniczÄ…cy w przygotowaniu i wdrażaniu projektu, sÄ… w rÃłwnym stopniu kwalifikujÄ…ce siÄ™ co koszty wnioskodawcy. Partnerzy krajowi muszÄ… także speÅ‚niać te same kryteria kwalifikacji, ktÃłre obowiÄ…zujÄ… wnioskodawcÃłw.

Jak wspomniano powyżej, zachÄ™ca siÄ™ partnera zagranicznego do skÅ‚adania projektÃłw komplementarnych obejmujÄ…cych dziaÅ‚ania realizowane w jego paÅ„stwie i wspÃłÅ‚finansowanych z programÃłw pomocowych Unii Europejskiej. Tak rozumiane tzw. ‘projekty lustrzane” bÄ™dÄ… traktowane priorytetowo. Należy jednak zaznaczyć, iż podwÃłjne finansowanie tych samych dziaÅ‚aÅ„ jest zabronione. W przypadku skÅ‚adania wniosku komplementarnego, należy zaÅ‚Ä…czyć także streszczenie projektu komplementarnego wraz z budżetem (ZaÅ‚Ä…cznik E do Formularza Wniosku).

Podwykonawcy nie sÄ… partnerami ani wspÃłlnikami; podlegajÄ… zasadom opisanym w ZaÅ‚Ä…czniku IV standardowej Umowy Grantowej.

2.1.3        KwalifikujÄ…ce siÄ™ projekty

Czas trwania: okres realizacji projektu nie może być dÅ‚uższy niż 12 miesiÄ™cy. RealizacjÄ™ projektu można rozpocząć najwczeÅ›niej 1 czerwca 2005 roku. Projekty muszÄ… być zakoÅ„czone najpÃłÅºniej do 30 czerwca 2006 roku.

Zasięg geograficzny

Realizacja projektÃłw musi odbywać siÄ™ na terenie polskiej części Euroregionu Pomerania (ZaÅ‚Ä…cznik III) i jego partnerÃłw zagranicznych. W szczegÃłlnie uzasadnionych przypadkach oraz w zwiÄ…zku ze specyficznym charakterem niektÃłrych projektÃłw, dopuszcza siÄ™ realizacjÄ™ pewnych dziaÅ‚aÅ„ poza wskazanym obszarem (np.: udziaÅ‚ w targach, konferencjach, etc.).

Rodzaje działalności

(a)     KwalifikujÄ…ce siÄ™ dziaÅ‚ania

Kwalifikujące się działania powinny spełniać następujące kryteria:

§         posiadać jasno okreÅ›lony charakter transgraniczny (wspÃłlne projekty, w szczegÃłlnoÅ›ci te finansowane wspÃłlnie przez partnerÃłw polskich jak i zagranicznych pochodzÄ…cych z tego samego Euroregionu bÄ™dÄ… traktowane priorytetowo);

§         być przygotowane “ pod wzglÄ™dem finansowym “ w sposÃłb realistyczny i przejrzysty;

§         muszÄ… być przygotowane do realizacji;

§         muszÄ… mieć wkÅ‚ad w proces budowy instytucji i ich efektywnoÅ›ci;

§         mieć charakter uzupeÅ‚niajÄ…cy, lecz nie przeciwstawny, w stosunku do dÅ‚ugofalowych planÃłw rozwoju gminy lub regionu (priorytetowo bÄ™dÄ… traktowane projekty, ktÃłre stanowiÄ… część ogÃłlnej strategii/  planu rozwoju regionu /miasta /gminy);

§         finansowanie projektu z funduszu Phare dotyczy dziaÅ‚aÅ„ realizowanych na terenie Polski (uwaga: w szczegÃłlnie uzasadnionych sytuacjach, oraz w zwiÄ…zku ze specyfikÄ… projektu, koszty zwiÄ…zane z organizacjÄ… pojedynczych imprez poza terytorium Polski (takich jak miÄ™dzynarodowe targi, konferencje etc.) uznaje siÄ™ za „kwalifikujÄ…ce”. Koszty zwiÄ…zane z udziaÅ‚em personelu zagranicznego w tych dziaÅ‚aniach sÄ… niekwalifikujÄ…ce. Tylko dziaÅ‚ania polskiego personelu zwiÄ…zane z realizacjÄ… projektu oraz polskich uczestnikÃłw poniesione poza granicami Polski, uznaje siÄ™ za „kwalifikujÄ…ce”).

Uwaga: Część dziaÅ‚aÅ„ przewidzianych w projekcie może być realizowana poza granicami Polski w przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej wg ustawy Prawo ZamÃłwieÅ„ Publicznych, zgodnie z ZaÅ‚Ä…cznikiem IV Procedury Kontraktowania, wygra przedsiÄ™biorca zagraniczny.

§         zawierać innowacyjne elementy (np. projekty pilotażowe). (Priorytetowo bÄ™dÄ… traktowane projekty, zÅ‚ożone po raz pierwszy, zakÅ‚adajÄ…ce kontynuacjÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci. W przypadku projektÃłw wspÃłÅ‚finansowanych w ramach Funduszu MaÅ‚ych ProjektÃłw w latach poprzednich, nowe, innowacyjne elementy muszÄ… zostać wprowadzone).

Zgodnie z celami Funduszu, preferuje się projekty o charakterze usługowym.

Dopuszcza siÄ™ w ramach jednego projektu stosowanie rÃłÅ¼nych kategorii kontraktÃłw, takich jak: usÅ‚ugi i dostawy.

KwalifikujÄ…ce siÄ™ projekty to takie, ktÃłrych podstawÄ™ stanowiÄ… usÅ‚ugi i ich kombinacje.

(b) Preferowane rodzaje działalności (priorytety)

RozwÃłj gospodarczy “ promocja wspÃłÅ‚pracy gospodarczej; rozwÃłj przedsiÄ™biorczoÅ›ci; inicjatywy marketingowe; dziaÅ‚ania promocyjne, targi, i tym podobne; budowa struktur wspÃłÅ‚pracy transgranicznej oraz rozwoju partnerstwa pomiÄ™dzy organizacjami

Demokracja lokalna “ szkolenia, rozpowszechnianie informacji, wizyty studyjne, tworzenie oraz intensyfikacja dziaÅ‚alnoÅ›ci struktur organizacyjnych lokalnej i regionalnej administracji publicznej oraz instytucji gospodarczo-spoÅ‚ecznych (izby i stowarzyszenia handlowe, organizacje pozarzÄ…dowe itp.)

Szkolenia zawodowe oraz zatrudnienie “ szkolenia, wymiana know-how oraz doÅ›wiadczenia w dziedzinie edukacji na rÃłÅ¼nych szczeblach, edukacja oraz zatrudnienie na poziomie lokalnym

Wymiana kulturalna “ spotkania oraz wymiana mÅ‚odzieży; dziaÅ‚ania o charakterze artystycznym; wydarzenia folklorystyczne oraz podobne dziaÅ‚ania kÅ‚adÄ…ce nacisk na utrzymanie tradycji lokalnych oraz dÅ‚ugookresowÄ… wspÃłÅ‚pracÄ™

Badania z zakresu planowania i rozwoju “ wspÃłlne planowanie w regionie przygranicznym, opracowywanie programÃłw badawczych, opracowywanie wspÃłlnych strategii dla rozwoju regionalnego w regionie przygranicznym, studia wykonalnoÅ›ci, etc.

Ochrona Å›rodowiska “ opracowywanie studiÃłw, ocena zagrożeÅ„ ekologicznych, szkolenia ekologiczne np. dla pracownikÃłw sÅ‚użb leÅ›nych; dziaÅ‚ania podnoszÄ…ce Å›wiadomość spoÅ‚eczeÅ„stwa o istnieniu problemÃłw zwiÄ…zanych ze stanem Å›rodowiska

Turystyka “ studia, planowanie, wzmacnianie instytucji, tworzenie oÅ›rodkÃłw informacji turystycznej, mapy, metody wzmacniania instytucji, szkolenia etc.

Sprawy spoÅ‚eczne “ wsparcie dla grup pozostajÄ…cych na marginesie lokalnej spoÅ‚ecznoÅ›ci np. czÅ‚onkÃłw grup mniejszoÅ›ci narodowych, inwalidÃłw, osÃłb starszych, osÃłb bezdomnych, wykorzystywanych dzieci, uchodźcÃłw, więźniÃłw, itp.; wymiany, obozy, programy integracyjne, itp.

Działania nie kwalifikujące się do dofinansowania:

§         indywidualne uczestnictwo w warsztatach, seminariach, konferencjach, kongresach;

§         indywidualne stypendia naukowe czy szkolenia;

§         dziaÅ‚ania infrastrukturalne;

§         dziaÅ‚alność komercyjna organizacji reprezentowanej przez wnioskodawcÄ™.


Ilość wnioskÃłw

Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek.

Wnioskodawcy może zostać przyznany wiÄ™cej niż jeden grant podczas naboru wnioskÃłw. Jednak Å‚Ä…czna suma przyznanych grantÃłw nie może być wiÄ™ksza niż 20% caÅ‚ej alokacji Phare dla poszczegÃłlnego Euroregionu w ramach konkretnego „Zaproszenia do skÅ‚adania wnioskÃłw” tj. 62 000 EUR.

 

2.1.4 KwalifikujÄ…ce siÄ™ koszt - koszty, ktÃłre mogÄ… być finansowane w ramach grantu                                   

W ramach projektu mogÄ… być brane pod uwagÄ™ tylko koszty okreÅ›lone mianem „kwalifikujÄ…cych się”, szczegÃłÅ‚owo przedstawione poniżej. W zwiÄ…zku z tym, budżet stanowi nie tylko oszacowanie kosztÃłw, ale także maksymalnÄ… granicÄ™ „kosztÃłw kwalifikujÄ…cych się”.

SzczegÃłlnÄ… uwagÄ™ należy zwracać na fakt, że wydatki nie mogÄ… przyjąć formy ryczaÅ‚tu, z wyjÄ…tkiem kosztÃłw okreÅ›lonych tych mianem w budżecie. (ZaÅ‚Ä…cznik B do Formularza Wniosku). Dla przejrzystoÅ›ci, wymagane jest doÅ‚Ä…czenie do budżetu opisu kosztÃłw w nim przedstawionych (ZaÅ‚Ä…cznik b2 Formularza Wniosku).

Projekty rekomendowane sÄ… do uzyskania wsparcia pod warunkiem, iż proces oceny poprzedzajÄ…cy podpisanie umowy nie ujawni problemÃłw nakazujÄ…cych zmiany budżetu projektu. Wynikiem oceny może być proÅ›ba o dostarczenie wyjaÅ›nienia oraz “ gdzie stosowne “ może skÅ‚onić JednostkÄ™ KontraktujÄ…cÄ… do zredukowania kwoty grantu.

W interesie wnioskodawcy jest przedstawienie w swej propozycji projektu realnych i faktycznych kosztÃłw w budżecie.

KwalifikujÄ…ce siÄ™ koszty

Koszty muszą być:

§         niezbÄ™dne do przeprowadzenia projektu, uwzglÄ™dnione w Umowie zaÅ‚Ä…czonej do niniejszych Wytycznych oraz być zgodne z zasadami wÅ‚aÅ›ciwego zarzÄ…dzania finansami, w szczegÃłlnoÅ›ci efektywnoÅ›ci kosztÃłw;

§         poniesione w trakcie trwania realizacji projektu i po podpisaniu Umowy (Art. 2 WarunkÃłw SzczegÃłlnych);

§         odpowiednio zarejestrowane w ksiÄ™gowoÅ›ci beneficjenta lub jego partnera, być możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania oraz potwierdzone oryginaÅ‚ami dokumentÃłw. JeÅ›li partner krajowy posiada oryginaÅ‚y dokumentÃłw finansowych, potwierdzajÄ…cych pÅ‚atnoÅ›ci, wnioskodawca jest zobligowany do posiadania kopii tych dokumentÃłw (za potwierdzeniem ‘”zgodność z oryginaÅ‚em”).

Poniższe koszty są dopuszczalne:

§         koszty personelu realizujÄ…cego projekt, odpowiadajÄ…ce aktualnym wynagrodzeniom wraz ze skÅ‚adkami na ubezpieczenia spoÅ‚eczne oraz innymi kosztami zwiÄ…zanymi z wynagrodzeniem; pÅ‚ace i koszty nie mogÄ… przekraczać tych zwykle ponoszonych przez beneficjenta, stawki nie mogÄ… przekraczać powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych na rynku. Dla wnioskodawcÃłw pochodzÄ…cych z sektora publicznego, jedynie koszty utrzymania personelu zatrudnionego w celu realizacji projektu (np. krÃłtkoterminowi specjaliÅ›ci lub szkoleniowcy) okreÅ›lane sÄ… mianem kwalifikujÄ…cych siÄ™ kosztÃłw bezpoÅ›rednich. Stawki nie mogÄ… przekraczać powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych na rynku; (uwaga: dotyczy ekspertÃłw proponowanych w kilku projektach; w przypadku ewentualnego zatwierdzenia projektÃłw, wynagrodzenie eksperta bÄ™dzie dzielone pomiÄ™dzy te projekty w zależnoÅ›ci od zaangażowania);

§         koszty podrÃłÅ¼y i diet dla zatrudnionych osÃłb biorÄ…cych udziaÅ‚ w projekcie, jednakże nie mogÄ… one przekroczyć kosztÃłw powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych na rynku i akceptowanych przez JednostkÄ™ KontraktujÄ…cÄ… (w tym przeloty klasÄ… ekonomicznÄ…);

§         koszty zakupu wyposażenia (nowego lub używanego) oraz usÅ‚ug pod warunkiem, iż odpowiadajÄ… cenom rynkowym;

§         koszty artykuÅ‚Ãłw konsumpcyjnych;

§         dostawy*;

§         wydatki podwykonawstwa lub poniesione przez partnera; finansowanie projektu z funduszu Phare dotyczy dziaÅ‚aÅ„ realizowanych na terytorium Polski (uwaga: w szczegÃłlnie uzasadnionych sytuacjach, oraz w zwiÄ…zku ze specyfikÄ… projektu, koszty zwiÄ…zane z organizacjÄ… pojedynczych imprez poza terytorium Polski (takich jak miÄ™dzynarodowe targi, konferencje etc.) uznaje siÄ™ za „kwalifikujÄ…ce”. Koszty zwiÄ…zane z udziaÅ‚em personelu zagranicznego w tych dziaÅ‚aniach uznawany jest za nie kwalifikujÄ…cy. Tylko dziaÅ‚ania polskiego personelu zwiÄ…zane z realizacjÄ… projektu oraz polskich uczestnikÃłw poniesione poza granicami Polski, uznaje siÄ™ za „kwalifikujÄ…ce”).

§         koszty wynikajÄ…ce bezpoÅ›rednio z wymagaÅ„ umowy (rozpowszechnianie informacji, szczegÃłÅ‚owa ocena projektu, audyt, tÅ‚umaczenia, powielanie, ubezpieczania, szkolenia dla zaangażowanych w projekt etc.), w tym koszty obsÅ‚ugi finansowej (w szczegÃłlnoÅ›ci koszty przelewÃłw i gwarancji finansowych).

* uwaga: Przyjmuje siÄ™, że wartość dostaw w pojedynczym projekcie nie może być wiÄ™ksza niż 20% caÅ‚kowitego kosztu projektu. (uwaga: niezależnie od caÅ‚kowitego kosztu projektu, wartość dostaw nie może przekroczyć 10 000 EUR). Wymaga siÄ™, aby wszystkie dostawy byÅ‚y Å›ciÅ›le powiÄ…zane z projektem i byÅ‚y dobrze uzasadnione (np.: wnioskodawca nie powinien starać siÄ™ o dofinansowanie na zakup rzutnika na potrzeby 2-dniowej konferencji, lecz powinien rozważyć ewentualnie jego wypożyczenie). Wnioskodawca powinien szczegÃłÅ‚owo opisać, w jaki sposÃłb zamierza wykorzystać dostawy po zakoÅ„czeniu projektu.

Kwalifikujące się koszty pośrednie (koszty stałe /administracyjne):

Część kosztÃłw staÅ‚ych Beneficjenta (do 7% kwalifikujÄ…cych siÄ™ kosztÃłw) stanowi kwalifikujÄ…ce siÄ™ koszty poÅ›rednie. Dla wnioskodawcÃłw z sektora publicznego obejmujÄ… rÃłwnież koszty personelu zaangażowanego w realizacjÄ™ projektu, zatrudnionego w instytucji Beneficjenta.

Koszty poÅ›rednie zostanÄ… uznane za kwalifikujÄ…ce siÄ™ pod warunkiem, że nie zawierajÄ… kosztÃłw przypisanych do innych pozycji budżetu przewidzianych umowÄ….

Koszty poÅ›rednie bÄ™dÄ… uznane za nie kwalifikujÄ…ce siÄ™ w przypadku, gdy umowa dotyczy finansowania projektu realizowanego przez instytucjÄ™ otrzymujÄ…cÄ… Å›rodki pomocowe na pokrycie wydatkÃłw staÅ‚ych (kosztÃłw bieżących).

Koszty nie kwalifikujÄ…ce siÄ™ do dofinansowania:

§         rezerwy na pokrycie przyszÅ‚ych strat i dÅ‚ugÃłw;

§         odsetki;

§         pozycje uprzednio sfinansowane w ramach innych dziaÅ‚aÅ„;

§         zakup gruntu lub budynkÃłw;

§         ujemne rÃłÅ¼nice kursowe; bez naruszania warunkÃłw ArtykuÅ‚u 15 (9) WarunkÃłw OgÃłlnych Umowy;

§         podatek od towarÃłw i usÅ‚ug (VAT);

§         opÅ‚aty celne i importowe naliczane w zwiÄ…zku z zakupem towarÃłw i usÅ‚ug lub importem towarÃłw;

§         roboty;

§         koszty przygotowania opracowaÅ„ lub innych dziaÅ‚aÅ„ przygotowawczych zwiÄ…zanych z realizacjÄ… projektÃłw (podjÄ™tych przed podpisaniem umowy grantowej);

§         wkÅ‚ad rzeczowy (np. ziemia, nieruchomoÅ›ci zarÃłwno w caÅ‚oÅ›ci, jak i w części, trwaÅ‚e dobra, materiaÅ‚y, nieodpÅ‚atne prace spoÅ‚eczne wykonywane indywidualnie lub przez firmÄ™ etc.);

§         sprzÄ™t dla partnera zagranicznego;

§         dostawy pochodzÄ…ce z paÅ„stw nie kwalifikujÄ…cych siÄ™*;

§         koszty zatrudnienia pracownikÃłw zagranicznych przy realizacji dziaÅ‚aÅ„ poza granicami Polski;

§         nagrody finansowe lub inne wartoÅ›ciowe nagrody.

* PaÅ„stwa kwalifikujÄ…ce siÄ™: paÅ„stwa czÅ‚onkowskie Unii Europejskiej, beneficjenci Programu Phare (BuÅ‚garia, Rumunia), Turcja; beneficjenci programu CARDS (Albania, BoÅ›nia-Hercegowina, Chorwacja, JugosÅ‚awia, Macedonia, Serbia i CzarnogÃłra).


WiÄ™cej informacji na temat programu , naboru wnioskÃłw  oraz formularze wniosku na stronach:

www.pomerania.org.pl   w materiaÅ‚ach do pobrania



[1] Dostępny na stronie internetowej pod adresem: http://europa.eu.int/comm/europeaid/tender/gestion/index_en.htm

 

                                                          

Osoba, która wprowadzała dane: Cezary Krzyżanowski
Data wytworzenia informacji: 2004-11-16 13:20:09
Data udostępnienia informacji: 2004-11-16 13:20:09
Data ostatniej aktualizacji: 2004-11-16 13:40:27

Wersja do wydruku...

corner   corner