STATUT MIASTA I GMINY BARLINEK
I. POSTANOWIENIA OGÃśLNE
§ 1. Gmina Barlinek jest wspÃłlnotÄ… samorzÄ…dowÄ… osÃłb mieszkajÄ…cych w jej granicach administracyjnych.
§ 2. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
§ 4. GminÄ™ tworzÄ… miasto - Barlinek oraz soÅ‚ectwa, ktÃłrych granice oraz granicÄ™ gminy okreÅ›la mapa stanowiÄ…ca zaÅ‚Ä…cznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 5. Uznaje się dzień 25 stycznia - Świętem Barlinka.
§ 6. SiedzibÄ… organÃłw gminy jest miasto Barlinek.
§ 7. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
- statucie, należy przez to rozumieć statut Miasta i Gminy Barlinek;
- Radzie, należy przez to rozumieć Radę Miejską;
- Burmistrzu, należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Barlinek;
- ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 8. Do zakresu dziaÅ‚ania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotÃłw.
§ 9. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkaÅ„cÃłw. Gmina speÅ‚nia ten obowiÄ…zek przez swoje organy, realizujÄ…c zadania wÅ‚asne, zadania zlecone oraz zadania przejÄ™te od administracji rzÄ…dowej w drodze porozumienia.
§ 10. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w formie i przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
II. WÅADZE GMINY
§ 11. Organami gminy są:
a) Rada Miejska w Barlinku,
b) Burmistrz Miasta i Gminy Barlinek.
§ 12. 1. Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
2. Jej kadencja trwa 4 lata, liczÄ…c od dnia wyborÃłw.
3. Radni sÄ… wybierani w wyborach bezpoÅ›rednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborÃłw do Rady okreÅ›la odrÄ™bna ustawa.
§ 13. 1. DziaÅ‚alność organÃłw Gminy jest jawna, a ograniczanie jawnoÅ›ci może wynikać wyÅ‚Ä…cznie z ustaw.
2. Jawność organÃłw gminy obejmuje w szczegÃłlnoÅ›ci prawo obywateli do:
a) uzyskiwania informacji,
b) wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej Komisji,
c) dostÄ™pu do dokumentÃłw wynikajÄ…cych z wykonywania zadaÅ„ publicznych, w tym protokoÅ‚Ãłw z posiedzeÅ„ organÃłw gminy i komisji Rady Miejskiej.
3. W Referacie OgÃłlnoorganizacyjnym i Spraw Obywatelskich - Biurze Rady udostÄ™pniane sÄ…:
a) protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej,
b) protokoły z posiedzeń Komisji Rady Miejskiej,
c) uchwały Rady Miejskiej.
4. Określone w ust. 3 dokumenty udostępniane są w obecności pracownika merytorycznego, w dniach i godzinach pracy Urzędu.
§ 14. 1. PierwszÄ… sesjÄ™ nowo wybranej Rady zwoÅ‚uje PrzewodniczÄ…cy Rady poprzedniej kadencji w ciÄ…gu 7 dni po ogÅ‚oszeniu zbiorczych wynikÃłw wyborÃłw do rad na obszarze caÅ‚ego kraju. Na sesji tej dokonuje siÄ™ wyboru PrzewodniczÄ…cego i dwÃłch WiceprzewodniczÄ…cych. PierwszÄ… sesjÄ™ nowo wybranej Rady, do czasu wyboru PrzewodniczÄ…cego, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
2. Przed przystÄ…pieniem do wykonywania mandatu radni skÅ‚adajÄ… Å›lubowanie: "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, Å›lubujÄ™ uroczyÅ›cie obowiÄ…zki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, majÄ…c na wzglÄ™dzie dobro mojej gminy i jej mieszkaÅ„cÃłw".
3. Åšlubowanie odbywa siÄ™ w ten sposÃłb, że po odczytaniu roty wywoÅ‚ani kolejno radni powstajÄ… i wypowiadajÄ… sÅ‚owo: "Å›lubujÄ™". Åšlubowanie może być zÅ‚ożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomÃłÅ¼ BÃłg".
4. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, ktÃłrzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, skÅ‚adajÄ… Å›lubowanie na pierwszej sesji, na ktÃłrej sÄ… obecni.
§ 15. W sprawach odwołania Rady przed upływem kadencji, odwołania Burmistrza przed upływem kadencji, samoopodatkowania oraz innych ważnych dla gminy sprawach, mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w drodze referendum przeprowadzonego na zasadach i w trybie określonym ustawą z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985).
§ 16. UchwaÅ‚y Rady zapadajÄ… zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy ustawowego skÅ‚adu Rady, w gÅ‚osowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 17. 1. Rada wybiera ze swego grona PrzewodniczÄ…cego i dwÃłch WiceprzewodniczÄ…cych bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w obecnoÅ›ci co najmniej polowy ustawowego skÅ‚adu Rady, w gÅ‚osowaniu tajnym.
2. PrzewodniczÄ…cy Rady:
a) organizuje pracÄ™ Rady i prowadzi jej obrady,
b) czuwa nad przygotowaniem materiaÅ‚Ãłw na obrady, zaprasza goÅ›ci do udziaÅ‚u w sesji,
c) opracowuje projekt planu pracy Rady,
d) (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 17 ust. 2 lit. d Statutu)
e) skÅ‚ada w imieniu Rady oÅ›wiadczenia w prasie w sprawach, ktÃłre byÅ‚y przedmiotem obrad Rady,
f) (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 17 ust. 2 lit. f Statutu)
W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje upoważniony Wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy w trybie określonym w ust. 1.
4. W przypadku rezygnacji zÅ‚ożonej przez PrzewodniczÄ…cego lub WiceprzewodniczÄ…cego, Rada podejmuje uchwaÅ‚Ä™ w sprawie przyjÄ™cia tej rezygnacji zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw, nie pÃłÅºniej niż w ciÄ…gu jednego miesiÄ…ca od zÅ‚ożenia rezygnacji.
5. Nie podjÄ™cie uchwaÅ‚y o przyjÄ™ciu rezygnacji w ciÄ…gu miesiÄ…ca od dnia jej zÅ‚ożenia przez PrzewodniczÄ…cego lub WiceprzewodniczÄ…cego jest rÃłwnoznaczne z przyjÄ™ciem rezygnacji przez RadÄ™ z upÅ‚ywem ostatniego miesiÄ…ca, w ktÃłrym powinna być podjÄ™ta uchwaÅ‚a.
§ 18. 1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. PrzewodniczÄ…cy obowiÄ…zany jest rÃłwnież zwoÅ‚ać sesjÄ™ w ciÄ…gu 7 dni na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego skÅ‚adu Rady. Do wniosku o zwoÅ‚anie sesji powinien być doÅ‚Ä…czony porzÄ…dek obrad wraz z projektami uchwaÅ‚.
3. PrzewodniczÄ…cy zawiadamia pisemnie czÅ‚onkÃłw Rady oraz Burmistrza co najmniej na 7 dni przed terminem sesji, wskazujÄ…c miejsce, dzieÅ„ i godzinÄ™ jej rozpoczÄ™cia, podajÄ…c jednoczeÅ›nie porzÄ…dek obrad wraz z projektami uchwaÅ‚.
4. Informacje o zwoÅ‚aniu sesji zamieszcza siÄ™ rÃłwnież na tablicy informacyjnej UrzÄ™du Miasta i Gminy.
5. Sesje Rady są jawne. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawie.
6. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy określa "Regulamin Rady Miejskiej w Barlinku", stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
§ 19. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie statutu gminy i statutu sołectw;
2) ustalanie zasad wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
3) na wniosek Burmistrza powoÅ‚ywanie i odwoÅ‚ywanie Sekretarza oraz Skarbnika, ktÃłry jest gÅ‚Ãłwnym ksiÄ™gowym budżetu;
4) powoływanie Kierownika i Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego;
5) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji;
6) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielania lub nieudzielania absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu;
7) uchwalanie miejscowych planÃłw zagospodarowania przestrzennego;
8) uchwalanie programÃłw gospodarczych i strategii rozwoju;
9) ustalanie zakresu dziaÅ‚ania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im skÅ‚adnikÃłw mienia do korzystania oraz zasad przekazywania Å›rodkÃłw budżetowych na realizacjÄ™ zadaÅ„ przez te jednostki;
10) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawach podatkÃłw i opÅ‚at w granicach okreÅ›lonych w odrÄ™bnych ustawach;
11) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) okreÅ›lania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomoÅ›ci gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dÅ‚uższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegÃłlne, nie stanowiÄ… inaczej i wyrażanie zgody na zbycie nieruchomoÅ›ci i okreÅ›lanie zasad ich zbycia,
b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania, wykupu przez Burmistrza,
c) zaciÄ…gania dÅ‚ugoterminowych pożyczek i kredytÃłw,
d) ustalenia maksymalnej wysokoÅ›ci pożyczek i kredytÃłw krÃłtkoterminowych zaciÄ…ganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
e) zobowiÄ…zaÅ„ w zakresie podejmowania inwestycji i remontÃłw o wartoÅ›ci przekraczajÄ…cej granicÄ™ ustalonÄ… corocznie przez RadÄ™,
f) tworzenia i przystÄ™powania do spÃłÅ‚ek i spÃłÅ‚dzielni oraz rozwiÄ…zywania i wystÄ™powania z nich,
g) okreÅ›lania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziaÅ‚Ãłw i akcji przez Burmistrza,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiÄ™biorstw, zakÅ‚adÃłw i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majÄ…tek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielonych przez Burmistrza w roku budżetowym,
12) okreÅ›lanie wysokoÅ›ci sumy, do ktÃłrej Burmistrz może samodzielnie zaciÄ…gać zobowiÄ…zania,
13) podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
14) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawach wspÃłÅ‚dziaÅ‚ania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majÄ…tku,
15) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placÃłw publicznych oraz wznoszenia pomnikÃłw,
16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
17) powoływanie stałych i doraźnych komisji do określonych zadań, ustalanie przedmiotu ich działania oraz składu osobowego,
18) uchwalanie przepisÃłw gminnych w granicach ustawowego upoważnienia,
19) podejmowanie uchwał w sprawie zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego,
20) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawie przyjÄ™cia na podstawie porozumieÅ„ zadaÅ„, z zakresu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci powiatu, zadaÅ„ z zakresu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wojewÃłdztwa oraz zadaÅ„ z zakresu administracji rzÄ…dowej,
21) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawach wspÃłÅ‚pracy ze spoÅ‚ecznoÅ›ciami lokalnymi i regionalnymi innych paÅ„stw oraz przystÄ™powania do miÄ™dzynarodowych zrzeszeÅ„ spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych i regionalnych,
22) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawie zasad udzielania stypendiÃłw dla uczniÃłw i studentÃłw,
23) a także stanowienie w innych sprawach, ktÃłre w ustawach zostaÅ‚y zastrzeżone do jej wyÅ‚Ä…cznej kompetencji;
§ 20. 1. Rada powoÅ‚uje KomisjÄ™ RewizyjnÄ…, w skÅ‚ad ktÃłrej wchodzÄ… radni, z wyjÄ…tkiem peÅ‚niÄ…cych funkcje, o ktÃłrych mowa w § 17 ust. 1.
2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez RadÄ™ w zakresie kontroli.
4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa "Regulamin Komisji Rewizyjnej" stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.
§ 21. Rada powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Finansowo-Budżetową i Planowania Gospodarczego;
2) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Praworządności;
3) KomisjÄ™ Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Budownictwa, Rolnictwa i Ochrony Åšrodowiska;
4) KomisjÄ™ RewizyjnÄ….
§ 22. 1. Komisje Rady wykonujÄ… swe funkcje pomocnicze wobec Rady, a w szczegÃłlnoÅ›ci:
1) rozpatrujÄ… i opiniujÄ… sprawy przekazane przez RadÄ™ i Burmistrza oraz poszczegÃłlnych czÅ‚onkÃłw komisji;
2) mogą przygotowywać projekty uchwał Rady;
3) kontrolujÄ… realizacjÄ™ wnioskÃłw i uchwaÅ‚ Rady;
4) sprawujÄ… funkcjÄ™ kontrolnÄ… w zakresie spraw, dla ktÃłrych zostaÅ‚y powoÅ‚ane.
2. Komisje podlegają Radzie, przedkładając jej plan pracy oraz sprawozdania ze swej działalności.
§ 23. 1. W skład komisji wchodzą członkowie Rady.
2. Rada wybiera PrzewodniczÄ…cego komisji spoÅ›rÃłd czÅ‚onkÃłw komisji.
3. PrzewodniczÄ…cy komisji organizuje pracÄ™ komisji oraz zwoÅ‚uje jej posiedzenie nie rzadziej niż raz w miesiÄ…cu. Komisja zobowiÄ…zana jest po dostarczeniu wnioskÃłw organÃłw gminy do ich zaopiniowania na najbliższym posiedzeniu.
4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 24. 1. Ustalenia komisji Rady mają charakter opiniodawczy i doradczy.
2. W przypadku powołania komisji doraźnych, uchwała o powołaniu komisji ustala przedmiot i zakres działania tej komisji, jej skład osobowy, zakres działania oraz formę w jakiej ma przedstawić Radzie sprawozdanie.
§ 25. 1. Radni reprezentujÄ… wyborcÃłw, utrzymujÄ… staÅ‚Ä… więź z mieszkaÅ„cami oraz ich organizacjami, przyjmujÄ… zgÅ‚aszane postulaty i przedstawiajÄ… je organom do rozpatrzenia. Nie sÄ… jednak zwiÄ…zani instrukcjami wyborcÃłw.
2. Ponadto radni obowiÄ…zani sÄ… brać udziaÅ‚ w pracach Rady i jej organÃłw oraz tych instytucji samorzÄ…dowych, do ktÃłrych zostali wybrani lub desygnowani.
3. Z radnym nie może być nawiÄ…zany stosunek pracy w UrzÄ™dzie Miasta i Gminy, w ktÃłrej radny uzyskaÅ‚ mandat. Burmistrz nie może powierzyć radnemu Gminy, wykonywanie pracy na podstawie umowy cywilno - prawnej.
4. Przepis ust. 3 dotyczy rÃłwnież kierownikÃłw oraz ich zastÄ™pcÃłw gminnych jednostek organizacyjnych.
5. NawiÄ…zanie przez radnego stosunku pracy, o ktÃłrym mowa w ust. 3 i 4 jest rÃłwnoznaczne ze zrzeczeniem siÄ™ mandatu.
6. Radni korzystajÄ… z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
§ 26. 1. Radni w iloÅ›ci co najmniej 3 osÃłb mogÄ… tworzyć kluby radnych dziaÅ‚ajÄ…ce na zasadach okreÅ›lonych w ust. 2 i 3.
2. Przynależność do Klubu jest dobrowolna oparta na wspÃłlnych zainteresowaniach i popieraniu wspÃłlnych inicjatyw gminnych (gospodarczych, spoÅ‚ecznych, politycznych, kulturalnych i innych).
3. O powstaniu i składzie osobowym Klubu należy powiadomić Radę.
4. Przedstawiciel Klubu może przedstawiać opinie, wnioski i stanowisko Klubu na sesjach Rady.
§ 27. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
§ 28. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 29. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę.
§ 30. 1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady oraz zadania określone przepisami prawa.
2. W szczegÃłlnoÅ›ci do zadaÅ„ Burmistrza należy:
1) przygotowywanie projektÃłw uchwaÅ‚ Rady wraz z uzasadnieniem;
2) określenie sposobu wykonywania uchwał;
3) gospodarowanie mieniem komunalnym;
4) opracowywanie projektu budżetu i jego wykonywanie;
5) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej Gminy;
6) zatrudnianie i zwalnianie kierownikÃłw gminnych jednostek organizacyjnych.
3. W realizacji zadań własnych Gminy, Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
§ 31. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy UrzÄ™du Miasta i Gminy, ktÃłrego organizacjÄ™ i zasady okreÅ›la regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarzÄ…dzenia.
§ 32. 1. Kierownikiem UrzÄ™du jest Burmistrz, ktÃłry wydaje decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczegÃłlne nie stanowiÄ… inaczej.
2. Burmistrz może upoważnić swojego ZastÄ™pcÄ™ lub innych pracownikÃłw UrzÄ™du do wydawania w jego imieniu decyzji poprzez udzielone na piÅ›mie peÅ‚nomocnictwo.
3. Od decyzji administracyjnych wydawanych przez Burmistrza, sÅ‚uży odwoÅ‚anie do SamorzÄ…dowego Kolegium OdwoÅ‚awczego, chyba że przepis szczegÃłlny stanowi inaczej.
4. Burmistrz zobowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia.
5. Burmistrz zobowiązany jest przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w pkt 4, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Burmistrza oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby.
§ 33. 1. Jako jednostki pomocnicze w gminie tworzone są sołectwa.
2. Sołectwo tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. W tym samym trybie następuje łączenie, podział i znoszenie sołectw.
3. Przy podziale gminy na soÅ‚ectwa, a także przy Å‚Ä…czeniu, podziale i znoszeniu soÅ‚ectw uwzglÄ™dnia siÄ™ przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne, istniejÄ…ce wiÄ™zi miÄ™dzy mieszkaÅ„cami oraz wspÃłlne cele spoÅ‚eczno-gospodarcze.
4. Konsultacja, o ktÃłrej mowa w ust. 2, jest swobodnÄ… wymianÄ… poglÄ…dÃłw na ogÃłlnie dostÄ™pnym zebraniu mieszkaÅ„cÃłw z przedstawicielami Rady Miejskiej.
5. Inicjatywa, o ktÃłrej mowa w ust. 2, wyrażona jest w formie uchwaÅ‚y zebrania wiejskiego.
6. O terminie, miejscu i temacie zebrania Rada powiadamia mieszkaÅ„cÃłw w sposÃłb zwyczajowo przyjÄ™ty na danym terenie.
7. Zakres działania sołectwa, organy sołectwa oraz zakres czynności, jakich mogą dokonywać samodzielnie, określa statut sołectwa.
8. Członkowie organu wykonawczego jednostki pomocniczej mogą brać udział w pracach Rady poprzez uczestnictwo w sesjach bez prawa udziału w głosowaniu.
9. Osobom, o ktÃłrych mowa w ust. 8, przysÅ‚uguje dieta na warunkach ustalonych przez RadÄ™.
III. GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 34. Dla realizacji zadań, Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa.
§ 35. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 5 do niniejszego statutu.
IV. MIENIE GMINY
§ 36. Mieniem komunalnym jest wÅ‚asność i inne prawa majÄ…tkowe Gminy oraz mienie innych komunalnych osÃłb prawnych, w tym przedsiÄ™biorstw.
§ 37. 1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy, w zakresie zarządu mieniem, składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
2. Dla zaciągnięcia zobowiązań pieniężnych konieczna jest kontrasygnata Skarbnika. Odmowa kontrasygnaty może być uchylona przez wydanie pisemnego polecenia Burmistrza. Skarbnik wykonując przymusową kontrasygnatę, zawiadamia Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.
§ 38. Gmina nie może ponosić odpowiedzialnoÅ›ci za zobowiÄ…zania innych komunalnych osÃłb prawnych, a te nie ponoszÄ… odpowiedzialnoÅ›ci za zobowiÄ…zania Gminy.
§ 39. ObowiÄ…zkiem osÃłb uczestniczÄ…cych w zarzÄ…dzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczegÃłlnej starannoÅ›ci przy wykonywaniu zarzÄ…du, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
V. GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
§ 40. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
§ 41. 1. Zgodnie z wczeÅ›niej ustalonÄ… przez RadÄ™ procedurÄ…, projekt budżetu wraz z informacjÄ… o stanie mienia komunalnego i objaÅ›nieniami, Burmistrz przedstawia Radzie najpÃłÅºniej do 15 listopada roku poprzedzajÄ…cego rok budżetowy i przesyÅ‚a projekt do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 42. 1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy;
2) dochody z majÄ…tku gminy;
3) subwencje ogÃłlne z budżetu paÅ„stwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych;
2) wpÅ‚ywy z samoopodatkowania mieszkaÅ„cÃłw;
3) spadki, zapisy i darowizny;
4) inne dochody.
§ 43. 1. W uchwale budżetowej okreÅ›la siÄ™ źrÃłdÅ‚a pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższajÄ… planowane dochody.
2. UchwaÅ‚y Rady i zarzÄ…dzenia Burmistrza dotyczÄ…ce zobowiÄ…zaÅ„ finansowych wskazujÄ… źrÃłdÅ‚a dochodÃłw, z ktÃłrych zobowiÄ…zania te zostanÄ… pokryte.
3. UchwaÅ‚y, o ktÃłrych mowa w ust. 2 zapadajÄ… bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy skÅ‚adu Rady.
§ 44. Dyspozycja środkami pieniężnymi Gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
§ 45. 1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.
2. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciÄ…gania zobowiÄ…zaÅ„ majÄ…cych pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatkÃłw, w ramach upoważnieÅ„ udzielonych przez RadÄ™;
2) emitowania papierÃłw wartoÅ›ciowych w ramach upoważnieÅ„ udzielonych przez RadÄ™;
3) dokonywanie wydatkÃłw budżetowych;
4) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie Gminy;
5) dysponowanie rezerwami budżetu Gminy;
6) blokowania Å›rodkÃłw budżetowych, w przypadkach okreÅ›lonych ustawÄ….
3. Burmistrz ogÅ‚asza uchwaÅ‚Ä™ budżetowÄ… i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktÃłw prawa miejscowego.
4. Burmistrz informuje mieszkaÅ„cÃłw przez ogÅ‚oszenie w prasie lokalnej i ogÅ‚oszeniach na tablicy ogÅ‚oszeÅ„ o zaÅ‚ożeniach projektu budżetu, kierunkach polityki spoÅ‚ecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu Å›rodkÃłw budżetowych.
VI. POSTANOWIENIA KOÅĆCOWE
§ 46. W celu wspÃłlnego wykonywania zadaÅ„ publicznych Gmina może wchodzić w zwiÄ…zki komunalne oraz zawierać porozumienia komunalne w trybie ustalonym obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.
§ 47. 1. Przepisy gminne wchodzÄ… w życie w terminie 14 dni od ogÅ‚oszenia w Dzienniku UrzÄ™dowym WojewÃłdztwa Zachodniopomorskiego, za wyjÄ…tkiem przepisÃłw porzÄ…dkowych, ktÃłre wchodzÄ… w życie po upÅ‚ywie 3 dni od ich ogÅ‚oszenia.
2. Przepisy gminne ogłaszane są przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych i na tablicy informacyjnej Urzędu.
3. UrzÄ…d Miasta i Gminy prowadzi zbiÃłr przepisÃłw gminnych, dostÄ™pny do powszechnego wglÄ…du w jego siedzibie.
§ 48. Zmiana do Statutu wymaga podjęcia uchwały Rady.
§ 49. Postanowienia Statutu wchodzÄ… w życie po upÅ‚ywie 14 dni od daty ogÅ‚oszenia w Dzienniku UrzÄ™dowym WojewÃłdztwa Zachodniopomorskiego.
ZAÅÄ„CZNIK Nr 1
MAPA GMINY BARLINEK
ZAÅÄ„CZNIK Nr 2
SOÅECTWA W GMINIE BARLINEK
1. Dziedzice
2. Dzikowo
3. DzikÃłwko
4. JarzÄ…bki
5. Krzynka
6. LutÃłwko
7. Åubianka
8. Moczkowo
9. Moczydło
10. Mostkowo
1 1. Okunie
1 2. Osina
1 3. Ożar
1 4. PÅ‚onno
1 5. RÃłwno
1 6. RychnÃłw
1 7. StrapiÄ™
1 8. Swadzim
1 9. Żydowo.
ZAÅÄ„CZNIK Nr 3
REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
§ 1. Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej, zwanej dalej Radą.
§ 2. 1. Podczas sesji Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji.
2. Sesja Rady odbywa siÄ™ zasadniczo podczas jednego posiedzenia. W szczegÃłlnych przypadkach może być przeniesiona na wiÄ™cej posiedzeÅ„. O takiej decyzji zawiadamia PrzewodniczÄ…cy obrad ustnie.
§ 3. 1. Obrady sesji otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony Wiceprzewodniczący.
2. Dla sprawniejszego przebiegu sesji PrzewodniczÄ…cy obrad zarzÄ…dza wybÃłr Sekretarza obrad.
3. Wyboru Sekretarza dokonuje Rada wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w gÅ‚osowaniu jawnym.
4. Sekretarz nadzoruje prowadzenie protokołu obrad, oblicza wyniki głosowania jawnego a także wykonuje inne czynności zlecone przez Przewodniczącego obrad.
5. PrzewodniczÄ…cy Rady, WiceprzewodniczÄ…cy oraz Sekretarz zajmujÄ… miejsca przy stole prezydialnym.
6. W sali obrad zapewnia siÄ™ miejsca dla radnych, Burmistrza, pracownikÃłw UrzÄ™du, zaproszonych goÅ›ci i oddzielne miejsca dla osÃłb, ktÃłre chcÄ… obserwować obrady.
§ 4. 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia porządek obrad.
2. Z wnioskiem o uzupeÅ‚nienie lub zmianÄ™ porzÄ…dku obrad może wystÄ…pić każdy czÅ‚onek Rady. Rada może wprowadzić zmiany w porzÄ…dku obrad bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw ustawowego skÅ‚adu Rady.
3. Do zmiany porządku sesji zwołanej na wniosek Burmistrza lub na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
4. W porzÄ…dku obrad każdej zwyczajnej sesji jest przyjÄ™cie protokoÅ‚u z poprzedniej sesji, w tym celu protokÃłÅ‚ powinien być dostÄ™pny w okresie miÄ™dzy sesjami w Biurze Rady, a na posiedzeniu winien być wyÅ‚ożony w sali obrad.
5. Na sesji Burmistrz skÅ‚ada sprawozdanie ze swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz sprawozdanie z zaÅ‚atwienia wnioskÃłw zÅ‚ożonych przez KomisjÄ™ Rady.
6. PorzÄ…dek dzienny przewiduje punkt: "Zapytania i wolne wnioski". Jest to prawo radnych do żądania wyjaÅ›nieÅ„ we wszystkich sprawach, ktÃłre dotyczÄ… zakresu dziaÅ‚ania Rady. Odpowiedzi udziela PrzewodniczÄ…cy Rady, lub merytoryczni przewodniczÄ…cy poszczegÃłlnych komisji, lub Burmistrz bÄ…dź wyznaczony pracownik UrzÄ™du.
7. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dni. Radny może żądać, aby odpowiedź była przedmiotem obrad Rady.
8. MieszkaÅ„com gminy przysÅ‚uguje prawo do zadawania pytaÅ„ i skÅ‚adania wnioskÃłw na tematy zwiÄ…zane z zadaniami i funkcjonowaniem Gminy.
9. Czas wystÄ…pienia mieszkaÅ„cÃłw nie może przekroczyć piÄ™ciu minut.
§ 5. 1. W obradach Rady, oprÃłcz Burmistrza uczestniczÄ…: ZastÄ™pca Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik, Radca Prawny, kierownicy referatÃłw UrzÄ™du i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
2. W obradach mogÄ… też brać udziaÅ‚ przedstawiciele instytucji i urzÄ™dÃłw, ktÃłrych dotyczÄ… sprawy stanowiÄ…ce przedmiot obrad Rady oraz mieszkaÅ„cy miasta i gminy.
§ 6. 1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.
2. PrzewodniczÄ…cy obrad może czynić radnym uwagi dotyczÄ…ce tematu, formy i czasu trwania wystÄ…pieÅ„ na sesji, a w szczegÃłlnie uzasadnionych przypadkach przywoÅ‚ać mÃłwcÄ™ "do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposÃłb wystÄ…pienia albo zachowanie radnego zakÅ‚ÃłcajÄ… porzÄ…dek obrad sesji bÄ…dź uchybiajÄ… powadze sesji, PrzewodniczÄ…cy Rady przywoÅ‚uje radnego "do rzeczy", a gdy przywoÅ‚anie nie odniosÅ‚o skutku, może odebrać mu gÅ‚os, nakazujÄ…c odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje siÄ™ odpowiednio do osÃłb spoza Rady, zaproszonych na sesjÄ™ i do publicznoÅ›ci.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu, PrzewodniczÄ…cy Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spoÅ›rÃłd publicznoÅ›ci, ktÃłre swoim zachowaniem lub wystÄ…pieniami zakÅ‚ÃłcajÄ… porzÄ…dek obrad bÄ…dź naruszajÄ… powagÄ™ sesji.
§ 7. 1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.
2. W ciÄ…gu caÅ‚ej sesji PrzewodniczÄ…cy obrad udziela poza kolejnoÅ›ciÄ… gÅ‚osu w sprawie zgÅ‚oszenia wnioskÃłw o charakterze formalnym, ktÃłrych przedmiotem mogÄ… być w szczegÃłlnoÅ›ci sprawy:
1) stwierdzenia quorum;
2) wycofania określonego tematu z porządku obrad;
3) zakończenia dyskusji;
4) zamkniÄ™cia listy mÃłwcÃłw;
5) ustalenia czasu wystÄ…pieÅ„ dyskutantÃłw;
6) przeliczenia gÅ‚osÃłw;
7) zamkniÄ™cia listy kandydatÃłw przy wyborach;
8) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały;
9) zarzÄ…dzenia przerwy;
10) przestrzegania regulaminu obrad.
3. Wnioski o charakterze formalnym Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie zaraz po ich zgłoszeniu. W dyskusji nad wnioskiem formalnym dopuszcza się jeden głos popierający wniosek i jeden głos przeciwny.
4. GÅ‚osowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.
5. W przypadku rÃłwnej liczby gÅ‚osÃłw "za" i "przeciw", gÅ‚osowanie powtarza siÄ™, a w razie dalszego nie rozstrzygniÄ™cia sprawy, gÅ‚osowanie przeprowadza siÄ™ na nastÄ™pnej sesji.
6. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania ustalonymi do danego głosowania zgodnie z procedurą podaną przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej i przyjętą przez Radę.
7. GÅ‚osowanie jawne przeprowadza PrzewodniczÄ…cy obrad przy pomocy swoich zastÄ™pcÃłw i Sekretarza.
8. GÅ‚osowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana na sesji spoÅ›rÃłd radnych w gÅ‚osowaniu jawnym.
9. W przypadku braku quorum do przeprowadzenia gÅ‚osowania PrzewodniczÄ…cy obrad przerywa obrady i wyznacza nowy termin sesji. W protokole odnotowuje siÄ™ przyczyny, dla ktÃłrych sesja zostaÅ‚a przerwana.
10. W przypadku stwierdzenia, że zabierajÄ…cy gÅ‚os wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, PrzewodniczÄ…cy obrad może zwrÃłcić uwagÄ™. Po dwukrotnym zwrÃłceniu uwagi PrzewodniczÄ…cy obrad może odebrać gÅ‚os wystÄ™pujÄ…cemu. Od tej decyzji sÅ‚uży odwoÅ‚anie do Rady, ktÃłra rozstrzyga w gÅ‚osowaniu jawnym. PrzewodniczÄ…cy obrad poucza osobÄ™ zainteresowanÄ… o tym uprawnieniu.
§ 8. 1. Podczas obrad wszystkie uchwały poddawane są głosowaniu.
2. W głosowaniu uczestniczą jedynie członkowie Rady.
3. UchwaÅ‚y zapadajÄ… zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w gÅ‚osowaniu jawnym, co oznacza, że uchwaÅ‚Ä™ uważa siÄ™ za uchwalonÄ… wÃłwczas, gdy "za" przyjÄ™ciem opowiedziaÅ‚a siÄ™ wiÄ™ksza liczba gÅ‚osujÄ…cych, niż gÅ‚osujÄ…cych "przeciw", z wyÅ‚Ä…czeniem tych, ktÃłrzy wstrzymali siÄ™ od gÅ‚osu. Obliczenia gÅ‚osÃłw dokonuje Sekretarz obrad, a wyniki ogÅ‚asza PrzewodniczÄ…cy.
4. GÅ‚osowanie tajne przeprowadza siÄ™, gdy przepisy ustawy tak stanowiÄ….
5. Przy zgÅ‚aszaniu kilku rÃłÅ¼nych wnioskÃłw w pierwszej kolejnoÅ›ci gÅ‚osuje siÄ™ wniosek najdalej idÄ…cy. Ta sama zasada obowiÄ…zuje przy gÅ‚osowaniu nad wnioskami do uchwaÅ‚.
6. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie.
7. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
8. Uchwały Rady są odrębnymi dokumentami. Tylko uchwały o charakterze proceduralnym mogą być odnotowane w protokole.
9. UchwaÅ‚a Rady powinna zawierać: datÄ™, tytuÅ‚, podstawÄ™ prawnÄ…, postanowienia merytoryczne, termin wejÅ›cia w życie. Dodatkowo może zawierać: okreÅ›lenie zadaÅ„ i Å›rodki realizacji organÃłw odpowiedzialnych za jej wykonanie, czas obowiÄ…zywania.
10. UchwaÅ‚y podpisuje PrzewodniczÄ…cy Rady lub WiceprzewodniczÄ…cy, ktÃłry prowadziÅ‚ sesjÄ™.
11. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji w Biurze Rady.
12. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi do realizacji.
§ 9. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący obrad zamyka sesję.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uznaje się za czas trwania sesji.
§ 10. Warunki organizacyjno-techniczne niezbędne dla sprawnej pracy Rady na sesji zapewnia Burmistrz.
§ 11. 1. Z każdego posiedzenia Rady - Biuro Rady sporzÄ…dza protokÃłÅ‚, ktÃłry zawiera:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał;
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia oraz imię i nazwisko prowadzącego sesję;
3) imiÄ™ i nazwisko Sekretarza obrad;
4) nazwiska nieobecnych czÅ‚onkÃłw Rady;
5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia;
6) przyjęty porządek obrad;
7) przebieg obrad;
8) tekst zgÅ‚oszonych wnioskÃłw;
9) czas trwania posiedzenia;
10) podpis PrzewodniczÄ…cego i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, natomiast uchwały arabskimi.
3. NumeracjÄ™ prowadzi siÄ™ w ciÄ…gu kadencji.
4. ProtokÃłÅ‚ wykÅ‚ada siÄ™ do wglÄ…du w Biurze Rady oraz na każdej nastÄ™pnej sesji. Każdy zainteresowany ma prawo wglÄ…du do protokoÅ‚u.
5. Radni mogą zgłaszać do protokołu poprawki i uzupełnienia.
§ 12. 1. Odpis protokoÅ‚u wraz z uchwaÅ‚ami winien być przesÅ‚any Burmistrzowi najpÃłÅºniej do 7 dnia po sesji.
2. Wyciągi z protokołu Burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. ProtokÃłÅ‚ z obrad przechowuje siÄ™ w Biurze Rady Miejskiej.
§ 13. 1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe i, w miarę potrzeby, doraźne komisje.
2. Posiedzenia komisji sÄ… jawne.
3. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji powinno być podane do wiadomoÅ›ci mieszkaÅ„cÃłw na tablicy ogÅ‚oszeÅ„ UrzÄ™du Miasta i Gminy.
§ 14. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 14 Regulaminu Rady Miejskiej)
§ 15. Rada nie może przekazać komisjom prawa decydowania w jej imieniu.
§ 16. 1. Komisje pracujÄ… poprzez swoich czÅ‚onkÃłw badajÄ…cych poszczegÃłlne sprawy oraz na posiedzeniach komisji zwoÅ‚ywanych w miarÄ™ potrzeb przez PrzewodniczÄ…cego Komisji.
2. Radni mogą być członkami więcej niż jednej komisji.
§ 17. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala ich porządek Przewodniczący Komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz w miesiącu.
§ 18. 1. Decyzje komisji mogÄ… być podejmowane w formie: uchwaÅ‚, opinii, wnioskÃłw.
2. Decyzje komisji zapadajÄ…: zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w obecnoÅ›ci co najmniej poÅ‚owy ogÃłlnej liczby czÅ‚onkÃłw komisji.
3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 19. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 19 Regulaminu Rady Miejskiej)
§ 20. 1. Dla sprawnego działania Rady, komisji stałych i radnych służy Biuro Rady. Wykonuje ono zadania organizacyjno-techniczne na rzecz Rady i komisji stałych.
2. Do zakresu dziaÅ‚ania Biura Rady należy w szczegÃłlnoÅ›ci:
1) dbanie o zachowanie terminÃłw ustalonych przez RadÄ™ i komisje;
2) gromadzenie i udostÄ™pnianie materiaÅ‚Ãłw dla potrzeb radnych i czÅ‚onkÃłw komisji spoza Rady;
3) obsługa biurowo-techniczna posiedzeń Rady.
3. Protokoły z obrad Sesji Rady przechowuje się w Biurze Rady.
4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu z sesji.
5. Biuro Rady jest czynne codziennie w godzinach pracy Urzędu i dostępne jest dla wszystkich radnych.
6. Przewodniczący Rady pełni dyżury w Biurze Rady trzy razy w tygodniu.
7. Biuro Rady prowadzi rejestr uchwał.
§ 21. 1. Radni zobowiÄ…zani sÄ… brać udziaÅ‚ w pracach Rady i jej organach oraz innych instytucjach samorzÄ…dowych, do ktÃłrych zostali wybrani lub delegowani.
2. Swoją obecność na sesjach Rady i na posiedzeniach komisji radni potwierdzają podpisem na liście obecności.
3. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniu komisji - radni powinni w ciągu 7 dni usprawiedliwić swoją nieobecność odpowiednio u Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
ZAÅÄ„CZNIK Nr 4
REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 1. 1. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej (zwana dalej Komisją) jest stałą komisją, powołaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji dla oceny działalności Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja kontroluje działalność Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek pod względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
4. Komisja, kontrolujÄ…c Burmistrza i podporzÄ…dkowane mu jednostki, bada w szczegÃłlnoÅ›ci gospodarkÄ™ finansowÄ…, w tym wykonanie budżetu Miasta i Gminy.
5. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także kontroli zewnętrznych.
6. Komisja kontroluje realizacjÄ™ wnioskÃłw pokontrolnych powstaÅ‚ych na skutek wczeÅ›niejszych kontroli.
§ 2. 1. W skład Komisji wchodzą: Przewodniczący, jego Zastępca oraz pozostali członkowie w liczbie 5.
2. Zastępca Przewodniczącego wykonuje prawa i obowiązki Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub niemożności działania.
§ 3. 1. PrzewodniczÄ…cy, jego ZastÄ™pca oraz pozostali czÅ‚onkowie Komisji podlegajÄ… wyÅ‚Ä…czeniu od udziaÅ‚u w dziaÅ‚aniach Komisji, w sprawach, w ktÃłrych może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. O wyÅ‚Ä…czeniu ZastÄ™pcy PrzewodniczÄ…cego Komisji oraz poszczegÃłlnych czÅ‚onkÃłw decyduje Komisja w gÅ‚osowaniu tajnym.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
5. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
§ 4. 1. Komisja podlega Radzie Miejskiej.
2. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
3. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń;
2) terminy i wykaz jednostek, ktÃłre zostanÄ… poddane kontroli kompleksowej.
4. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
5. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem pracy Komisji.
6. Rada może nakazać Komisji nie przeprowadzanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez KomisjÄ™. Powyższe dotyczy także wykonania poszczegÃłlnych czynnoÅ›ci kontrolnych.
7. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
8. UchwaÅ‚y Rady, o ktÃłrych mowa w ust. 5-7 wykonywane sÄ… niezwÅ‚ocznie.
9. Komisja jest obowiÄ…zana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjÄ™cia takiej decyzji przez RadÄ™. Dotyczy to zarÃłwno kontroli kompleksowych jak i problemowych.
10. Kontrola winna być zakoÅ„czona nie pÃłÅºniej niż 45 dni roboczych - kompleksowa, lub 14 dni roboczych - problemowa oraz sprawdzajÄ…ca - od daty podjÄ™cia uchwaÅ‚y przez RadÄ™. Rada może przedÅ‚użyć terminy, o ktÃłrych wyżej mowa.
11. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: PN.2.M.0911126/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 4 ust. 11 Regulaminu Komisji Rewizyjnej)
§ 5. 1. Komisja składa Radzie, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbÄ™, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości, wykrytych w toku kontroli;
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję;
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 6. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.
2. PrzewodniczÄ…cy zwoÅ‚uje posiedzenia Komisji, ktÃłre nie sÄ… objÄ™te planem pracy Komisji, drogÄ… listownÄ….
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogÄ… być zwoÅ‚ywane z wÅ‚asnej inicjatywy PrzewodniczÄ…cego Komisji, a także na pisemny wniosek PrzewodniczÄ…cego Rady, jak rÃłwnież:
1) nie mniej niż 1/4 składu Rady;
2) nie mniej niż 3 czÅ‚onkÃłw Komisji.
4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenie osoby nie będące członkami Komisji.
6. Z posiedzenia Komisji należy sporzÄ…dzić protokÃłÅ‚, ktÃłry winien być podpisany przez wszystkich czÅ‚onkÃłw Komisji, uczestniczÄ…cych w posiedzeniu.
§ 7. 1. UchwaÅ‚y Komisji zapadajÄ… zwykÅ‚Ä… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osÃłw w obecnoÅ›ci co najmniej 1/2 skÅ‚adu Komisji.
2. GÅ‚osowanie jest jawne.
§ 8. Obsługę biurową Komisji zapewnia Burmistrz.
§ 9. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osÃłb posiadajÄ…cych wiedzÄ™ fachowÄ… w zakresie zwiÄ…zanym z przedmiotem kontroli.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych Å›rodkÃłw wymaga zawarcia odrÄ™bnej umowy i dokonania wypÅ‚aty wynagrodzenia ze Å›rodkÃłw gminnych, PrzewodniczÄ…cy Komisji przedstawia sprawÄ™ na posiedzeniu Rady, celem podjÄ™cia uchwaÅ‚y zobowiÄ…zujÄ…cej osoby zarzÄ…dzajÄ…ce mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 10. 1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujÄ…ce caÅ‚ość dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespÃłÅ‚ dziaÅ‚aÅ„ tego podmiotu;
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
2. Kontroli Komisji nie podlegajÄ… zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczegÃłlnoÅ›ci dotyczy projektÃłw dokumentÃłw majÄ…cych stanowić podstawÄ™ okreÅ›lonych dziaÅ‚aÅ„ (kontrola wstÄ™pna).
3. O przedmiocie i terminie kontroli Komisja powiadamia kontrolowanego na piśmie, co do terminu i przedmiotu kontroli.
§ 11. 1. Kontroli kompleksowych dokonujÄ… w imieniu Komisji zespoÅ‚y kontrolne, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ co najmniej z trzech czÅ‚onkÃłw Komisji.
2. PrzewodniczÄ…cy Komisji wyznacza na piÅ›mie kierownika zespoÅ‚u kontrolnego, ktÃłry dokonuje podziaÅ‚u czynnoÅ›ci pomiÄ™dzy kontrolujÄ…cych.
3. Kontrole problemowe i sprawdzajÄ…ce mogÄ… być prowadzone przez trzech czÅ‚onkÃłw Komisji.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. KontrolujÄ…cy obowiÄ…zani sÄ…, przed przystÄ…pieniem do czynnoÅ›ci kontrolnych, okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o ktÃłrych mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
§ 12. 1. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza, kontrolujący zawiadamiają Przewodniczącego Rady.
§ 13. 1. PostÄ™powanie kontrolne przeprowadza siÄ™ w sposÃłb umożliwiajÄ…cy bezstronne ustalenie stanu faktycznego w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenÄ™ kontrolowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci wedÅ‚ug kryteriÃłw okreÅ›lonych w § 1 ust. 4.
2. Stan faktyczny ustala siÄ™ na podstawie dowodÃłw zebranych w toku postÄ™powania kontrolnego.
3. Jako dowody mogÄ… być wykorzystane w szczegÃłlnoÅ›ci: dokumenty, wyniki oglÄ™dzin, wyjaÅ›nienia Å›wiadkÃłw, opinie biegÅ‚ych oraz pisemne wyjaÅ›nienia i oÅ›wiadczenia kontrolowanych.
§ 14. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiÄ…zany jest w szczegÃłlnoÅ›ci przedkÅ‚adać na żądanie kontrolujÄ…cych dokumenty i materiaÅ‚y niezbÄ™dne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolujÄ…cym wstÄ™pu do obiektÃłw i pomieszczeÅ„ kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, ktÃłry odmÃłwi wykonania czynnoÅ›ci, o ktÃłrych mowa w ust. 1 i 2, obowiÄ…zany jest do niezwÅ‚ocznego zÅ‚ożenia na rÄ™ce osÃłb kontrolujÄ…cych pisemnego wyjaÅ›nienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, regulują obowiązujące przepisy prawa.
§ 15. ObowiÄ…zki, przypisane niniejszym Regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu, mogÄ… być wykonywane za poÅ›rednictwem podlegÅ‚ych mu pracownikÃłw.
§ 16. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 17. KontrolujÄ…cy sporzÄ…dzajÄ… z przeprowadzonej kontroli - w terminie 5 dni od daty jej zakoÅ„czenia - protokÃłÅ‚ pokontrolny, obejmujÄ…cy:
a) nazwÄ™ i adres kontrolowanego podmiotu;
b) imiona i nazwiska kontrolujÄ…cych;
c) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
d) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
e) imiÄ™ i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
f) przebieg i wynik czynnoÅ›ci kontrolnych, a w szczegÃłlnoÅ›ci wnioski kontroli wskazujÄ…ce na stwierdzone nieprawidÅ‚owoÅ›ci w dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodÃłw potwierdzajÄ…cych ustalenia zawarte w protokole;
g) datę i miejsce podpisania protokołu;
h) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn;
i) protokÃłÅ‚ pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usuniÄ™cia stwierdzonych nieprawidÅ‚owoÅ›ci.
§ 18. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. WyjaÅ›nienia, o ktÃłrych mowa w ust. 1 skÅ‚ada siÄ™ na rÄ™ce PrzewodniczÄ…cego Komisji. Jeżeli podpisania protokoÅ‚u odmÃłwiÅ‚ PrzewodniczÄ…cy Komisji, skÅ‚ada on - na zasadach wyżej wymienionych - wyjaÅ›nienie na rÄ™ce PrzewodniczÄ…cego Rady.
§ 19. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może zÅ‚ożyć na rÄ™ce PrzewodniczÄ…cego Rady uwagi dotyczÄ…ce kontroli i jej wynikÃłw.
2. Uwagi, o ktÃłrych mowa w ust. 1 skÅ‚ada siÄ™ w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokoÅ‚u pokontrolnego do podpisania.
§ 20. ProtokÃłÅ‚ pokontrolny sporzÄ…dza siÄ™ w trzech egzemplarzach, ktÃłre - w terminie 3 dni od daty sporzÄ…dzenia protokoÅ‚u - otrzymujÄ…: PrzewodniczÄ…cy Rady, PrzewodniczÄ…cy Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 21. Komisja może wystÄ™pować do organÃłw Gminy w sprawie wnioskÃłw o przeprowadzenie kontroli przez RegionalnÄ… IzbÄ™ ObrachunkowÄ…, NajwyższÄ… IzbÄ™ Kontroli lub przez inne organy kontroli.
ZAÅÄ„CZNIK Nr 5
WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
I. Jednostki budżetowe:
1. UrzÄ…d Miasta i Gminy w Barlinku
2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Barlinku
3. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Barlinku
4. Szkoła Podstawowa Nr 4 w Barlinku
5. Szkoła Podstawowa w Dziedzicach
6. Szkoła Podstawowa w Mostkowie
7. Szkoła Podstawowa w Osinie
8. Szkoła Podstawowa w Płonnie
9. Szkoła Podstawowa w Rychnowie
10. ZespÃłÅ‚ Ekonomiczno-Administracyjny SzkÃłÅ‚ w Barlinku
11. Gimnazjum Nr 1 w Barlinku
12. Gimnazjum Nr 2 w Barlinku
II. Zakłady budżetowe:
1. Przedszkole Miejskie Nr 1 w Barlinku
2. Przedszkole Miejskie Nr 2 w Barlinku
3. Barlinecki Ośrodek Kultury
4. Barlinecki Ośrodek Sportu, Turystyki i Rekreacji
III. SpÃłÅ‚ki prawa handlowego z udziaÅ‚em Gminy:
1. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Barlinku
2. Barlineckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Barlinku
3. Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Barlinku |