-
Jest kierownikiem Urzędu w rozumieniu kodeksu pracy, nawiązuje stosunek pracy z pracownikami powoływanymi, mianowanymi i zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę,
-
Kieruje bieżącymi sprawami Gminy,
-
Reprezentuje Gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących Gminy,
-
Nadzoruje realizację budżetu,
-
Wydaje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
-
Udziela pełnomocnictwa kierownikom lub pracownikom w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji.
-
Jest terenowym szefem obrony cywilnej,
-
Burmistrz ma prawo wglądu w dokumenty sołectwa oraz wstępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectwa,
-
Powołuje rzecznika dyscyplinarnego w sprawie dyscyplinarnej.
-
Wydaje zarządzenia wprowadzające w życie regulaminy dotyczące działalności Urzędu np. instrukcji obiegu dokumentów, instrukcję archiwizacyjną, regulamin funduszu świadczeń socjalnych itp.
-
Burmistrz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
- Zastępcy Burmistrza
- Sekretarza
- Skarbnika
-
Burmistrz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością następujących referatów i samodzielnych stanowisk pracy:
- Urzędu Stanu Cywilnego
- Radcy Prawnego
- Stanowiska ds. obronnych i zarządzania kryzysowego
- Stanowiska ds. informatyki i bezpieczeństwa informacji
- Stanowiska audytora wewnętrznego
-
Burmistrz wykonuje inne zadania zastrzeżone dla Burmistrza przez przepisy prawa i Regulamin oraz uchwały Rady.