projekt
UCHWAŁA NR LVI/…/2018
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
z dnia 30 sierpnia 2018 r.
w sprawie rozpatrzenia ponowienia skargi na Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Barlinku
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) oraz art. 229 pkt. 3 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§1. Po rozpatrzeniu ponowienia skargi na Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Barlinku wskazującego nowe okoliczności w sprawie odmowy zapoznania się z dokumentami związanymi z osobą skarżącego zgromadzonymi w tut. Ośrodku uznaje się ponowienie skargi za bezzasadne z przyczyn przedstawionych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Upoważnia się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Barlinku do zawiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia ponowienia skargi i przekazania treści niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem oraz pouczeniem o treści art. 239 kpa.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Nr LVI/…/2018 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 30 sierpnia 2018 r.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 229 pkt. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.) rozpatrzenie skargi dotyczącej zadań lub działalność burmistrza i kierowników gminnych jednostek administracyjnych należy do rady gminy.
Dnia 14 czerwca 2018 r. do Rady Miejskiej w Barlinku wpłynęło ponowienie skargi na Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Barlinku wskazujące nowe okoliczności w sprawie odmowy zapoznania się z dokumentami związanymi z osobą skarżącego zgromadzonymi w tut. Ośrodku.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Barlinku wystąpił do Burmistrza Barlinka o złożenie wyjaśnień w tej sprawie. Burmistrz Barlinka zwrócił się do Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Barlinku o zajęcie stanowiska ww. sprawie.
Z odpowiedzi udzielonej przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej wynika, że:
1. Dnia 11 czerwca 2018 r. skarżący ponowił swoją skargę dotyczącą dostępu do informacji zawartej w dokumentach zgromadzonych w tut. Ośrodku.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy ma prawo do informacji w takim zakresie w jakim sprawa dotyczy jego osoby. Nie oznacza to jednak prawa do wglądu do danych czy otrzymywania kopii dokumentów. Co prawda art. 73 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego mówi, że „strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów (…)”, ponieważ jedną z zasad postępowania administracyjnego jest zasada czynnego udziału strony w postępowaniu, co oznacza, że organ administracji publicznej jest zobowiązany zapewnić stronom możliwość takiego udziału, co wiąże się m.in. z umożliwieniem stronom zapoznania się ze wszystkimi dokumentami związanymi ze sprawą. Należy jednak z całą stanowczością stwierdzić, że Zespół Interdyscyplinarny i Grupa Robocza nie są organami administracji publicznej a dokumenty, o udostępnienie których prosi skarżący, nie są tworzone w drodze procedury postępowania administracyjnego, w związku z tym ww. przepisy nie mogą mieć zastosowania. Ponadto biorąc pod uwagę specyfikę zjawiska przemocy i jej mechanizmy, prawdopodobnym może być, że sprawca przemocy może próbować wpływać (grożąc, strasząc czy nawet posuwając się do agresji fizycznej) na osobę, która ujawniła i zgłosiła służbom fakt, iż stosuje on przemoc wobec bliskich (szczególnie, jeśli takie przypadki miały miejsce w przeszłości).
2. Należy podkreślić, że administratorem danych będących w posiadaniu Zespołu Interdyscyplinarnego lub Grupy Roboczej jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Barlinku a nie Zespół.
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury (…)
oraz wzorów formularzy (…) mówi, że wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularza przez przedstawiciela jednego z podmiotów wymienionych w art. 9d ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. Wszczynając procedurę podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. Po wypełnieniu formularza osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz. Formularza tego nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego lub Grupy Roboczej wypełniają inny formularz, w obecności osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie. Z formularzem tym skarżący został zapoznany kilkakrotnie przez Przewodniczącą Zespołu Interdyscyplinarnego.
4. Ograniczeniem prawa dostępu do urzędowych dokumentów i zbiorów danych dotyczących danej osoby stanowią zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury (…) oraz wzorów formularzy (…).
5. Skarżący w dniu 12 czerwca 2018 r. wystąpił z wnioskiem do Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Barlinku o udostepnienie danych osobowych będących w posiadaniu administratora. W sprawie tej toczy się postępowanie wyjaśniające a o konkretnych decyzjach skarżący zostanie powiadomiony odrębnym pismem.
6. Osobie, która wnioskuje o umożliwienie jej wglądu w dokumentację Zespołu Interdyscyplinarnego lub Grupy Roboczej można przekazać informację o danych, jakie są w posiadaniu Zespołu lub Grupy a nie ich konkretną treść, o czym skarżący został wielokrotnie poinformowany.
Biorąc pod uwagę powyższe Rada Miejska stwierdza, iż zarzuty wobec Dyrektora Ośrodka pomocy Społecznej w Barlinku są bezzasadne, w związku z tym ponowienie skargi uznaje się za bezzasadne.